En fråga!

B

Banana Breeze

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

Vad är det för skillnad på avdelning A och B i en hoppklass?
(avdelning och inte bedömning)

Tack på förhand! :bow:

/ Banana Breeze

Sv: En fråga!

Avd B är unghästar, de har inte omhoppning. Avd A är icke-unghästar.

Sen finns det förstås mer regler runtomkring detta, men grundprincipen är som sådan!

Tack!

Vill ni hjälpa mig med ännu en fundering? ;)

Jag undrar om ni kan förklara lite hur det går till när man startanmäler sig?

Och vad hästägarförsäkran är för något?

:bow:

När du startanmäler dej går du helt enkelt till seketariatet och talar om vem du är och vilken klass du ska rida. Det är då du också ska visa upp dina papper som tex, ryttarlicens, hästlicens, vaccinationsintyg och sånt .

Det är billigare i avd B, det får nog inte kosta mer än 80 kr att starta.

Det är billigare i avd B, det får nog inte kosta mer än 80 kr att starta.

För mig med ungponny har det alltid kostat fullt pris:eek:

Men jag har också en fråga för någon som vet och är snäll att svara: :)
Om man har "hoppat upp sig" 2 st rundor i avd.b felfritt med sin 6-åriga ungponny, då tror jag att man får hoppa avd.A, stämmer det?
I sånt fall, hur skall jag kunna intyga att jag verkligen har "hoppat upp mig"? Skrivs det in någon stans, eller måste jag kunna bevisa det?
Om någon frågar mig på tävling etc. och säger "men du har ju ungponny"?
Glad för svar!

För mig med ungponny har det alltid kostat fullt pris:eek:

Men jag har också en fråga för någon som vet och är snäll att svara: :)
Om man har "hoppat upp sig" 2 st rundor i avd.b felfritt med sin 6-åriga ungponny, då tror jag att man får hoppa avd.A, stämmer det?
I sånt fall, hur skall jag kunna intyga att jag verkligen har "hoppat upp mig"? Skrivs det in någon stans, eller måste jag kunna bevisa det?
Om någon frågar mig på tävling etc. och säger "men du har ju ungponny"?
Glad för svar!

Ja det stämmer att man får rida Avd. A då. Nej, du behöver inte bevisa det för någon, det håller du reda på själv. Om någon är så intresserad av att veta om din ponny verkligen är kvalad så kan dom ju söka på internet! Antingen på ridsport.se (beror på om du tävlar högre än lokalt) annars google eller nåt. :)

tack! då vet jag!
men om jag inte vill tävla i avd.A av någon anledning, då kan jag fortfarande rida avd.B?:)

perfekt, då vet jag.
har dom ändringarna skett nyligen, förut tyckte jag att bara ungponnys fick tävla avd.B?:confused:

Jo, jag tror regeln är ny för iår..

Men en ny fråga nu, måste en 6 årig ungponny fått nollorna i avdB samma år eller kan den ha fått t ex en nolla LC som 5åring och en som 6åring och är då kvalad till avd A eller måste båda nollorna vara som just 6åring?
Tacksam för svar!

Jag tror "nollan" håller i ett år. Så var det iaf för mig med min ungponny. När han var fem red vi nolla i LC i januari 07 men nästa år när vi startade kom vi igång senare pga en massa saker (ointressant för tråden) och då var jag tvungen att starta om TVÅ LC eftersom jag gjorde första starten i april 08. Men om det har gått mindre än ett år räcker det med en till nolla i LC och du är "uppkvalad" ur det och får starta avd. A i det :)
Kolla ändå om ändringar har skett för i år??

Och nej, det är inte nytt för i år att även andra förutom ungponnier får hoppa avd b. Det ändrades för längesen! :D

Senast ändrad av en moderator:

till mig har alla sagt att de gäller per år, alltså måste du nolla dig iår och allt som skett innan räknas inte, men jag är inte säker..

Aha okej! Det kanske stämmer, jag hoppade så pass många ungponnyrundor på ponnyns sjätte år så nollan på det femte året spelade ingen roll om du förstår hur jag menar? Jag blev uppkvalad på de andra nollorna det året istället :)

jaha ok, så du hoppade alltså lite fler avd.b även fast du hade "hoppat upp dig", förstår jag rätt då?

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat