En fråga..

N

Nattis_83

Alla hästar som inte duger för löp, Säljs dom :confused:eller vad händer med alla dom?
Säljs dom på ett speciellt ställe?
Någon som vet något om det?

Många hästar slaktas nog..

En häst i det (trav)stall där jag jobbade var inte riktigt så bra som ägarna och tränarna önskade. De diskuterade om hon skulle slaktass men de beslöt att hon skulle få en chans till på sig. När jag slutade var hon i alla fall kvar, men man vet ju inte hur det går sen. Att tillägga, hon var bara 2 år!

Nej, hästarna slaktas inte!

Antingen så hamnar dom hos någon som ridhäst/promenadhäst, annars i avelsboxen om det är fin stam på hästen.

Har aldrig hört någon galoppör slaktas bara för att dom inte "räcker till" på banan. Aldrig. (Vart galopp intresserad sedan -96)
O ägaren ser nog hellre att hästen säljs för 20 000 kr (eller mer) än slaktas o inte få några pengar alls... :smirk:

Anledningen till att travare ibland slaktas för att dom inte räcker till är just av den anledningen att varmblodiga travare inte har samma förutsättningar att bli en lika bra ridbar häst som fullbloden, vissa travare avskyr att bli ridna och dom är ju trots allt avlade för att köras, inte för att bära en ryttare.
Vissa tränare funderar då i banorna kring avlivning pga att dom inte vill se hästen fara illa. Men oftast så är det samma inom traven som inom galoppen, man FÖRSÖKER sälja hästen till ett bra hem innan man funderar på slakt.

// The Last

Det är nog välldigt olika..
Det stallet jag jobbade i försöker inte sälja några av sina "dåliga" hästar.. för att de inte vill att de ska åka runt och på så sett få ett hemskt liv.. ( men jag tror tyvärr att det finns sånna ägare som inte skulle kunna se sin fd häst gå så mycket bättre på annat hål..) prestige att ha en egen uppfödning och gå hela vägen själv..

Det flesta resonerar nog inte så men jag är övertygad om att det finns sånna.. :crazy: :smirk: :cry:

Vart säljs alla dessa fd galoppörer då?

Tycker inte man ser så många direkt från banan på annons bland ridhästarna. Finns det nåt annat ställe (tidning?) där de säljs?

De säljs som vilka andra hästar som helst..
Men som The_Last sa innan så går dom flesta till avelsboxen innan.

Nä jag tycker inte heller att man ser dom bland annonserna så ofta. Inte fören dom i sånna fall är omskolade. :)

Därför jag var lite nyfiken på vart alla tar vägen och om det var som med travare att dom oftast går tills slakt här eller får åka långa slakttransporter.

Såg det på kalla fakta eller något sånt, att det är hur många av sveriges hästar som helst som bara försvinner, vill säga åker på långa slaktransporter (inte bara travare utan många ridhästar med).
:(

Jag hittade mitt fullblod (fd galoppör) på bukefalos anonns sida för fullblods hästar...och han kom direkt från ett galopp stall.. :)

Jag har väldigt många bekanta som har fullblod som ridhästar, större delen av dessa har varit i galoppträning. De flesta jag känner har ringt tränare och frågat vad de har som inte räcker till på banan. Ringer man på hösten finns det väldigt stor chans att tränarna inte vill ha kvar dom under off-säsong och det går ju som bekant inte att betäcka i oktober.

Annars kan man titta på tränarnas hemsidor, där finns oftast tillsalurubrik. Man kan också kolla annonser t.ex på Bukefalos och i Ridsport.

Min erfarenhet är att större delen av de hela hästarna vilket är de allra flesta, säljs som ridhästar eller går till avel. De som avlivas är hästar med problem antingen i ben/rygg eller mentala problem.

Nej, hästarna slaktas inte!
Har aldrig hört någon galoppör slaktas bara för att dom inte "räcker till" på banan. Aldrig. (Vart galopp intresserad sedan -96)
O ägaren ser nog hellre att hästen säljs för 20 000 kr (eller mer) än slaktas o inte få några pengar alls... :smirk:

Jag har varit aktiv i galoppsporten i 20 år och sett otaligt antal hästar gå till slakt bara för att de inte är tillräckligt snabba. Jag har gråtit många gånger när någon favorit jag haft gått till slakt. Det har varit hela och psykiskt friska hästar. Ska väl tillägga att jag ridit för ett antal tränare under åren. Det är den hårda verkligheten. Allt är inte en dans på rosor som många försöker att sprida på det här forumet.

Jag går bara efter mina egna erfarenheter och upplevelser. JAG har aldrig sett en hel och psykiskt frisk häst slaktas för att det inte vart tillräckligt snabb. (inom galoppsporten alltså, har däremot fått uppleva d inom en annan hästsport...)
Sen kanske det hänt positiva saker under d senaste åtta åren inom galoppsporten också?

Känns skönt att jag sluppit se hästar fara illa på d viset, skönt att alla dessa tränare/ägare jag vart i kontakt med har varit sanna hästmänniskor.
Sen låter d som riktiga rötägg som du har hamnat hos, måste kännas riktigt tråkigt.. :(

Sen har jag ALDRIG gått ut med att galoppen är "en dans på rosor" för det är ingen sport. Men på galopp- och travforumen måste man tyvärr ofta försvara sig mot folk utifrån pga deras fördomar och brist på kunskap, men jag förskönar aldrig galoppen. Så nu har vi d på d klara.

Isåfall är större delen av tränarkåren rötägg. Som jag nämnde tidigare har jag ridit åt rätt många tränare under åren, även de 8 sista åren. De flesta som håller på är ju sanna hästmänniskor men det är ju ägarna som i många fall bestämmer sin hästs öde. Ingen vill ju ha något som inte försörjer sig själv.
Jag har inte påstått att du förskönar galoppsporten. :smirk:
För att se hur många hästar som slaktats under åren så kan man ju läsa det i årsboken och jag tror knappast att alla har varit skadade eller tokiga. :smirk:

Okej, man får känslan av att realist säger att de flesta slaktas, och the_last säger att nästan inga slaktas.

Jag skulle vilja säga att det är något mellanting. Jag vet alltför många hästar som slaktades trots att dom var friska, men jag vet många fler som blivit slaktade för att dom led etc.
de allra flesta FÖRSÖKER nog hitta ett hem, ni tror väl inte att köparen alltid får jaga efter hästen? eller rädda den i slaktbilen? nej, i så fall hade alledeles för många varit slaktade vid det här laget och vi hade inte haft några fölston, vilket hade lett till för lite hästar.
realist: du kan väl ändå inte mena att aaalla tränare du varit hos varit så kallhjärtade att de flesta av deras hästar skickades iväg till slakt efter det att dom var slut? det har jag svårt att tro, tyvärr. du verkade ju ha varit hos så väldigt många. idioter finns det ju alltid överallt, men att du prickat in allihopa?

Men om man vill köpa en häst som gått löp men som inte dugit för de. Vart kan man då hitta dom?

Jag har en f.d. galoppör som jag nu rider LA dressyr på. Han är ponny, och det var just därför han inte ränkte till på banan.

När han såldes från 'banan' så var han fortfarande hingst och såldes då till ett stuteri för att gå till ridponnyavel. Men så blev det inte och jag köpte han istället.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 124
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar