En fundering..

Sv: En fundering..

Jag har int köpt precis märket Betless Bridle, men har ett likadant från HÖÖKS. Enda skillnaden är att det finns spännen på käk/sidoremmarna på Betless Bridle. Förövrigt är de indentiska.

Har dock för mig att det finns en mindre hästshop på nätet som säljer dem i Sverige, minns dock int vad den heter. Annars går det ju alltid att beställa från utlandet, brukar dessutom bli billigare;)

Det fördelar trycket på trepositioner som jag skrev ovan, nacke, sidan och lite på nosryggen. När man svänger till höger så trycker det vänstra sidostycket på sidan av huvudet och "vänder" det åt höger och tvärt om. Vill man få hästen att stanna så kramar man bara på bägge tyglarna och då lägger det ett tryck i nacken och lite på nosryggen som inverkar bromsande och lugnande.
Allt står på deras hemsida att läsa och allt stämmer, har själv aldrig haft några problem utan det har funkat precis som de säger att det ska.
Dock får man vara noga med att koppla bort allt det man har inlärt med bettridning då det int fungerar, som t.ex att krama på innertygeln osv.

Det är inte billigare från USA i alla fall, mitt kostade 1000 kr , inte läder. Börjes i läder kostade ca 500 kr och det har jag än 6 år gammalt.

Vågar o vågar...

Om min häst blir rädd så kan jag inte stanna honom oavsett vad jag har i munnen på honom - förmodligen åkte jag ändå av så fort han tvärvände och då spelar bettet absolut noll roll.

Och om min häst var busig så fick jag lägga mer tid på lydnad. Så ja, jag vågar rida min häst med bara rep om halsen - men jag väljer mina tilldällen.

Då säger tjejen jag stött på när hon insett att jag red på bettlöst. "Så du vågar rida sådär? :eek:" jag blir helt paff och vet inte riktigt vad jag ska svara då jag blir helt ställd.

Tyvärr en väldigt vanlig reaktion. När jag red in min häst började jag ju med grimma, som den var van vid, och fortsatte sedan med tyglarna i remontnosgrimman, och så småningom med sidepull. Många undrar om det går att stanna och svänga, men varför skulle det inte göra det? Jag brukar förklara hur det funkar och visa, och då brukar de flesta bli mindre skeptiska. Men det finns ju förstås fortfarande de som anser att hästen inte går att stoppa om man inte har en järnbit i munnen på den... :crazy: Som vanligt brukar jag då hävda att man rider så lite med handen att vilket bett man har inte spelar någon roll, så länge det inte är obehagligt eller skadar hästen.

KL
Det är lätt att tro att man har kontrollen bara för att man har ett bett i munnen på hästen, eller en tygel att hålla i sig i.
Man ska ju försöka att inte ha tygeln som ett "stöd" eller extra ben eller hur man ska uttrycka sig...
Det blir lätt så i alla fall.
Jag har samma problem själv. Jag vill ha kontroll och tycker att den kontrollen sitter i tyglarna. Däremot inte direkt i munnen, skulle känna mig trygg på bitless bridle och hackamore också, men inte i grimma eller halsring.
Jag skulle bli jätteskraj om nån bad mig rida utan tyglar ett tag! Jag vågar inte lite på varken hästens eller min förmåga/lydnad.
För ett år sen kanske red jag ut med grimma och grimskaft, kände mig rätt så trygg. Men sen skulle jag rida så i hagen och tji fick jag när jag dunsade i marken när hästen brallade efter flocken.... :o

Är det så farligt att rida utan bett?[/B]
Ett enkelt svar: Nej!
Och får man bättre kontroll på sin häst med ett bett?
Nej inte alls. Kan du inte stoppa din häst med grimma så lär du inte kunna stoppa den med ett träns heller.

Ridning bygger på samspel, inte på att överlasta hästkraken med allt mellan himmel och jord bara för att det står "Pessoa" eller "Kyra" på skiten.

Ridde - som aldrig ägt ett träns utan alltid ridit i grimma.

Det där beror ju lite på kommunikationen också?
Grimma - då måste kommunikationen med tryck över nosen och lyssna på fina signaler sitta. Dessutom en fördel om den kan vara cool när man svingar grimskaftet över huvudet om man bara har ett grimskaft fäst i grimman! :p
Ring runt halsen, då måste hästen antingen först ha lärt sig stanna för det trycket mot halsen/bringan eller lyssna väldigt bra för tanke och sits vid förhållningar för att det ska ge något. Att sitta upp det första man gör och försöka lära in kommunikationen väl från hästryggen är inte alltid så lyckat ur säkerhetsaspekt! ;)

Lite lustigt var att när jag ringde på annonsen på min förra häst så försökte jag luska ut hur pass lydig/känslig kusen var genom att fråga; "är han sån som går att rida i grimma?" och ägaren skrattade lite och svarade "nää, det är han nog lite för pigg för!" Men ca ett år senare (efter att först ha coolat ner sig vid uteritter och även lärt in bettlöst) så satt jag där och red ut i grimma och ett grimskaft! ;)
Var lite piller med att styra när man rider offroad in i skogen och snabbt behöver väja för träd, men det gick ju t o m att ta "trängande grimskafttag" om man inte hann byta sida på grimskaftet! :rofl: Satt och red lite öppna och sluta med endast den kombinationen också.

Ett enkelt svar: Nej!Nej inte alls. Kan du inte stoppa din häst med grimma så lär du inte kunna stoppa den med ett träns heller.

Fast även det där beror ju på inlärning/kommunikation.
Om vi jämför med att leda hästen från marken - vissa är lydigast i träns, andra lydigast i grimma, andra kvittar det vilket.
Är den lydigast i träns från marken lär den även vara det när man hoppar upp. Förmodligen för att man inte lärt in kommunikationen i grimma tillräckligt bra. Är de dessutom felinlärda sen tidigare i någon av varianterna (lärt sig gå emot trycket) kan det vara lite av ett projekt att lära om.
Då tycker jag inte man kan säga att "får man inte stopp på hästen med grimma så får man inte stopp på den med träns heller", iom att man kanske knappt får stopp på den ALLS med grimma! :angel: eller tvärtom - med träns.

Ett pessoa kan vara lika milt som ett tvådelat beroende på vilken ring du sätter i.. ;)

Eg. sidospår men ett pessoa kan aldrig bli lika milt som ett tvådelat eftersom sidostycket inte sitter i samma ring som tyglarna, dvs. oavsett vilken ring du fäster tyglarna i får du en gag-effekt.

Det där beror ju lite på kommunikationen också?
Grimma - då måste kommunikationen med tryck över nosen och lyssna på fina signaler sitta. Dessutom en fördel om den kan vara cool när man svingar grimskaftet över huvudet om man bara har ett grimskaft fäst i grimman! :p
Ring runt halsen, då måste hästen antingen först ha lärt sig stanna för det trycket mot halsen/bringan eller lyssna väldigt bra för tanke och sits vid förhållningar för att det ska ge något. Att sitta upp det första man gör och försöka lära in kommunikationen väl från hästryggen är inte alltid så lyckat ur säkerhetsaspekt! ;)

Ja precis, man måste ju lära hästen andra signaler med grimma och halsring. Men samtidigt känns det mer osäkert att en häst lyssnar på vikthjälper och tryck på halsen än förhållning i munnen. Fast det är klart att vissa hästar blir lugnare av det än att bli riden med bett...
Men som sagt jag är felinlärd med det där :p och det är svårt att tänka sig annat. Men jag försöker! Jag provar mig fram på inhägnat område när jag känner mig riktigt modig... :angel:

Tycker mest att du låter klok- för att rida ut i halsring det första man gör låter inte klokt! :p

D e inte bara i munnen man ska tro d finns stopp. D blir ett tryck med bettlöst oxå fast på annat sätt. Man ska sträva efter o ha hästen böjlig, så länge man rider me tyglar så att man har en nödstopp. Onerein stop.

One-rein-stop funkar inte alltid.

Eller du kan ju testa det nästa gång du möter en lastbil som kommer i 70-80km i timmen på en smal väg och hästen blir lite "pigg"! ;)

Det är ju fett kul att rida i bara grimma och grimskaft ner till en hage100 m bort ^^ askul (förutom när lille rasmus börjar äta -__-)han är starkare än han ser ut :PPPPPPP

om hon tycket att det var farligt att rida ut på bettlöst träns och sadel(antar att du hade det), undrar jag vad honhade tyckt om mig. när hästen bara ska skrittas kan jag mycket väl rida i bara grima och barbacka...

Hästens nosrygg är också känslig. Hon kanske inte hade ridit bettlöst själv?

delvis knapprån.

Jag ska kolla upp det där med Betless Bride. Lät superspännande ju!
Då måste man alltså vara extra tydlig i vikthjälper och skänklar hah? för jag kan tänka mig att det bara blir svänga och stopp som kommer fram genom tygeltagen?! *känner mig lost* :D

Det orde egentligen vara en bättre ridkunskap att kunna rida en häst i korrekt form redan från bettlöst. Just för det 'vanligare' bettlösa har ett tyck på nosryggen vilket oftast leder till att hästen böjer nacken. Så det måste väl ändå vara bättre att få 'ner' en häst på bettlöst än med bett? - Dock krullar ju somliga ihop halsen även med bett, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag kan ju endast tala för 'min' häst och jag har märkt att om jag blir hård i handen med ett bett i andra änden så spänner han sig, blir stumm i munnen och protesterar. Men med bettlöst så verkar han känna sig mycket.. bekvämare. Sedan är det antagligen upp till var och en som häst vad som är bäst för denne.
Mitt mål är nu att kunna rida helt utan träns eller huvudlag inom avspärrat område. :bump:

Sök på bitless istället så tror jag du hittar en del olika. Har själv ridit min häst i grimma, sidepull barbacka i många år, har nu en unghäst som jag även tränar bettlöst än så länge. Kommer att även vänja honom vid bett.

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 405
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17