Sv: En fundering..
Det är inte billigare från USA i alla fall, mitt kostade 1000 kr , inte läder. Börjes i läder kostade ca 500 kr och det har jag än 6 år gammalt.
Jag har int köpt precis märket Betless Bridle, men har ett likadant från HÖÖKS. Enda skillnaden är att det finns spännen på käk/sidoremmarna på Betless Bridle. Förövrigt är de indentiska.
Har dock för mig att det finns en mindre hästshop på nätet som säljer dem i Sverige, minns dock int vad den heter. Annars går det ju alltid att beställa från utlandet, brukar dessutom bli billigare
Det fördelar trycket på trepositioner som jag skrev ovan, nacke, sidan och lite på nosryggen. När man svänger till höger så trycker det vänstra sidostycket på sidan av huvudet och "vänder" det åt höger och tvärt om. Vill man få hästen att stanna så kramar man bara på bägge tyglarna och då lägger det ett tryck i nacken och lite på nosryggen som inverkar bromsande och lugnande.
Allt står på deras hemsida att läsa och allt stämmer, har själv aldrig haft några problem utan det har funkat precis som de säger att det ska.
Dock får man vara noga med att koppla bort allt det man har inlärt med bettridning då det int fungerar, som t.ex att krama på innertygeln osv.
Det är inte billigare från USA i alla fall, mitt kostade 1000 kr , inte läder. Börjes i läder kostade ca 500 kr och det har jag än 6 år gammalt.