En färgfråga.....

Sv: En färgfråga.....

OK, jag menade egentligen att möjligheten fanns att det kom från någon av dem, men att det fanns både från hingsten och stoet, dålig formulering av mig.

Hästen du nämner e Texas-Immer-Rosenkavaljeren kan ju ha ett gult Mjöviksto bakom, jag tror inte Kapten Göransson låt någon utomstående använda hans hingstar, han var ju en mkt speciell herre :laugh:
Jag vet inte riktigt gången med gulanlaget, om det kan ligga dolt i flera generationer, men jag hade ju ett tigrerat sto(vit med svarta prickar, ameo har en bild på stoet och kanske kan lägga in den, jag vet inte hur man gör) e Guvenör-Maskerad-Heinfried-Regulator och hon fick flera avkommor som var gulbruna med brun hingst, och palomino med fuxhingst, samt nåt cremelloliknande(vit med prickar som knappt syntes,endast när hon var blöt) med palominohingst.

Gulanlaget är inte dolt, det syns. Dock så kan det ibland vara väldigt svårt att se det, finns ju ett otal hästar som registrerats som brun eller svart eller svartbrun, som i själv verket varit gulbruna, gulsvarta eller gulbrunsvarta. Så även om det alltid syns är det inte alltid man ser det så tydligt, logiskt va ;)

Men dolt i regelrätt mening är det aldrig, men kan vara nog så svårt att se.

Hästen du nämner e Texas-Immer-Rosenkavaljeren kan ju ha ett gult Mjöviksto bakom, jag tror inte Kapten Göransson låt någon utomstående använda hans hingstar, han var ju en mkt speciell herre :laugh:
Jag vet inte riktigt gången med gulanlaget, om det kan ligga dolt i flera generationer, men jag hade ju ett tigrerat sto(vit med svarta prickar, ameo har en bild på stoet och kanske kan lägga in den, jag vet inte hur man gör) e Guvenör-Maskerad-Heinfried-Regulator och hon fick flera avkommor som var gulbruna med brun hingst, och palomino med fuxhingst, samt nåt cremelloliknande(vit med prickar som knappt syntes,endast när hon var blöt) med palominohingst.
Här är bilden
magusta1.jpg

Gulanlaget kan inte ligga dolt, men det finns ju möjligheten att detta sto var gulsvart under det tigrerade anlaget. Svårt att avgöra när det inte finns mer färg än i detta fallet...
Var mamman gul?

Här är bilden
magusta1.jpg

Gulanlaget kan inte ligga dolt, men det finns ju möjligheten att detta sto var gulsvart under det tigrerade anlaget. Svårt att avgöra när det inte finns mer färg än i detta fallet...
Var mamman gul?
Mamman som hette Ack-va-Vit var precis likadant tecknad, vit med svarta prickar, men mormodern Lona var gul (isabell eller gulbrun?)

"Trådkap?"Men måste få fråga om även mitt sto som är fux genetiskt kan bära på gulanlaget, mormor till henne är tidigare nämda Bellis och Bayron är morfar, alltså skulle min flicka kunna lämna till exempel ett isabellföl?
( Tänker inte färgavla, är bara nyfiken på om den potentiella möjligheten finns, eller om hon själv måste vara "gul"? )

Rolig tråd och till Elle12 så är jag också nyfiken på vad Caprice hade för färg om du lyckas luska ut det.

Om din häst inte bär gulanlaget, så kan hon bara få isabellföl med en partner som har gulanlaget.

En fux har inte gulanlag.

Så en "vanlig" brun eller fuxfärgad häst bär inte på gulanlaget trots att till exempel mormor är isabell?
Jag vet att tigeranlaget fungerar så, att för att avkomman skall bli tigrerad krävs det att den ena föräldern också är det, då fungerar det tydligen likadant med gulanlaget.
Skall inte fördjupa mig på denna tråd, får gå in på färgtråden istället och läsa på..;)

Gulanlag är liksom skimmel- och skäckanlag synliga.
Har inte hästen färgen har den inte anlaget, även om just gulanlag kan vara knepigt att se på riktigt mörka hästar.

Ja det är ju helt möjligt att Texas-Immer stoet kom därifrån, en annan möjlighet vore ju om Bernsteins mormorsmormor Ballerina var mor till stoet jag skrev om.
För att virra bort ännu längre från grundfrågan så kan man ju bara njuta när man ser Maskerads härstamning, alla vilda färger finns här. http://www.allbreedpedigree.com/maskerad
Jag är lite nyfiken på Maskerads mor Malva som möjligen kan vara ett sto som ägdes av en bekant till mig, hon hade köpt stoet i sin tur från en känd hästhandlare i Örebro län. Hon hade beställt en vildhäst och en helt ohanterad häst vid namn Malva kom, hon döpte om den till Anouschka och den blev så småningom en snäll och trevlig häst som tävlade lätta klasser, både dressyr och hoppning. Åldern stämmer någorlunda. Egentligen en fin xx-stam bakom.
Har också sett en annan avkomma till Orlando som var ett brunskäck sto vid namn Elvira hos Hagaby Ridskola i Kumla.
En annan oförglömlig färgstark häst var ju Rimini e.Jarramas u.Nadja e.Silverking III. Tala om speedkula, hon reds ju dessutom av Jan Fristedt som är/var mycket lång och smal, Rimini var liten och rund.
Ett omaka men mycket framgångsrikt par på sin tid.

halkar in här på ett bananskal ngt utanför själva kärnämnet :D
men på enskede ridksola fanns en läcker vallack, PLATIN, född nån gång +- 1950 han var alldeles guldgul m kolsvart man,svans o nånslags bläs tror jag. regulator - plex stod det på den handskrivna namnskylten :love:./kladruby

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10