En häst i vårt stall fick inte kissa på golvet

Sv: En häst i vårt stall fick inte kissa på golvet

Precis !!!
Just därför skulle jag inte bli arg eller försöka göra något åt det OM de skulle ställa sig och kissa på gången. ;)

OM de gör det så ÄR de otroligt kissenödiga och KAN INTE hålla sig längre.

Så jag kan inte förstå varför vissa ska "straffa" hästen eller lära dem att pinka i en spann. :confused: :confused: :eek:

Antar att hon uppfostrar barn likadant, lappar till dem när de känner trängande naturbehov...

Vissa borde inte få vistas i närheten av djur.

Jag kan inte förstå att det skulle vara värre att träna en häst att vara "stallgångsren" än vad det är att träna en hund till att vara rumsren.

Jag har och har haft vissa hästar som är tränade att kissa på kommando.
Men inte innebär det att de inte kan kissa annars för det.

FrittePower skrev:
naturligtvis är det enda rätta att själv storma in när tanten sitter på toa o gör ifrån sig en tidig morgonkvist o hoa o banka med en soppkvast o säga ett starkt och tydligt "FYYY"
Nej, det vore ju som att förbjuda hästen att kissa boxen.
Men det är ju som att komma instormande och skrika fy när någon kille står och pinkar mitt på vardagsrumsgolvet.

Stallgången är inte hästarnas toalett.
Lika litet som att min hall är min toalett.

Jag gör som du, först in i boxen, har faktiskt aldrig haft någon som kissar på gången, hände någon gång när jag jobbade i travstall, men den killen hade lite njurproblem..

Mina kissar inom 5 minuter när jag tar in dem... alltid.....

martha skrev:
men man ser många ta hästen från hagen och bara ställer upp den på gången direkt....klart hästen kanske har hållt på sig hela dagen och är jättekissnödig då.
*fniss*
Ja, är hästen blyg kanske den inte vill kissa utomhus?

:D ;)

det är många hästar som inte vill kissa ute...inte för dom är blyga tror jag utan för att det skvätter på bena....jag har två hingstar däremot som knappast kissar inne...det första dom gör när dom kommer ut i hagen på morron är att ställa sig o pinka...men ingen av dom tror jag ens skulle komma på tanken att pinka på gången.....

Min madam brukar gå ut ur stallet och kissa i dynghögen. Är skottkärran inne backar hon upp och pinkar i den. Jag har ingen stallgång, inga boxar, utan lösdrift så på dagen kan hästen komma och gå som hon vill i stallet. Jag har täcken och utrustning hänger på ena väggen men hon har aldrig rört en grej någonsin. Behöver jag tillägga att jag aldrig bundit upp henne? Dels har jag inget att binda upp henne i och det har aldrig behövts, inte ens när veterinär eller hovslagare grejar med henne.

håller med martha och inte_ung.
Pissa kan hästarna gott och väl göra i boxen.

martha skrev:
det är många hästar som inte vill kissa ute...inte för dom är blyga tror jag utan för att det skvätter på bena....jag har två hingstar däremot som knappast kissar inne...det första dom gör när dom kommer ut i hagen på morron är att ställa sig o pinka...men ingen av dom tror jag ens skulle komma på tanken att pinka på gången.....
Skvätter? Utomhus i hagen?

Det lät nämligen som om de måste få gå in i boxen när de kommer in från hagen och har gått och hållt sig hela dagen. ... . :D

Nog har jag träffat många (alla?) hästar som undviker att kissa på betonggolvet, men i hagen?? Så länge man har en naturlig hage och inte en med betongplatta...

Senast ändrad:

På ett ställe där jag jobbade var det en tjej som ställde sitt brunstiga sto i gången utanför hingsten och blev jätte arg när hästen brunstkissade.

Jag har naturliga hagar och det är MÅNGA hästar som väljer att inte pinka ute. Mina egna kan göra det ute bara för att dom är vana att vara ute länge, men hästar som kommer från träning och kanske är vana att bara vara ut 2-4 timmar kissat sällan ute i en hage...dom håller sig så länge dom bara kan...

så du uppfattade det helt rätt att dom måste in i boxen när dom varit ute, och det tror jag också var fallet i originalinlägget att hästen skulle fått göra...som sagt, en normal häst pinkar inte på gången, om den inte är fruktansvärt kissnödig.

Hm, jag har då aldrig vart med om någon som inte låter sina hästar kissa/bajsa i stallgången. Men de finns ju dock de människor som tycker det är viktigt att ens häst inte gör detta "allmänt". Jag har inga problem med min häst, då han endast kissar när han blir utsläppt ihagen. Bajsar gör han ju när han får lust, jag menar: Jag kan ju inte straffa honom för något så naturligt och vanligt. :smirk:

Jag kan defenitivt INTE förstå att man som hästmänniska kan bete sig så bara för att det råkar bli lite bökigt..Herregud, däng dit lite spån och skotta upp så är det väl klart. Tycker det var ett jävla sätt. En del människor är då bra bekväma av sig tycker jag..lite skit/spill här å där, vad är det att ojja sig över..

Inte_Ung skrev:
Nej, det vore ju som att förbjuda hästen att kissa boxen.
Men det är ju som att komma instormande och skrika fy när någon kille står och pinkar mitt på vardagsrumsgolvet.

Stallgången är inte hästarnas toalett.
Lika litet som att min hall är min toalett.

:smirk: Det har du fullt rätt i! Vi hoar o säger fy nästa gång hon sätter sig i vägkanten eller bakom nåt uthus. för chansen att hon pissar i ditt vardagsrum är ju minimal. hoppas iaf. det!

Föressten måste fråga! har någon kille pinkat i ditt vardagsrum...du får det att låta som så ;)

Jag låter alltid mina hästar gå in i boxen för att kissa när de kommer från hagen.Mitt sto kissar alltid när hon kommer in och alltid när jag kommer och ska släppa ut på morgonen.Det slår aldrig fel.när jag öppnar dörren så ställer hon sig och kissar.Skulle aldrig bli arg om hon kissade på gången.
/Tesso

martha skrev:
Jag har naturliga hagar och det är MÅNGA hästar som väljer att inte pinka ute. Mina egna kan göra det ute bara för att dom är vana att vara ute länge, men hästar som kommer från träning och kanske är vana att bara vara ut 2-4 timmar kissat sällan ute i en hage...dom håller sig så länge dom bara kan...

så du uppfattade det helt rätt att dom måste in i boxen när dom varit ute, och det tror jag också var fallet i originalinlägget att hästen skulle fått göra...som sagt, en normal häst pinkar inte på gången, om den inte är fruktansvärt kissnödig.
OJ! Har aldrig hört talas om eller sett/umgåtts med hästar som inte kissar utomhus. Men; jag har heller aldrig haft med hästar att göra som går ute så lite tid per dygn. Numera är det bara islänningar som gäller och de verkar inte bry sig om de är ute eller ej. Däremot har jag träffat många hästar som inte vill kissa på gången - precis som du säger.

min häst har kissat i gången två eller tre gånger, men aldrig att jag skulle straffa honom. det är ju trots allt naturligt. och om hästen kissar på betong så är det ju jag som ägare som har gjort nått fel, eftersom jag inte har gett min häst tid att kissa på ett lämpligare ställe.
jag säger bara:

Hon får skylla sig själv.

såsom jag gör när min häst kissar i stallgången..

FrittePower skrev:
Föressten måste fråga! har någon kille pinkat i ditt vardagsrum...du får det att låta som så ;)
Kille och kille, sonen gjorde det nyligen då han både vägrade att gå på pottan och kissa och att sätta på sig blöjan, trots att jag såg att han var kissnödig.
Då blev jag faktiskt äkta sur.
3-åringar skall inte kissa på vardagsrumsgolvet.

Sedan så brukar vi även kalla stallet för "Inte_Ung's vardagsrum", och då så skall ju inte "killarna" (valackarna) kissa där.

Alla tycker ju olika om det där. Visst kan det faktiskt bli jobbigt att städa upp det om man kanse bara har en uppbindningplats och så, men jag själv skulle inte bry mig om min häst kissade och jag skulle deffenitivt inte slå till min häst om han kissade. Som jag skrev innan, så skulle jag ifrågasätta det personen gjorde.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!