En fråga om bäbismatning.

No1

Trådstartare
Kan man mellan tumme och pekfinger tala om hur många mål som krävs per dag och hur lång tid ett mål via amning respektive flaska tar?

Är det någon skillnad?

Höll på att trilla av stolen när jag tjuvlyssnade på ett samtal på gymmet där den ena mamman sa att hon ammar sin unge 30-45 minuter. Det lät som vansinnigt lång tid?

Sv: En fråga om bäbismatning.

vill börja med att säga att hoppas du inte vill veta pga att du vill välja det snabbaste sättet??
Allt beror på hur lätt/svårt barnet har för att amma resp ta flaskan, se det som en härlig stund med tid för närhet och avkoppling för er, lycka till!!

När vår dotter var liten (upp t 6 mån) snittade hennes måltidstäthet på var 3-4 timme, varje gång ca 10 minuter (flaska).
Jag tror att amning är betydligt mer tidsödande om man ser det ur den aspekten, men jag vet inte. Det finns fördelar med vilket som.

Jag tror inte det går - beror på barnets teknik och mammas tuttar och allt möjligt... min kompis ammade typ en timme per mål, Elina var klar på 5-10 minuter. Och hon åt ungefär lika snabbt ur flaskan, så kanske är det mer barnberoende än tutt/flask-beroende?
Inga fakta, bara egen erfarenhet och reflektion :) (Jag ammade men hon fick flaska nån natt här och där för att jag skulle få sova - och efter ett par månader ville hon bara ha flaskan).

Senast ändrad:

Höll på att trilla av stolen när jag tjuvlyssnade på ett samtal på gymmet där den ena mamman sa att hon ammar sin unge 30-45 minuter. Det lät som vansinnigt lång tid?

Det är nog väldigt olika. Jag tycker inte ovanstående tid låter särskilt länge alls. Våran dotter ammade mer eller mindre hela tiden när hon var liten, jag hade dåligt med mjölk och hon behövde suga väldigt mycket för att få i sig det hon behövde...

Nej, det går inte. Iallafall inte när det gäller riktigt små barn och amning. Jag ammade lätt 30-45 minuter åt gången när mina var riktigt små. Bröstet är mer än mat utan också trygghet och närhet, så när de är riktigt små och förvirrade så tuttar de så fort något känns jobbigt. Nu vid sex månaders ålder så äter min bebis fyra mål gröt eller pure per dag, och använder bröstet bara för att somna på dagtid. Nattetid äter han läängre mål men jag brukar alltid somna ifrån då.

Flaskmatning har jag inte mycket koll på, pappan säger att det varierade enormt.

jag ammade vår son 10-40 min per mål och det gick väl 20-50 min från det han slutade tills han ville äta igen. Utom på nätterna. Han sov 23-9 och åt 1-2 ggr per natt tills han var 3 månader och då slutade han äta helt på natten. Åkte jag hemmifrån fick han flaska för annars hade jag aldrig kunnat lämna honom :)

Jag helammar vår 3-månaders. För honom tar det typ 10 minuter att äta och detta ägnar vi oss åt 5-6 gånger om dagen. Känns inte så farligt.

Hörde av amningsmottagningen när vi var där att en del handlar om hur fort man släpper ifrån sig mjölken. För vissa tar det upp till flera minuter innan barnet har stimulerat utdrivningsreflexen som gör att mjölken rinner. Sen ska ju bäbisen klara av att svälja i samma takt :D Kan även tänka mej att vissa barn somnar mitt i och att det då tar längre tid.
Vi har gjort från början att tutte suger man på att få mat. Gosa och sova gör vi på annat sätt.

Mvh Miks

vill börja med att säga att hoppas du inte vill veta pga att du vill välja det snabbaste sättet??

Jag blev nyfiken på bägge metoderna eftersom jag vet att jag tidigare hört och läst att det generellt är lättare för barn att äta från flaska, att det ger mindre motstånd?
Därför kan det bli problem att variera flaska och bröst.

Är det "lättare" borde det även gå snabbare.

Nu när jag läst övriga poster börjar jag förstå varför småbarnsföräldrar säger att tiden alltid är så knapp :D

Jag tror att det till stor del är barnberoende, 1:an och 3:an åt snabbt och effektivt.
2:an behövde lång tid på sig, tuttade lite, funderade lite, tuttade lite osv ...
Det var lika både med bröst och flaska.

För min dotter tog det mellan 30-60 min att äta (amma) de första veckorna.
Nu när hon är 6 veckor äter hon i ca 5-15 minuter åt gången var 3:e till 4:e timme, utom på natten då hon sover ca 5-6 timmar i sträck.
Tycker det är ganska lagomt som hon äter nu.

Skiljer nog rätt mkt.

Första sonen ammade ungefär var tredje timme, låg vid brösteti ca 30-40 min/tillfälle.

Andra sonen ammade ungefär varannan timme max 5 min åt gången.
HAn har även ätit välling ibland numera och slurkar i sig en flaskapånågra minuter bara.

Sen hardet funnits tillfällen då och då med båda barnen då dom kört nåt amningsrace underkvällen,ammat i ett par timmar i sträck.

Nu när jag läst övriga poster börjar jag förstå varför småbarnsföräldrar säger att tiden alltid är så knapp :D

Precis :idea: Speciellt om man har en väldigt tuttig nyföding som vill äta igen efter en-enochenhalv timme.

Flödet från flaskan är konstant till sista droppen. Det är en helt annan teknik än att suga på bröstet, mer att klämma än att rytmiskt suga (har du mjölkat en ko nån gång?)

Att äta från ett bröst innebär att de först måste suga rätt fort, för att stimulera utdrivningsreflexen. Det är nästan som att de darrar med tungan. Sen kan det hända att mjölken sprutar ut från tutten och då måste de svälja ja jävlar i det. När denna första tunna törstsläckande mjölken tar slut går det saktare och saktare och mjölken blir fetare och fetare. I slutet av sessionen är det mest grädde. Ibland vill barnet bara ha lite dricka och ibland måste det boosta sina fettdepåer.

Så nej, generellt går det nog inte att säga hur lång tid det tar. De flesta ammande kvinnor kör på fri amning nuförtiden, vilket betyder att barnet äter precis när det vill, även om det bara är lite snuttigt.

Det finns fördelar och nackdelar med både amning och ersättning (finns ju ett antal trådar om det, men det har du säkert sett) och man får själv avgöra vad som funkar bäst. Det blir folk av dem allihop.

Förresten hann jag lyssna på hur många ljudböcker som helst när vi låg och ammade, så det var verkligen inte slöseri med tid! :D

Jag kollade allt på TV! Det kan jag sakna... Dessutom handlar det bara om ett par veckor av ens liv... Generellt går det snabbare för äldre barn (?) De första veckorna när man inte gör annat än ammar kan man ju bjuda på! (Men visst trodde jag i början att det skulle vara så för evigt)

så länge ville mina bebisar också amma ofta. Var typ en kvart per timme de inte ammade, sen började det om igen... Det var så en rätt lång period. Mina barn ammade mkt som bebisar, mkt länge och ofta ;)
Men tex min svägerska ammade typ sin dotter 5 minuter var fjärde timme, vilken skillnad!

*KL*

En jättekonstig och säkert dum fråga...
Men kan man ge för mycket mat till bebisen? Eller slutar bebisen äta när den är mätt?
Jag tänkte mer på om man väljer att ge ersättning istället för bröstmjölk. Om bebis är ledsen och man tror att den är hungrig och ger ersättning och så ger man kanske en timme senare igen. Kan de få för mycket eller slutar de äta när de är mätta?

de slutar äta när de är mätta, oavsett om det är flaska eller amning

Oftast kommer överflödet upp ... :D Om de inte är hungriga så brukar de inte vilja ta flaskan.

Det är nästan helt omöjligt att säga, det beror helt på barn, tillfälle och ögonblick... Min första försökte jag få amningen att fungera, men pga många orsaker fungerade det aldrig riktigt så hon blev ett flaskbarn. Men ialla fall, det kunde ta allt mellan 5 min att få i sig ersättningen till uppåt 30-40 min om hon var på det humöret.
Sonen fungerade amingen utmärkt på, han kunde oxå variera mellan att amma 5 min och sedan tvärslockna och sova 4-5 timmar som liten, till att ligga och äta, titta lite, äta lite igen osv uppåt en timme... Vid tillöknings period så kunde man sitta uppåt 1,5 timme och växla mellan brösten.

Så ja matning av småbarn tar tid, oavsett vilket sätt man väljer att göra det på, att göra ersättning tar oxå sin tid och sedan göra rent och koka flaskor och nappar...

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 548
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar