En häst i vårt stall fick inte kissa på golvet

M

mellon

i stallgången. Han stod uppbunden och tänkte börja kissa.
Då hoppade en stalltjejj (40+) fram och slog till med en
sopborste under magen. Sen sprang hon efter en spann
och ville att han (valack) skulle kissa i den.
Det gjorde han naturligtvis inte. Han var rädd och kissade
inte förrän han kom in i boxen och hade varit där en bra stund.

Tycker detta var helt hårresande fel. Har aldrig hört på maken.

Eller vad tycker ni.

Skall nog säga till henne en dag, tänkte höra först om detta är vanligt eller?

Sv: En häst i vårt stall fick inte kissa på golvet

Kan förstå varför man gör så, för det är ju lite bökigt att behöva städa bort kisset, men det är lite överdrivet att inte låta hästen kissa. Jag skulle aldrig göra så mot min häst och skulle nog ifråga sätta om jag såg nån göra det...

:eek:

naturligtvis är det enda rätta att själv storma in när tanten sitter på toa o gör ifrån sig en tidig morgonkvist o hoa o banka med en soppkvast o säga ett starkt och tydligt "FYYY" :angel:

Hästkraken försökte ju bara göra en av dem naturligaste sakerna här i världen.

men usch ja...skitjobbigt att städa efter den i stallgången blir det ju...suck. 5minuter i ens liv går till spillo menar jag... :smirk: :devil:

Kram

Absolut bästa metoden till att få en häst att inte våga kissa i människors närhet. Det är ju väldigt bra för en häst med, speciellt om man ger sig ut på långturer eller kanske distansritter. För då kanske man blir tvungen att avbryta för att man har fått en häst som blivit sjuk för att den inte vågar kissa. Mycket sunt och praktiskt. :devil:

Hälsning Maja

Mina får heller inte kissa på stallgången, men jag ser alltid till att dom får komma in i boxen INNAN man börjar göra når med dom, t ex efter trp, när dom kommer från hagen osv....alltid in i en box så dom kan kissa om dom behöver det...å andra sidan så kissar dom aldrig på gången självmant heller...dom gillar inte att göra det på ren betong.

men man ser många ta hästen från hagen och bara ställer upp den på gången direkt....klart hästen kanske har hållt på sig hela dagen och är jättekissnödig då.

bryr mig inte om dom kissar. släpper dom i boxen först dock.
blir ju givetvis inte arg om hästen kissar eller bajsar på gången.
hellre det än att dom går o håller sig o får ont i magen eller ngt.

Som tur är behöver inte jag bekymra mig om att pållen ska kissa i gången. Han kissar bara i boxen eller ute i högt gräs/snö så att det inte ska stänka för det tycker han är jätteäckligt. :p

Jag släpper alltid in min häst i boxen vid intag från hage, ridtur eller dyl. Just därför att jag vet att han vill kissa.
Hade jag sett den kärringen slå med sopen hade hon fått sig en rejäl utskällning. Vissa borde inte överhuvud taget inte ha med djur att göra.

:mad: Elakt.

Vill ju naturligt viss inte att mina ska kissa i gången, men blir såklart inte arg om dom för det. Min shettis kissar alltid i gången efter motion och visst jag klagar lite på henne, men skulle aldrig "tvinga" henne att sluta.

Va dåligt av henne!
Min kissar när hon vill vart som helst, hur som helt, gärna när hovslagaren är där (2 ggr samma dag) eller när man är ute och rider eller kör /speciellt på stora trafikerade vägar) mindre kul

Jag vet en tjej, vars häst jämt skulle kissa på golvet medan hon ryktade. Hur hennes stallrutiner var, vet jag inte, men verkar inte som om hästen fick möjlighet att kissa i boxen innan...

Oavsett vilket så lyckades hästägaren vid ett tillfälle få hästen att kissa direkt i en rosa plastspann. Jättemycket beröm och obegränsad lättnad över att slippa strö spån på golvet och slippa urinstank :angel: . Samma sak upprepades nästa dag, och nästa. Till slut hade hon "fostrat" sin stackars häst till att kissa i den förbaskade rosa vattenspannen :devil: , och gett hästen så mycket positiv förstärkning för detta beteende att han inte kissade överhuvudtaget om hon inte höll fram spannen. Inte i boxen och inte i hagen.

Att hästen mådde pyton och spände sig, samt fick problem med kolik, behöver kanske inte tilläggas?

Senast ändrad av en moderator:

FrittePower skrev:
:eek:

naturligtvis är det enda rätta att själv storma in när tanten sitter på toa o gör ifrån sig en tidig morgonkvist o hoa o banka med en soppkvast o säga ett starkt och tydligt "FYYY" :angel:

hahaha :rofl: måste vara bästa sättet!!

( Hur korkad får man vara som hästägare?) Förklara varför han inte får pissa på stallgången ! Låt höra de bakomliggande tankarna!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan nog tänka mig ett par tusen andra saker som skulle vara värre än att min häst pinkar på stallgången :smirk:

Men jag har å andra sidan lite vana på att städa upp sådant, eftersom min dam nattetid (när ingen ser?) pinkar åt boxdörrens håll på något konstigt vis, så det rinner ut i stallgången. Spelar ingen roll hur jag mixtrar med bädden - har hon bestämt sig så rinner det som en yster vårflod rakt ut i gången. Har det sedan varit minusgrader på natten, har vi en fin liten gul skridskobana mitt på stallgången :cool: .

Men - so what?

FrittePower naturligtvis är det enda rätta att själv storma in när tanten sitter på toa o gör ifrån sig en tidig morgonkvist o hoa o banka med en soppkvast o säga ett starkt och tydligt "FYYY" :angel: [/QUOTE skrev:
:rofl:

Ja, HON skulle nog bli förvånad över en sopkvast i magen.

Tur att hästar är snälla djur, hade hon gjort så på nån av mina hade hon legat risigt till.

Mina hästar behöver inte ens försöka kissa i gången då jag gör som övriga.
OM de mot förmodan skulle försöka skulle jag få dåligt samvete.

Jag tycker å andra sidan det är bra att de kan kissa på olika ställen, om man tävlar en hel dag så vet man om de blir nödiga att de löser problemet.

Varför han????? Jag har 16 boxar...tänk om alla 16 skall pissa på gången.....varför SKALL dom pissa på gången blir motfrågan...är det inte bättre att se till att dom pissar i boxen istället.....undrar vem som är korkad :crazy:

EN arfaren hästägare bodre se att hästen är kissnödig innan den anser sig så nödig att den kissar på betong? (Förutom det lilla antal hästar som inte bryr sig i att kissa på betong)

Mian går oftast (men inte alltid) in i boxen vid intag så de kan kissa. Men även om de inte gör det så märker jag ju om de är kissnödiga och då får de går in en stund. Vi har 'avbrutit' mer än en skoning mitt i för att ställa hästen i boxen och ta en koppa kaffe istället så hästen får kissa eftersom den uppenbart är kissnödig.

När jag transporterat lilldamen så närhon kommit ur transporten hemma så spriiinger hon in i boxen för att kissa. Jag har vetat några mil innan att hon är kissnödig eftersom hon trampar om i transporten nu och då. Hon tillhör sorten som eg BARA vill kissa i djuup spånbädd. Kissar inte i klinikboxarna med bara tunt spånlager heller, och kissar inte i släpet heller (trots fem cm spån). Håller sig ofta (men inte alltid) i hagen med.

Jag har själv 18 hästar och det har kanske hänt max 5 gånger under alla år som någon har kissat på stallgången. Skulle aldrig få för mig att göra något åt det. :cool:

Men så är de oxå vana vid att först gå in i boxen och sen ut på gången.

Nej, men man ser ju till att dom inte behöver kissa på gången....naturligtvis skulle jag inte slå på dom OM dom gjorde det, men i mitt stall behöver dom inte göra det...dom enda som kan pissa på gången är ju nån märr som brunstar..en normal häst pinkar inte på ren betong..om den inte är frukstansvärt nödig.....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter