En fråga skälla på hunden , eller inte skälla

Rotterö

Trådstartare
I dag va min hund olydig.
Hon har aldrig gjort så här förut. Jag bor bredvid en stor väg 70. Har en bra staket runt tomten. I dag gick jag ut för att kolla mitt barnbarn som sov i vagnen runt hörnet på huset.
Jag stängde inte dörren inn. Brukar inte behövas.
Det va så att grinden på staketet va inte stängd. Det kom en bil som tutade. Min hund springer ut och kollar vem det är.
Jag ser inte detta. Tror hinden är inne. Men jag hittar inte henne. Kollar då ut. Och får se min hund på vägen.
Jag skriker hit hård ton. Hon lyder alltid gör bra på detta men inkallning. Det gjorde hon nu också.
Men hon hade ju gjort fel.
Skall man skälla på hunden i detta läge? När hon kommer tillbaka.
Eller skall man bara låta det va ?
Jag skälde på henne och skickade in henne till sin korg. Kanske fel. Men jag blev rädd.
bra tipps vill jag ha tack:eek:

Sv: En fråga skälla på hunden , eller inte skälla

Jag hade nog gjort som du, kallat in bestämt, sagt till (skällt), och sagt gå o lägg dig.

Det finns så många olika åsikter om att skälla på hunden när den kommer snällt. Och att det redan är passerat . Det som hunden inte fick göra.
Man blir ju rädd i samma veva. Inte så lätt .

Min hund är mycket lydig i vanliga fall. Men hon är en ung tik. Men detta får hon bara inte göra igen.
skall börja öva på att lämna grinden öppen och gå till brevlådan mm.

Jag skulle inte ha skällt om hunden kom direkt. Tvivlar på att den kopplar tillsägelsen med att den sprang ut.
Om man ska säga till får man göra det när hunden springer ut, inte efter, är min åsikt. För att den kom var ju ändå önskvärt.

Men jag vet att jag själv har gjort så förut, man blir ju arg och rädd när något sånt händer!

Absolut inte..

har hunden gjort fel eller du? du självklart som inte stängt grinden.

skäll på dig själv istället för på hunden för du slarvar med säkerheten hemma.

Kommer hunden så är det väl idé o berömma. Misstaget är ju redan gjort men kommer hon så är det ju åtgärdat o allt ska vara postivit.

Det var du som gjorde fel som inte stängde dörren. Jag hade kallat in min hund, kom den på en gång (som din gjorde) så hade jag överröst den i beröm.

Man reagerar o handlar fel i vissa lägen

Jo visst va det bra att hon kom. Hon kunde lika gärna kunnat sticka iväg. Men det har hon aldrig gjort
Får hoppas att jag inte skrämde henne. För vår inkallning fungerar kanomn bra.
Hon har aldrig stuckit i från mig ute.
Men i dag blev jag rädd. Vill inte mista min vän. Fel av mig att inte kolla grinden . mm Hon ska inte gå ut gggrr

Ny situation nya förutsättningar.

Hon har kanske aldrig upplevt att grinden ha varit öppen o hon själv nej då är det väl inte konstigt om hon smiter för hur ska hon veta att det inte är okej. Skillnad vore om ni tränat på det då är det olydighet.

Jo då grinden har varit uppe några gånger tidigare.
Men jag brukar ha stenkoll. Denna dagen va jag upptagen med mitt barnbarn i barnvagnen son vaknat i vagnen.
Min man åkte i väg och stängde inte grinden.
Hon gick över tomtgränsen som valp. Men då fanns inget staket. Då tog jag hene i rätt ögonblick. Efter det har hon inte gått till grannen.
Vi har tränat att hon skall stanna kvar. då vi hämtar posten mm.
Jag vet inte vad som tog åt henne i dag, Kanske hon trodde det va någon som kom efter som det tutade. Min dotter brukar tuta när dom kör förbi.
Hon blir glad då.
Vi får träna på detta nu

Det var kanske inte så bra att skälla på henne när hon kom till dig, men jag är ganska säker på att många, även jag, hade gjort precis likadant i studens hetta, eftersom man blir så himla rädd.

Jag säger som han jag tränar för: "på med dumstruten. Det är du som gjort fel". (no offense ;)).

Jag hade inte skällt på hunden utan berömt den för att den kom. Däremot hade jag riggat samma situation med en medhjälpare och korrigerat när hunden sticker ut och på så vis tagit tag i problemet.

Men jag förstår att du blev rädd!

jag är medveten om felet.Det är gjort nu. Får ta i detta nu . träna detta. Hon är så jäkla duktig för att va så ung. Kanon lydig hund.
Visst kommer det grejer som de testar mm
hon är ju i den åldern . Men hon måste ju testa.
fyller 2 snart i maj

Absolut inte. Jag hade iaf inte gjort det.

Ska man bli agr på hunden ska man bli det så att den förstår. Dvs. direkt tillsägelse när hunden gör ngt oönskat.

Sen är jag av åsikten att skälla, det är sällan till ngn positiv nytta för hunden. Det finns bättre sätt att uppfodtra djur och människor på.

Ja visst gör man fel ibland, man är ju bara människa! Det viktiga är ju at vara villig att göra om göra rätt vilket du är (och jag själv hoppas jag). Sedan det här med inkallning hör man så mycket olika från olika håll så ibland är det svårt att veta. Men så tycker jag iaf.

Och du verkar ha ett bra förhållande till din snygging efter vad jag läst här!

Lycka till med henne!:)

tillägg: sedan förstår jag om det är svårt att vara positiv och trevlig när hunden kommer när man själv är livrädd och arg så det ryker ur öronen...=)

Absolut inte..

har hunden gjort fel eller du? du självklart som inte stängt grinden.

skäll på dig själv istället för på hunden för du slarvar med säkerheten hemma.

Kommer hunden så är det väl idé o berömma. Misstaget är ju redan gjort men kommer hon så är det ju åtgärdat o allt ska vara postivit.

Jag håller med dig, antingen berömmer man eller säger inget.
Att banna hunden blir smet av allt.

Det är inte alltid lätt att göra rätt när man blir rädd ellr får panik,man vrålar i rent instinktivt,utan att tänka sig för! Efteråt kan man tänka att det kanske blev lite fel! Men just när det sker,tänker man inte,man handlar!
Och jag tror inte din hund lidit någon större skada på att du skrek istället för berömde! Bara man inte alltid gör så!
Det är inte många som gör rätt när något något sker helt oförberett eller i en paniksituation!
Vem tänker kanske på beröm eller är stencool om ens hund är på en 70-väg och springer?
Jag själv hade något vrålat i,haft hjärtklappning och bara hoppats att hunden lyssnar och kommer innan en bil kommer..Efter en stunds lugnade och insett faran/misstaget/situationen,då är det lättare att tänka!

Här är många som får står att man kan bli rädd och handla fel. Just att man inte tänker rätt förän efter. Jag har lärt med andra hundar att man inte får banna hunden då den kommer.
Men i dag blev det fel. Jag tror inte heller hon har tagit någon skada . Det är en mycket trevlig hund. Jag har aldig haft några problem med henne.
Just inkallningen fungerar som en klocka.Andra grejer i lydnaden fungerar också bra.
Detta skall inte hända igen. Kollar grinden nu.

Men roligt att höra era åsikter. Många som har lärt sig olika.

När jag precis fått min hund,hade inte lärt känna henne för 5 öre,hade nog haft en en vecka,så drog hon omkull mig ute på gården när grannens katt kom:eek:
Där låg jag och hunden sprang gladeligen efter katten,upp mot järnvägen,där SJ kommer SNABBT,och jag var i upplösningstillstånd,låg och vrålade både det ena och det andra,jag visste att tågen kom ofta..

När hunden till slut kom,då var jag i upplösningstillstånd,inte pga av ilska,utan rädsla/panik..
Jag kommer inte ens ihåg,jag tror inte att jag i det läget berömde..

Men hunden lärde sig min ilska/rädla,och har inte efter denna händelse jagat en katt!

Så,jag kan till 100 erkänna att jag gjorde helt fel,men för henne blev det tydligen helt rätt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 990
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka