En fråga till er westernryttare

T

Tuuli

Jag kan absolut ingenting om hur man tränar westernridning. Men ofta ser man att dom sitter och ryggar och ryggar............
Häromdagen när jag var till ridhuset med min häst, satt en tjej och ryggade minst en halvtimme av ridpasset. Vad ska det vara bra för? Kan ni förklara det för mig?

Sv: En fråga till er westernryttare

Varför frågade du henne inte?:crazy:

Har själv aldrig vart med om att nån ryggat sin häst såpass mkt och det är inget som förespråkas heller!

När en häst ryggar korrekt tränar den rygg och bakdel, men att rygga såpass mkt låter fel, fel, fel.

Jag ställde inte den frågan till henne, för att man brukar inte få några bra svar av personen ifråga.

Man tränar nog lite mer ryggning i western än vad man gör i engelsk ridning, men att sitta och traggla enbart ryggning så som det lät på din beskrivning kan aldrig vara bra! Man brukar rygga hästen ett par, tre steg efter halterna (stoppen) för att lära hästen att att alltid stoppa med rumpan under sig. Men som sagt det där du beskrev låter inte konstruktivt!

det där lät så jäkla omotiverat...

visst vi ryggar en del, men det lät felfel...

fast hon kanske trodde att hon hade hoppat upp bakofram och trodde hon red framåt :idea: :rofl:

vissa vet verkligen inte när de ska sluta.. vilket kan jämföras i det mesta som har med hästar att göra :crazy:

Jag vet att jag efter en clinic fick höra att jag skulle träba på det, men det var bara för att lära honom rygga rakt bakåt och inte svänga av åt nått håll.
Men för den sakens skull ryggar jag ju inte hela tiden.

De flesta ryggar ofta, men inte särskilt långt. Så menar du att hon under en halvtimme la in många ryggningar, eller att hästen gick konstant bakåt i en halvtimme? Det sista verkar helt absurt??

Det händer att en häst behöver korrigeras och ryggas en lång sträcka (ett varv?), innan den ger efter korrekt. Men det gör man ju bara med en häst som vet vad som förväntas av den (men som vill testa att låta bli), ej med en gröning.

Nej, hon ryggade inte konstant i en halvtimme. Hon försökte rygga rakt bakåt och i volter, såg det ut som. Sen gick hon framåt några meter och ryggade igen. Jag upplevde det som att det mesta av tiden gick åt till att rygga. Hästen ifråga är grundutbildad, så vitt jag vet. Har de senaste veckorna stått i sjukhage (halt?) och är nyligen igångsatt. Den är väldigt ranglåg och ser ut att vara ledsen och uttråkad.

Det är pågrund av sådant här som folk skapar fördomar om westernridningen..

Nu vet ju inte jag i vilket syfte hon satt och ryggade sin häst i en halvtimma, så jag ska inte klandra ner henne, men det har absolut ingenting med westernridningen att göra. Utan kanske någon mer specifikt som hon gjorde själv.

Men självklart ingår ryggningen, som i all ridning, även i westernridningen. Jag brukar rygga min häst några gånger i ridpasset för att samla upp bakdelen, se till så att hon lyssnar på mina vikthjälper osv. Ryggning är ju också ett bra sätt att använda sig av innan en rollback, då har hästen baken under sig och kan vända lätt och smidigt.

Och tex i trail så är det ju bra att ha en häst som kan rygga smidigt och försiktigt, med ett steg i taget, och kunna rygga igenom bommar (tex ett L, U eller annat mönster..)

Men hästen ska tycka att det är kul att rygga, inte obehagligt, så därför ska man inte hålla på att gnata det hela tiden.

Det bästa är väl att fråga den här tjejen i fråga varför hon ryggade så mycket, fråga av ren nyfikenhet bara. :smirk:

Senast ändrad:

Jag ställde inte den frågan till henne, för att man brukar inte få några bra svar av personen ifråga.

:confused:nähä...och du tror att du kan få en bättre förklaring här på ett forum...där ingen har sett vad som försiggick på banan?????:smirk:
Korkat anser jag, varför inte frågat personen ifråga, och kanske hade du fått ett bra svar till och med???
Frågar man inte så får man inget veta eller hur???
Och varför förutsätter du att du inta skulle fått något svar...fördomar!!!!:mad:

Jag har har fått svar på min fråga här på forumet. Nu har jag lite mer "kött på benen" och kan bemöta hennes ev svar när jag frågar henne.

Fördomar? Nej, jag har inga fördomar varken om westernryttare eller henne personligen. Men jag har åsikter om hennes sätt att rida hästen. Det värsta är att en del småungar tar efter och dom har ingen aning om vad dom sysslar med!

Du kan omöjligt ha fått något svar här på forumet i det specifika fallet. De som här ovan frågar varför du inte frågar personen direkt har helt rätt. Detta låter som ännu en sån där vanlig och alltför tråkig företeelse i hästvärlden, att gnälla och sprida fördomar i största allmänhet. Byt ut fråga i rubriken till "en fråga till er dressyrryttare" eller "en fråga till er islandshästryttare" så förstår du kanske hur befängt det är att vända sej till en grupp när man vill diskutera en individ.

Men ursäkta mig så mycket att jag uttryckte mig så klantigt. Frågan var från början vad ryggning i en halvtimme är bra för. Inte varför HON gjorde det. Jag funderade mest på om det är vanligt att man gör så inom westernridningen och varför. Jag kan inte begripa att du tycker att jag gnäller och sprider fördomar.

Jag har har fått svar på min fråga här på forumet. Nu har jag lite mer "kött på benen" och kan bemöta hennes ev svar när jag frågar henne.

Fördomar? Nej, jag har inga fördomar varken om westernryttare eller henne personligen. Men jag har åsikter om hennes sätt att rida hästen. Det värsta är att en del småungar tar efter och dom har ingen aning om vad dom sysslar med!

Kött på benen????:confused:
Du kan inte få kött på benen av människor som inte har sett något av det du ifrågasätter??? Hur ska någon kunna svara på vad en annan människa har gjort??? Utan att ha sett det eller pratat med den personen??
Och småungar som du pratar om...tar nog efter det mesta, både bra och dåligt:cool:...men småungar brukar också fråga mer!?!?

Jag har hört något om att "När hästen har ryggat 100 mil (el. nåt sånt) så har den en stark bakdel". Personen har kanske tagit det på lite för stort allvar :D
Det är ju många inom westernridningen som ryggar mycket, men inte SÅ mycket. Att rygga ett halvt ridpass igenom låter ju lite överdrivet, och framförallt tråkigt för hästen...

Men ursäkta mig så mycket att jag uttryckte mig så klantigt. Frågan var från början vad ryggning i en halvtimme är bra för. Inte varför HON gjorde det. Jag funderade mest på om det är vanligt att man gör så inom westernridningen och varför. Jag kan inte begripa att du tycker att jag gnäller och sprider fördomar.

Enligt din postade tråd får man uppfattningen av att denna ryttaren suttit och backat sin häst en halvtimme i sträck...bara där visar du din fördomsfullhet...:smirk:
Och det är så j-la trist i hästvärlden med alla dessa "kärringar" och "tjejer" som snackar så mycket skit om allt och alla hela tiden, själva är dom helt perfekta och rider perfekt och sköter/hanterar sin häst perfekt...och vid minsta lilla hoppas det på andra människor så fort tillfälle ges...helt sjukt!!
"Åh, har du sett vad hon gör?, Kolla vilken djurplågare!, Hur rider den där då...fniss?, Vet ni hur den gör med sin häst??"...bla bla bla...UUUUUrrrrkkkk!!!

:crazy:

Enligt din postade tråd får man uppfattningen av att denna ryttaren suttit och backat sin häst en halvtimme i sträck...bara där visar du din fördomsfullhet...:smirk:
Och det är så j-la trist i hästvärlden med alla dessa "kärringar" och "tjejer" som snackar så mycket skit om allt och alla hela tiden, själva är dom helt perfekta och rider perfekt och sköter/hanterar sin häst perfekt...och vid minsta lilla hoppas det på andra människor så fort tillfälle ges...helt sjukt!!
"Åh, har du sett vad hon gör?, Kolla vilken djurplågare!, Hur rider den där då...fniss?, Vet ni hur den gör med sin häst??"...bla bla bla...UUUUUrrrrkkkk!!!

:crazy:

:bow: Så sant, så sant... Har oxå svårt att tro på att någon backar så länge i ett sträck...

Våga fråga :idea: om intresse finns! Men sluta upp med skitprat bakom ryggen :devil:

Jaaa, jag vet att jag låter "aggro"...men alltså hästvärlden är en skitig värld många gånger....och jag är så less på dyngsnack av folk som anser sig själv vara perfekta....
Men jag är inte alltid grinig...:o...

:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 909
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025