En fråga om bäbismatning.

Sv: En fråga om bäbismatning.

Mina flaskmatades mest nar de var sma och det tog minst en halvtimme vardera for dem att ta sig igenom en liiiiiten flaska (30-60ml) :eek:
Men de var ju ratt sma nar de foddes och var inte sa starka, och sarskilt hungriga har de aldrig varit :D det var alltid lite knepigt att fa i dem tillrackligt med mjolk, vare sig det var brost eller ersattning.

Numera om man ger dem en flaska pa 250ml sa sveps den pa ett par minuter :cool:

Numera om man ger dem en flaska pa 250ml sa sveps den pa ett par minuter :cool:

Haha ja så är det här också. Bocki bocki säger han och hoppar ner i soffan. Sen säger det slurp så är allt borta! Och 250 ml räcker inte långt, ger ofta 350 ml svensk välling :eek: Inte konstigt han är tjock kanske :D

Tror inte det är någon skillnad på att barnet äter fortare om man ger flaska. När man ammar så äter barnet effektivt i början för att suga igång produktionen, sen ligger de och vilar, myser, äter, myser, äter, vilar. Eller i alla fall Rasmus gjorde så. Ger man flaska så krävs ju inte lika stor ansträngning för barnet och då kanske det orkar äta upp allting först innan den ligger i famnen och får närhet.

Sen är ju ersättningen likadan dygnet runt, bröstmjölken är ju tunnare på dagen och min mamma läste i dn nu i helgen att bröstmjölk innehåller olika hormoner olika tider på dygnet. På natten innehåller de mkt rogivande hormoner för bebisen ska sova. Så de rekomenderade att man märkte sin utpumpade bröstmjölk med klockslag så man inte gav "vara vaken på dagen mjölk" mitt i natten.

När My var alldeles färsk låg hon vid mina bröst i princip dygnet runt. Hon åt och "snuttade" om vartannat. Fram tills hon var ca 6 månader ammades hon med två timmars mellanrum dygnet runt(oftare när hon var riktigt liten som sagt) och hon har aldrig ätit längre än MAX 10 minuter, oftast bara 3 minuter.

Nu är hon 9 månader och äter riktig mat och mellanmål med 3 timmars mellanrum samt ett nattmål (och ibland lite extra tuttande). Hon har börjat dricka ur flaska sen en månad tillbaka ungefär och hon dricker ungefär lika snabbt ur den som om hon ammades.

Jag tycker att det är mycket trixigare att få ihop dagarna nu när det ska ätas riktig mat hela tiden. Tidigare kunde man ju bara langa fram tutten när helst det behövdes, men så lätt är det inte längre. Nu ska det lagas mat (eller värmas), på med haklapp och sättas i stol, matas (och kladda med maten undertiden), heltvättas efteråt (varför hjälper aldrig haklapparna??), och tvätta iordning stol, bord och golv runt matplatsen... sen kanske lillan sover middag en timme och sen är det nästan dags för mat igen! Hur ska man hinna ta sig iväg någonstans liksom?! Nej men allvarligt talat, visst går det, men det krävs bra mycket mer planering nu än tidigare tycker jag!

//Julia

Dessutom ska ju maten vara rätt temperatur oxå! Rasmus var superkinkig när han började med ersättning.

Haha ja det är ett heltidsjobb att utfodra ett barn med riktig mat när man är van vid att ha det redo i bh:n! Bara att åka på liten utflykt kräver en halv dags planering ju :D

Ja men precis! Jag som ofta ger mig ut på heldagsutflykter får ju ha med mig mängder av grejer! Inte nog med att man ska ha med maten för hela dagen, sen ska det vara ett gäng haklappar, två nappflaskor (en till vatten och en till välling), tre ombyten, blöjor och nappar och gud vet vad. Förstå att min skötväska blir proppfull (hur tusan går det med två barn?!)!!

//Julia

Sonen åt 30-45 minuter dagtid med ca 4 timmars mellanrum, på natten 10-15 minuter en gång i timmen.
På kvällen ammade han mellan 18 och 22 ungefär.
Sonen helammade jag tills han var drygt fem månader då han började med vanlig mat.
Han var nästan 16 månader när han slutade äta på natten.

Dottern åt 5 minuter var tredje timme på dagtid och sista för kvällen vid tio och nästa vid två och sedan kl sex på morgonen.
Dottern sov mellan 21 och till sju på morgonen när hon var tre veckor gammal.

Dottern helammade jag till hon var nästan 8 månader då hon blev dålig av all vanlig mat innan, enligt läkarna förmodligen pga att hon är född för tidigt och magen och tarmarna behövde lite extra tid på sig.
Hon tålde ingen av de ersättningar de försökte få i henne på neontalen innan min mjölk hade kommit igång så jag är väldigt glad att jag kunde amma för annars hade det blivit problem.

Sonen åt välling i två veckor efter avslutad amning när han var 15 månader och jag tyckte att det var fruktansvärt opraktiskt att behöva värma och greja:rofl: särskilt på natten, det var väl därför jag lyckades övertyga honom om att det gick att sova utan att få mat varje timme då;)

Dottern tyckte all välling smakade äckligt så hon åt aldrig en hel flaska när hon "valde" att avsluta amningen genom att bita i allt:crazy: när hon var drygt 9 månader.

Ja men precis! Jag som ofta ger mig ut på heldagsutflykter får ju ha med mig mängder av grejer! Inte nog med att man ska ha med maten för hela dagen, sen ska det vara ett gäng haklappar, två nappflaskor (en till vatten och en till välling), tre ombyten, blöjor och nappar och gud vet vad. Förstå att min skötväska blir proppfull (hur tusan går det med två barn?!)!!

//Julia

Hehe :D man tar tva tvattbara (plast) haklappar, sa manga flaskor/muggar som man behover, blojor etc och inga ombyten (sant har jag aldrig tagit med :o) och sa ser man till att barnen ar vana att ata rumstempererad mat/valling/whatever eller t.o.m. kall ;)

(Och lite senare ser man till att barnen kan ata fran vilken meny som helst sa att man slipper slapa med burkar hemifran, de flesta restauranger kan mosa/kora maten i blender om det skulle behovas)

Viktigast av allt - en stor vaska med gott om rum, for sen ar det ju en och annan leksak x 2 som ska med ocksa........

Sunshine / tvillingmamma :D

*KL*

En jättekonstig och säkert dum fråga...
Men kan man ge för mycket mat till bebisen? Eller slutar bebisen äta när den är mätt?
Jag tänkte mer på om man väljer att ge ersättning istället för bröstmjölk. Om bebis är ledsen och man tror att den är hungrig och ger ersättning och så ger man kanske en timme senare igen. Kan de få för mycket eller slutar de äta när de är mätta?

Min erfarenhet är att ja, man kan ge för mycket. Vid ont i magen blir många bebisar "snuttiga" och det lindrar för stunden att suga. Om man då ger flaska vid varje tillfälle de skriker av ont i magen så äter dom och får ännu mer ont i magen vilket gör att bebis skriker= det kan bli en ond cirkel av skrik, mat och ännu mer skrik.
Oftast kräks de upp överflödet så då är det lätt att tro att oj, där kom all mat upp och det är därför h*n skriker så h*n måste få mer mat nu när h*n skriker.

Kan man mellan tumme och pekfinger tala om hur många mål som krävs per dag och hur lång tid ett mål via amning respektive flaska tar?

Är det någon skillnad?

Höll på att trilla av stolen när jag tjuvlyssnade på ett samtal på gymmet där den ena mamman sa att hon ammar sin unge 30-45 minuter. Det lät som vansinnigt lång tid?

Jag är lat och ammar eftersom jag bara inte ids kliva upp mitt i natten och böka med ersättning :p
Storm ammades varje timme nästan tills hon var 3-4 dagar sen rann mjölken till och då glesade hon ut målen till ca 3 timmar mellan på dagen och 5 timmar på natten och det tog ungefär 10 minuters ätande innan hon är proppmätt.
Nu är hon lite drygt 3 veckor och äter med ca 3½ timme mellan på dagen och äter inget mellan 23-07 ungefär, ammandet tar 5-10 minuter/gång.

de slutar äta när de är mätta, oavsett om det är flaska eller amning

Det rådet missade Saga helt och hållet. Man kan faktist äta och kräkas samtidigt:o

Hon hängde vid mitt bröst 22 av dygnets 24 h dem första sex månaderna;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 548
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar