En gamling till

majola

Trådstartare
Har borstat, klämt och tittat på gammeln idag (inte han med rullatorn alltså, utan min gammel med hovar). Han är i perfekt hull, men har tappat lite muskulatur över ryggen.

Han går bara i hagen och luftas under ryttare eller i vagn ett par gånger i månden så att han inte är något muskelknippe är inte konstigt. Lite mer kunde han dock gott ha tycker jag.

Han är född 1981 och jag uppskattar att han väger runt 450-500 kg.

Idag äter han 70-78 MJ (beroende på hur mycket hö han petar i sig) och står på en kvot på 6,9 (just nu lite högre då de har ätit foderjäst en period, men det tänkte jag inte fortsätta med). Borde jag prova att lägga honom lite högre ändå? Om jag byter havren och fibergin som han äter nu mot nya krafft grov eller hippo alfa till exempel, så hamnar kvoten runt 7,5-7,7 vilket ju är tämligen högt. Men så står det ju i "boken" att gamlingar kan behöva mer protein pga av taskig upptagningsförmåga. Hur högt kan och bör man gå? Ska en sån här häst ha något vitamintillskott? (vit e får han redan tillsammans med selen).

Han är pigg på gränsen till vild.

Tips tack!
 
Sv: En gamling till

Jag skulle faktiskt höja honom. Jag har ju haft en som blev 33 och en som blev 28, och det blev rätt stor skillnad om man höjde kvoten på vintern. Nu kan jag inte tala om exakt vilken kvot det var iom att vi hade oanalyserat hö, men jag har roat mig med att i efterhand kolla kvoter jmf med det genomsnittsvärde höet (från samma bonde) haft X år i rad efter det att jag började analysera. Och han slår alltid, utan undantag samma period, och både sår och skördar likadant som då.

Och då blev det en kvothöjning från 6 - 6.5 till 7.5 - 8.

7 - 7.5 skulle jag inte alls vara rädd att höja kvoten till. Sen är det inte säkert det hjälper om det bara är ryggmuskler som tappas, kan ju vara åldern. Mina tappade mer 'jämnt' muskler överlag.
 
Sv: En gamling till

Min 28åring blev ung på nytt med ett vinter foder av lättuggat lusern hackat strå. Sm råprotein 105 gr. Energi 8,5.
 
Sv: En gamling till

Gamla hästar ska väl ha en högre ca/p-kvot än yngre? Kan det innebära något problem om de äter "för mycket" lucern? (Antagligen inte eftersom många gmalingar tycks må väldigt bra av det!). Min är fortfarande ganska duktig på att äta hö, han äter ca 7-8 kilo om dagen, men jag kunde ju lägga till en del lucern.

Dock är jag på väg ut ur bilden, och vill gärna ha något väldigt lättskött då det är mina föräldrar som ska sköta utfodringen. Skulle jag kunna ge t ex hippo alfa (där proteinet till stor del väl kommer från alfalfa?) så länge som han äter hö utan problem? Vi har väldigt fintrådigt hö .
 
Sv: En gamling till

majola skrev:
Gamla hästar ska väl ha en högre ca/p-kvot än yngre?

Jag läste en tråd för ett tag sedan att äldre hästar ska ha låg Ca/P-kvot, runt 1,3. Det fanns även ett citat där jag tror det stod att äldre hästar inte ska ha för mycket kalk, därför var inte lucern det bästa att ge gamla hästar. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev detta men det lät trovärdigt för mig i alla fall.

Personen ifråga kanske känner igen sig och bringar klarhet i frågan.

mvh Jessica
 
Sv: En gamling till

Jag är virrig, jag menade lägre... Alltså procentuellt sett mer fosfor och mindre kalcium!

Det var därför jag frågade, för många gamla hästar tycks ju må bra på lucern. Å andra sidan är det väl självklart bättre att de äter lucern än att de inte äter alls.
 
Sv: En gamling till

Japp, helt klart bättre att de äter lucernhack än inget strå alls.

Kommer du ihåg vem jag syftade på i mitt inlägg? Skulle vara intressant att se citatet igen.

mvh Jessica
 
Sv: En gamling till

Jessica skrev:
Jag läste en tråd för ett tag sedan att äldre hästar ska ha låg Ca/P-kvot, runt 1,3. Det fanns även ett citat där jag tror det stod att äldre hästar inte ska ha för mycket kalk, därför var inte lucern det bästa att ge gamla hästar. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev detta men det lät trovärdigt för mig i alla fall.

Personen ifråga kanske känner igen sig och bringar klarhet i frågan.

mvh Jessica

Jag har också läst det där, men i någon tidning och inte på nätet. Undrar om det inte var någon av de engelska tidningarna. Ska kolla igenoms enaste numren sen och återkommer.

(Jag har fö en som mådde som en prins på lucerngröt, hack fanns inte på den tiden, och betfor. och så lite hö, även det med hög ca/P-kvot. Men han kan ju ha mått ÄNNU bättre på en lägre kvot. Kvoten han de facto hade lär ha varit SKYHÖG för övrigt..)
 
Sv: En gamling till

Kan ha varit vår diskussion under rubriken "mager fångponny" som du minns? Jag har kopierat vad jag skrev där:

Jag citerar vad jag läst på en tyvärr okänd hemsida (kan ha varit aftonbladets):

"Äldre hästar kräver mer protein och fosfor. Fosforrika fodermedel är t ex vetkli. Ca/P-kvoten bör för häst ligga mellan 1,2 - 1,8 och på äldre hästar neråt 1,2."

Dessutom läser jag att äldre hästar inte bör få för mkt kalcium på www.krafft.nu: citat: "Veterinär Per Spångfors om äldre hästars näringsbehov: betonar att lever- och njurfunktionen bör kontrolleras årligen för att foderstaten skall kunna anpassas på rätt sätt.
- Vid dålig leverfunktion utvecklar många hästar en överkänslighet mot protein, och vid störd njurfunktion är det kalcium som de i många fall inte tål i några större mängder. Foderstaten måste anpassas efter de här båda värdena."

- Vilket tydligen gör att man får ha bruket av Lucern under viss uppsikt. Som tur är så finns ju Mix och GreenGrass varianten av Lucern där halten Ca ej är så hög - till oss med gamla hästar med lösa tänder - vilka kräver blött, hackat stråfoder.

Men det kanske är som P.L. säger: att kvoten är av underordnad betydelse, bara mängden är tillräcklig. Då behöver man inte bekymra sig så mkt.
 
Sv: En gamling till

Japp, det var detta citatet. :idea:

Intressant tycker jag. Läser man citatet igen så verkar det vara hästar med nedsatt njurfunktion som inte klarar kalk. Gamla hästar med normal njurfunktion borde det inte vara några problem med.

Och det verkar som om det är fosforn som ska höjas för att Ca/P-kvoten ska sänkas och inte kalken som ska sänkas. Alltså borde äldre hästar ha mer fosfor än 0,3 gr per MJ. Frågan är bara hur mycket mer. :crazy:

mvh Jessica
 
Sv: En gamling till

Just så, äldre hästar kan ha svårt att resorbera fosfor och protein därför ska de ha mer av det (men inte mindre kalk kvoten alltså lägre). Rekommenderad relation 1-1,5 kalk; 1 fosfor. Hästgeriatrikerna Ralston Breuer rekommenderar mkt höga protein kalk och fosfor givor till gamla men friska hästar. I en studie gav man lusern/timotejhö + ett tilläggsfoder med 140 gr protein, 6 gr kalk och 4-6 gr fosfor per kg som gav förbättrad kondition, viktuppgång och bättre blodvärden jämfört med ett tilläggsfoder som innehöll 85 gr protein 2.7 kalk. 2.2 fosfor per kg och lika mga kalorier båda foderstaterna.
 
Sv: En gamling till

Jag proppar i min något löstandade 30-åriga shettis 1,25 kg lucern, 1 kg kli, 0,1 kg linfröpellets och ca 1 dl rapsolja per dag. Plus fri tillgång till hö. Vill någon kommentera detta så är jag idel öra.

Hon ser ut att må otroligt bra, håller sitt hull - vilket inte är på något sätt i överkant - är pigg, energisk, glad och glänsande i hårremmen. Dessutom älskar hon sin mat - vilket är nog så viktigt i livskvalitéts synpunkt.

Denna foderstat ger henne rätt ordentliga stora mängder protein, fosfor och kalcium (kvot runt 1,3) och energi. (Har inte beräkningen framför mig på exakta värden, men kan ta fram). Men än har jag inte sett några dåliga side-effects, tvärtom - som jag berättar ovan. Inga gallor eller dylikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En gamling till

HelenaHandberg skrev:
Just så, äldre hästar kan ha svårt att resorbera fosfor och protein därför ska de ha mer av det (men inte mindre kalk kvoten alltså lägre). Rekommenderad relation 1-1,5 kalk; 1 fosfor. Hästgeriatrikerna Ralston Breuer rekommenderar mkt höga protein kalk och fosfor givor till gamla men friska hästar. I en studie gav man lusern/timotejhö + ett tilläggsfoder med 140 gr protein, 6 gr kalk och 4-6 gr fosfor per kg som gav förbättrad kondition, viktuppgång och bättre blodvärden jämfört med ett tilläggsfoder som innehöll 85 gr protein 2.7 kalk. 2.2 fosfor per kg och lika mga kalorier båda foderstaterna.

Då borde alltså nya grooven vara ett ganska lämpligt seniorfoder (125 g smb rp, 6 g ca, 5 g p)? Under förutsättning att man har ett vettigt hö och så då.

Vilken sorts protein behöver gamla hästar?
 
Sv: En gamling till

Gamla hästar behöver samma proteiner som andra vuxna hästar men i allmänhet mer. Det viktiga är att de är lättsmälta, lättuggade och inte inneslutna i allt för mkt fibrer. De flesta av våra vanliga protein källor är bra – majsens proteiner är dock svårtillgängliga tex men det används ju inte mkt i Sverige. Nya Groven verkar helt OK för seniorer (utom för hästar som inte mår bra av havre).

Man kan också sticka åt sin gamling lättuggade C-vitaminer vintertid många får minskad c-vitaminsproduktion med åldern. En av våra nu hädangångna gamlingar hade tydligen också läst det för han tog varje tillfälle att stjäla apelsiner ur ryttarnas matsäckspåsar.
 
Sv: En gamling till

*lånar knapp*

Tips på annan bra och enkel c-vitaminkälla än apelsiner ;) är nypon. Växer ofta vilt här och var, lätt att plocka och lätt att lägga några nypon i maten om dagen. Ev även torka under hösten för att ge vintertid. Min dam äter det iaf gärna, grannen likaså.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Ni som har äldre hästar, 18 år och uppåt.. Hur tar ni hand om dem nu på äldre dar? foder, utevistelse, motion? Det är ju väldigt...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: marinelady
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 442
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp