En fråga om korsningsavel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 587

Mysaan

Trådstartare
Ja alltså att man korsar två raser. I vissa fall kan jag se vitsen. Som tex varmblod arab för att kanske få fram en bra distanshäst. Sedan finns det konstiga korsningar som jag inte ser någon vits alls med som tex shettis/ardenner. (ja jag har sett sådana)

Men nu på senaste tiden har jag sett flera annonser på shettis/islänning. Vad tror ni att man eftersträvar med denna kosrning? Blir det en viktbärande liten häst precis som islänningarna är eller? Jag är lite förbryllad över denna korsning men jag har inte sett någon vuxen utan bara föl/ej färdigväxta unghästar.

Sv: En fråga om korsningsavel!

Helt ärligt tror jag inte att man har haft någon annan avsikt med denna eller vissa andra korsningar än att få ett föl. Så har man då råkat ha tillgång till en shettlands ponny och en islänning där av korsningen. Ibland kan det ju röra sig om sämre hästhållning som lett till oönskade dräktigheter.
Men avkommorna blir säkert inte hellr de bästa eller vad man kanske hade väntat sig därför är de till salu.

Trodde att det kanske var planerat eftersom jag sett åtminstone 3 olika annonser på olika hästar av denna korsning.

Hur tror ni att man kan räkna med att en sådan korsning blir? Vet att korsningsavel är ett lotteri men nog har ni en tanke om hur dessa hästar borde bli?

Jag är emot korsningsavel på häst av flera anledningar. Och av någon anledning så kommer folk ofta med förslag på korsningar som "du borde göra med ditt sto" till mig. (Jag har ett fullblod.)

"Betäck med en PRE så får du säkert en jättefin dressyrhäst!" (Förlåt?!)

"Korsa henne med ett halvblod så får du en häst som kan hoppa!" (Öhh, det klarar hon rätt bra själv...?!)

"Betäck med en nordsvensk hingst så blir avkomman sådär mysigt grov!" (Och varför skulle jag vilja ha en sån, när jag har valt att skaffa fullblod?)

Med mera, med mera! Fattar inte vitsen...

Hm. Vet inte varför man skulle korsa just islandshäst och shettis... Borde ju bli ganska litet, även om det blir en viktbärande ponny så kan det ju inte bli nåt för en vuxen ryttare iaf. Både isisar och shettisar brukar ju över lag vara ganska bestämda hästar... Så det lär ju inte bli en bra barnhäst heller.

Själv är jag annars inte emot korsningar som är någorlunda vettiga. Har ett korsningssto som är dräktigt så... Ser inget fel i det. T ex tror jag inte jag skulle vilja ha ett renrasigt halvblod, och jag tror inte heller jag vill ha en renrasig arab. Men däremot kanske jag skulle kunna tänka mig en bra korsning av dem två.

Korsningar kan bli mycket bra hästar!

T ex tror jag inte jag skulle vilja ha ett renrasigt halvblod, och jag tror inte heller jag vill ha en renrasig arab. Men däremot kanske jag skulle kunna tänka mig en bra korsning av dem två.
En sådan korsning blir ingen korsning utan ett renrasigt halvblod.

xx+ox=anglo=x

sorry läste fel såg jag senare.
Det var halvblod ni pratade om i korsningen. My bad..

Jo, Men det är ganska stor skillnad på häst: Halvblod som bara har halvblod långt bak i leden eller ett halvblod med t ex en arab som pappa. Var bara ett exempel... Det är ju fortfarande två helt olika raser.

Det är ingen skillnad för det blir ett halvblod ändå och de flesta halvblod idag har någon typ av fullblod väldigt långt fram i härstamingen. Seda är arab överlag ett dåligt exempel på korsningar för det finns många raser där det blir någon korsning om du använder en arab.

Jag har ett hingstföl som blev född nu i februari mamma varmblod pappa fjording blev till av att fjordhingsten hoppat in till henne men han är riktigt fin rättstäld och mysig syns på min avatar..

Det är ingen skillnad för det blir ett halvblod ändå och de flesta halvblod idag har någon typ av fullblod väldigt långt fram i härstamingen. Seda är arab överlag ett dåligt exempel på korsningar för det finns många raser där det blir någon korsning om du använder en arab.

Ja, det är ett halvblod ändå men det är Fortfarande stor skillnad på häst. I mitt exempel tog jag inte ett halvblod med något fullblod långt fram i härstamningen utan ett med bara halvblod, och jämförde med t ex mamma halvblod, pappa arab, eller tvärtom.

Dessutom har det inte med tråden att göra. Utan den handlar om vad man tycker om korsningsavel. Så jag kan ta ett annat exempel om det passar bättre.

Connemara-halvblod/ox/x ... eller New forest- halvblod/ox/x

Nöjd nu? :D Min poäng är att jag inte tycker korsningsavel behöver vara fel... okej? ;)

Det är ingen skillnad för det blir ett halvblod ändå...

Blir det verkligen det?
Om stoet är arab och hingsten halvblod blir fölet halvblod
men
Om stoet är halvblod och hingsten arab blir fölet reggat som partbreed arab (iallafall min).
Min madam är altså reggad i arab (partbred) och fick inte reggas i ASVH enligt förra ägaren som ville ha henne där. Mig kvittar det. Hon är dessutom övertygad om att hon är arab och det är även de flesta som ser henne. Jag vet inte hur många gånger jag fått säga att hon är korsning.

Om stoet är halvblod och hingsten arab blir fölet reggat som partbreed arab (iallafall min).

Om hingsten är godkänd i ASVH kan den registreras med gröna papper. Dock finns det idag bara en godkänd arabhingst för halvblodsavel, Elcatero.

*kl*

Jag förstår att korsningsavel med något genomtänkt bakom är okej. Tex Fullblod och arab eller fullblod halvblod som då iofs inte räknas som korsning.

Jag kan inte förstå konstiga korsningar som tex ardenner fullblod eller shettis ardenner osv.

Om något råkar hända som är jag själv väldigt tveksam till om jag skulle valt att låta stoet gå tiden ut. Men sedan är jag extremt nyfiken så förmodligen skulle jag ha resonerat som så att det var någon mening med att fjordhingsten tex hoppa in till varmblodsstoet.

Nä jag vet inte riktigt. Jag vill absolut inte dömma någon utan försöker bara förstå bakomliggande orsak till dessa konstiga korsningar.

Som Fina skrev så kan isis/shettis inte bli bra egentligen ur någon synvinkel. Sedan funderar jag på hur de skulle bli som körhästar. Kan blir kanonbra.

Men eftersom jag inte är emot korsningsavel inom hundavel så känns dte som jag inte borde vara det inom hästavel heller men att det ändå hålls på en vettig nivå.

Samtidigt kan jag se på annonser väldigt mycket konstiga hästar som säljs och just nu verkar det vara köparens marknad i viss mån. Blir då dessa ardenner/fullblod och isis/shettis kosrningarna verkligen sålda?

Vet inte vad jag ville med detta svamlilga inlägg men jag klurar lite på detta. Funderar själv på att ge mig in i avelssvängen men jag vill nog ändå hålla det på en vettig nivå.

Om stoet är halvblod och hingsten en arab som inte är godkänd av ASVH så kan den registreras i ASVH med gråa papper men med raskod 04, d v s renrasigt halvblod. Din häst är alltså ingen korsning utan renrasig.

Om hingsten är godkänd i ASVH kan den registreras med gröna papper. Dock finns det idag bara en godkänd arabhingst för halvblodsavel, Elcatero.

Jag vet och min dam är inte efter en hingst som är godkänd i halvblodsaveln.

Konstigt att förra ägaren inte "fick" regga henne i ASVH då. Som sagt mig kvittar det jag köpte inte hästen för papprenas skull :love:.

Det var kanske för att det inte gick att regga med gröna papper?

Klart att man inte köper häst efter pappersfärgen, själv har jag en med vita.

Det var kanske för att det inte gick att regga med gröna papper?

Klart att man inte köper häst efter pappersfärgen, själv har jag en med vita.
Nja det beror nog på vilken ras det gäller och vad man ska ha hästen till eller hur;) Jag skulle inte köpa ett sto med vita papper för att ha till avel. Vill ju gärna kunna stambokföra mitt sto så att ett ev hingstföl ska kunna bli godkänd om den har den exteriören som krävs. Vad är vitsen att avla på vita papper när det finns så otroligt många "gröna" korrekta ston att avla på????
Men så avlar jag på klass I ston/hingstar med en tanke att föra rasen framåt, inte bara föda upp ett hobbyföl för eget nöjes skull.

Senast ändrad:

*kl*

Jag kan inte förstå konstiga korsningar som tex ardenner fullblod eller shettis ardenner osv.

Syftet med korsningar fullblod/ardenner var att få fram en ridhäst med kraftigare bakparti än vad många fullblod har, och sedan genom att ytterligare korsa in fullblod få fram en hopphäst...

(min mamma hade en korsning fullblod-ardenner, född 1978)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 352
Senast: Linnda
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31