En grundlig diskussion om Totilas arv

Sv: En grundlig diskussion om Totilas arv

Hmmm ;) Och vi som inte kan tyska ?

Kan någon översätta i STORA drag ;)

Mia

Ush vad långt, det orkar inte jag heller läsa. Hoppas någon annan orkar göra det :angel:

Den första artikeln, som handlar om Totilas, är bara de första sex sidorna.

Vad bra då blir det inte så mycket för er som kan Engelskan eftersom en annan har svårt att få ett sammanhang ;)

Någon som kan berätta/översätta ? Det kan ju inte bara vara jag som är urdålig på att läsa och förstå detta .....

Mia

Den handlar helt enkelt om Totilas framgångar och om hans stam. Garibaldi (Totilas far) har varit mkt framgångsrik i aveln (det är en lång beskrivning om hur bra han var). Totilas uppfödare var inte den som alltid använde det poppigaste med det poppigaste hela tiden utan gjorde de kombinationer som han trodde på. T ex så togs Totilas morfar Glendale ur KWPNs avel (eller sattes på V) eftersom han inte nedärvde sig så väl enligt KWPN. Totilas uppfödare trodde ändå på hingsten och säger att han var en bra matchning med hans sto Elsa (Totilas mormor). Glendale hade mer hoppblod i sig än dressyr (Nimmerdor-Marco Polo) men visade sig ändå vara bättre inom dressyren. Totilas stam innehåller förutom KWPN och trakehner en hel del holst, old, xx och SWB.

Jag orkar inte skriva ner en översättning på hela artikeln. Själv är jag usel på att tala engelska, men de flesta (t o m jag) brukar kunna läsa och förstå en text. ;)

Lite kuriosa är att Totilas halvbror Platini (e.Balzflog u.Lominka, dvs samma mamma som Totilas), har licens hos SvRF och han har tävlat t o m Msv här i Sverige (verkar numera ägas av nån i Finland). Det står dock inte i artikeln ;)

Senast ändrad:

Tack Flippeti ;).

Jo det brukar vara lättare att läsa än att prata men som sagt är urdålig på engelska ,men brukar kunna hanka mig fram men inte med så mycket text som nu :o

Mia

Att Totilas är det läckraste som finns på en dressyr bana, kan vi väl alla hålla med om.

MEN vad är det som säger att han blir en kanon i avelsboxen?
Jaha, det återstå att se.

Priset för Totilas i år, nämndes på RTL´s hemsida över ridsporten, han kommer att ligga på 4000 euro i språng och 4000 euro i dräktighets avgift, sedan tillkommer nog moms på dessa priser.
Och enligt artikeln så verkar han nästan fullbokad...........

Skojar du!!!

Ligger han på 8000 euro????
Undrar hur mkt fryst det finns kvar på Gribaldi och vad det kostar??

Det är bara att gratulera de som har dräktigt!

Skojar du!!!

Ligger han på 8000 euro????
Undrar hur mkt fryst det finns kvar på Gribaldi och vad det kostar??

Det är bara att gratulera de som har dräktigt!

Tror inte man skall hänga upp sig för mkt på att Totilas är efter Gribaldi, utan titta mer på hans mkt fina mamma linje.:idea:
Gribaldi har inte bara lämnat bra hästar.

kl

Så har den första Totilas-fölisen fötts,
ett stoföl "Guinevere" u. Sajouti U ue. Clavecimbel - Flamingo.

Edward Gal har redan besökt henne:
Totilas-foal-2-110123750.jpg

Fölet har alltså lite svenskt blod både via modern (Flamingo i tredje led + Herrscher i sjunde led) och via Totilas (Herrscher i femte led).

Hon föddes i morse på en klinik, samma ställe som hon tillverkades på förra året:
The foal was born at the University clinic for animals in Utrecht.
“They did a very good job last year with the insemination of the mares,” Moorlands Stables said in a news release. “Therefore we thought it would be wise to bring the mare in her last period back to the clinic.

Hon beskrivs som mörkbrun med vackert elegant huvud och långa ben.

Totilas-foal-1-110123751.jpg

kl

Så har den första Totilas-fölisen fötts,
ett stoföl "Guinevere" u. Sajouti U ue. Clavecimbel - Flamingo.

Edward Gal har redan besökt henne:
Totilas-foal-2-110123750.jpg

Fölet har alltså lite svenskt blod både via modern (Flamingo i tredje led + Herrscher i sjunde led) och via Totilas (Herrscher i femte led).

Vad kul! Nu får vi hoppas på att det kommer ut filmsnuttar på you tube snart...:)

Någon som vet hur Flamingo hamnade i stammen? Stoet verkade inte ha fått fler svenska hingstar (om jag inte kollade galet?) och det var ju ganska många år sedan, och minns jag inte fel så stod Flamingo på N. Tillverkningen skedde 1987, och jag hittar inga avkommor till F 1988 (finns flera i blup utan födelseår), stod F utrikes något år?
/U

Någon som vet hur Flamingo hamnade i stammen? Stoet verkade inte ha fått fler svenska hingstar (om jag inte kollade galet?) och det var ju ganska många år sedan, och minns jag inte fel så stod Flamingo på N. Tillverkningen skedde 1987, och jag hittar inga avkommor till F 1988 (finns flera i blup utan födelseår), stod F utrikes något år?
/U

Flamingo stog till avel nån/några säsonger i Holland, var väl efter han tävlats framgångsrikt i dressyr av Bo Jenå(?), och det var väl 1987 tror jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 444
Senast: flashlight
·
G
Övr. Hund Efter att ha sett den här dokumentären (Den unika hunden)...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka