En färgfråga.....

Sv: En färgfråga.....

Från sin mamma (Bristol Cream), som i sin tur fick det från sin mamma (Bernsteins mormor). Mormor var skimmel född gul, och Bristol Cream var gulbrun.

Även ännu längre bak på mödernet finns det gulanlag, mormors mor hade det också. Där via hennes morfar Rosenkavaljer (stavning?) om jag inte minns fel. Men är gult som kantareller på hans mödernelinje =)

Så, mödernet är det enkla svaret =)

Fast enligt uppgift jag fått var Ballerina skm född gul, dvs det är isf inte bara via Pompe.

Jag blev ju lite nördigt nyfiken då det diskuterades vad Rosenkavaljer hade för färg, då han ju ska ha varit arab, men påstås varit isabell. En färg som inte finns hos araben. Och i samband med det så kom uppgiften att Ballerina var född gul. Och då kommer det ju inte enbart från Pompe via Regulator?

Det jag vet är att Ballerina som var e.Immer u. Caprice ue. Rosenkavaljer lämnade stoet Bianca e. Pompe och att det kom gula hästar därifrån. Vilken färg stoet Caprice hade vet jag ej.
Ballerina fick även stoet Benedictine e. Gaspari, Benedictine fick i sin tur två isabellavkommor med hingsten Ganesco, Bellis och Blaze. Eftersom Bianca och Benedictine är systrar på mödernet så kommer gulanlaget även från mödernet hos Bernstein ( för vad jag vet har inte Gaspari något gulanlag).
Jag ska kolla med uppfödaren vilken färg Benedictine hade.

Jo, och Bianca var ju skimmel född gul i någon nyans, vilket även Ballerina var, enligt infon jag fick. Och om den stämmer så fanns det ju dubbelt upp med gulanlag, både från Pompe och Ballerina, och sen gick det via Bianca till Bragansia, som jag inte hittat mer på än skimmel, men hon gav ju Bristol Cream (E: Brabant) som var gulbrun, så det borde stämma. Kom ju knappast från Brabant gulanlaget?

Men som sagt, stämmer min info att Ballerina var skimmel född gul i någon form, och Pompe var ju gulbrun, så var det ju 'dubbelt upp' där. Och kan ha kommit endera via Pompe eller Ballerina (dvs Rosenkavaljer, som nog troligen var shagya och inte ox isf..) Caprice har jag heller inte lyckats hitta någon färg på tyvärr.

Benedictine var skimmel, nu ska jag bara försöka luska ut färgen på Caprice, hur som helst så har vi konstaterat att gulanlaget kommer från både hingst och stolinjen.
Bellis betäcktes ett antal gånger med Bernstein och fick b la två Cremelloavkommor, den ena, Banquo, är en avelshingst i USA (färgavel), den andra dog tyvärr i tidig ålder. På den tiden beställde amerikanarna isabeller/cremello från uppfödarna. Ett av beställningsåren blev fölet brunt och då ville amerikanarna inte köpa fölet. Den avkomman heter Brownie och går i dag GP dressyr och är med i YR laget, så det var väl bra att hon blev brun och fick stanna i Sverige;)

Hojta om du får rätt på Caprice färg, där har jag misslyckats. Hennes mamma Capri var dock skimmel (född isabell sägs det), så minst 50% hon var skm. Dock kan ju Ballerinas skmanlag kommit från Immer lika gärna, så Caprice behöver inte varit skimmel.

Miss Fideli: Ang Rosenkavaljer finns det lite om honom generellt, inte ens hittat stam på honom. Och ibland anges han som arab (ox), ibland som shagya. Om han var isabell som det sägs var han shagya. Men som sagt, luddigt överlag kring honom. SToet han betäckte som gav Caprice hette Capri och var ett brännmärkt trakh-sto vars papper försvann under andra världskriget, så finns ingen stam på henne heller. Så där är det dead end på att spåra gulanlaget än längre bak tyvärr =/ Men stämmer uppgiften att Capri var sm född isabell, så kom det ju ända därifrån i Bernsteins stam, och fanns bakom Capri med. Men iom att hennes stam är okänd är det dolt i dunkel varifrån bakom henne det kom från.

Okej, tack!
Tittade lite på Banquo (som står som gulbrun av nån konstig anledning) och där verkar det ju rätt solklart att Caprice var gul såvida ingen konstig mutation uppenbarat sig. För Immer var väl inte gul?

Hojta om du får rätt på Caprice färg, där har jag misslyckats. Hennes mamma Capri var dock skimmel (född isabell sägs det), så minst 50% hon var skm. Dock kan ju Ballerinas skmanlag kommit från Immer lika gärna, så Caprice behöver inte varit skimmel.

Miss Fideli: Ang Rosenkavaljer finns det lite om honom generellt, inte ens hittat stam på honom. Och ibland anges han som arab (ox), ibland som shagya. Om han var isabell som det sägs var han shagya. Men som sagt, luddigt överlag kring honom. SToet han betäckte som gav Caprice hette Capri och var ett brännmärkt trakh-sto vars papper försvann under andra världskriget, så finns ingen stam på henne heller. Så där är det dead end på att spåra gulanlaget än längre bak tyvärr =/ Men stämmer uppgiften att Capri var sm född isabell, så kom det ju ända därifrån i Bernsteins stam, och fanns bakom Capri med. Men iom att hennes stam är okänd är det dolt i dunkel varifrån bakom henne det kom från.
Angående Rosenkavaljeren, mina morföräldrar var mkt god vän med Kapten Göransson på Mjövik som avlade på färg (skäck, prickigt och gult) och Rosenkavaljeren stog även hos honom under några år. Enligt honom, och även Herr Brantling I Brantevik( prickiga halvblod) så var Rosenkavaljeren Shagya-arab från Ungern och blåskimmel, som hamnat på en tysk cirkus där *hon tyskan i Staffanstorp* dvs Babtista Schreiber var cirkusprinsessa och red honom i högre skolan i damsadel, och han gick även frihetsdressyr med andra hingstar. Tyskan hade vinterläger i Staffanstorp, och det var där Rosenkavaljen kom lös och betäckte Capri, som mkt riktigt var ett brännmärkt trakhenersto som var på samma cirkus och även hon gick högre skolans alla rörelser. Om Capris färg finns flera olika åsikter, men enligt Kapten Göransson var hon guling (och färgen finns ju fatiskt i gamla trakhenerstammar,) och det är väl mkt troligt att en cirkus har en flashig gul häst före en vanlig brun?
Efter att ha varit lös och betäckt Capri var Rosenkavaljeren omöjlig att ha på cirkusen, då han blev hingstig, så han skänktes till Kapten Göransson som använde honom på en del ston, tyvärr visste han inte så mkt om skimmelanlaget så dom avkommor som föddes vackert prickiga/skäckiga slutade som vita utan tecken...........

Tillägg: Rosenkavaljeren gick även under namnet Waldjunker XXII, så det lär finnas hästar i skåne med det namnet längre bak i stammen.

Tillägg: Rosenkavaljeren gick även under namnet Waldjunker XXII, så det lär finnas hästar i skåne med det namnet längre bak i stammen.

I Dark Ronalds forna hemtrakter fanns ett skimmelsto med stammen Texas-Immer-Rosenkavaljeren, detta sto lämnade på 70-talet ett föl med Dragon som var vad man då kallade albino, alltså dubbelgul. En del uppfödare hade i början svårt att tro att Dragon var isabell, eftersom han var så mörk, men förärvningen var ju otvetydig. Själv hade han närmast metallglans i pälsen i rätt ljus, samt ljusbruna ögon. En hingst med ypperligt lynne och sin mångårige hingsthållares stora favorit.
Efter att skimmelstoet fått det ljusa fölet, så såg man vid en närmare besiktning, att också hon hade ljusare ögon än normal färg samt en vad som närmast kan beskrivas som "genomskinlig" skimmel färg, men absolut ingen gul ton. Jag såg den gulvita avkomman upp till ca 2 årsåldern, definitivt ingen färg jag någonsin velat ha, den var besvärad båda av sol och insekter i större utsträckning än andra unghästar den gick tillsammans med.
Nu är det nog ingen som vet vad som fanns bakom Rosenkavaljeren på detta sto, men det öppnar ju möjligheten till att Bernstein har tre möjliga källor till gulanlaget, 1. Pompe ue. Regulator e. Likör ue Gilette (21), 2. Capri Trakhener stoet som i ett annat led utan hingst med gulanlag lämnat gult, samt som nummer 3. Rosenkavaljeren, om det nu var han som gav gulanlag till fölet jag såg.

I Dark Ronalds forna hemtrakter fanns ett skimmelsto med stammen Texas-Immer-Rosenkavaljeren, detta sto lämnade på 70-talet ett föl med Dragon som var vad man då kallade albino, alltså dubbelgul. En del uppfödare hade i början svårt att tro att Dragon var isabell, eftersom han var så mörk, men förärvningen var ju otvetydig. Själv hade han närmast metallglans i pälsen i rätt ljus, samt ljusbruna ögon. En hingst med ypperligt lynne och sin mångårige hingsthållares stora favorit.
Efter att skimmelstoet fått det ljusa fölet, så såg man vid en närmare besiktning, att också hon hade ljusare ögon än normal färg samt en vad som närmast kan beskrivas som "genomskinlig" skimmel färg, men absolut ingen gul ton. Jag såg den gulvita avkomman upp till ca 2 årsåldern, definitivt ingen färg jag någonsin velat ha, den var besvärad båda av sol och insekter i större utsträckning än andra unghästar den gick tillsammans med.
Nu är det nog ingen som vet vad som fanns bakom Rosenkavaljeren på detta sto, men det öppnar ju möjligheten till att Bernstein har tre möjliga källor till gulanlaget, 1. Pompe ue. Regulator e. Likör ue Gilette (21), 2. Capri Trakhener stoet som i ett annat led utan hingst med gulanlag lämnat gult, samt som nummer 3. Rosenkavaljeren, om det nu var han som gav gulanlag till fölet jag såg.
Vad är Texas för hingst? Gulanlag?
Det här med mörka palominos är ett helt mysterium, Kingsettle Tankah hade en helbror som var fux (bronze chestnut) Kingsettle Mohur, och han gav palominos med fuxston, så troligen var Mohur en väldigt mörk palomino istället för fux!

Texas 415 var född 1961 och kastrerades 1964. Inget gult i den släkten.

Capri står som gråskimmel med snopp i stamboken.

Senast ändrad:

Ja, det är synd de inte skrev ut födelsefärg. För min uppg är skimmel född gul. Men sålänge färg i stambäcker etc bara anges som 'skimmel' så har man ju ingen aning.

Men ingen vet ju vilken födelsefärg hon hade.

Jag har också hört spekulationer om att hon var född gul. Inga av fölen i stamboken var gula. Två fuxar e Polarstern respektive Heristal.

QUOTE=poloplayer;11270815]Vad är Texas för hingst? Gulanlag?

Definitivt inget gulanlag hos Texas 415, han tillhörde Flyinges årgång födda 61 och betäckte bara ett fåtal ston som 3 åring, han var br, 158 cm (bidragande till att han skars) e.Jarramas 367 u.Inga 3738 e.Ingiald 107-Sanc Souci el. Snällman-All Right- osv. Texas hamnade sedan på Strömsholm som uppskattad skolhäst enligt Kurt Grafs bok om SWB Historia.

Det här med mörka palominos är ett helt mysterium, Kingsettle Tankah hade en helbror som var fux (bronze chestnut) Kingsettle Mohur, och han gav palominos med fuxston, så troligen var Mohur en väldigt mörk palomino istället för fux![/QUOTE]
[
Ja detta med mörka fuxar eller mörka isabeller är ett fascinerande ämne, också vad du skriver här om Kingsettle Mohur, den engelska benämningen (bronze chestnut), passar bra in på hur jag minns färgen på Dragon, just metallglansen i vissa dagrar. I Dragons fall kom ju färgen antingen från Goldonkel, angiven som just koppar fux eller från varmblodigt sto från Villands Härad där vi inte vet något mer om färgen.
Regulator hade åtminstone 2 döttrar som står som mfx men bevisligen hade gulanlag, den ena var Anette (44) 5371, mor till Pompe 401, han skrevs in som mbr. i stamboken, men jag skulle tro att han snarare var svartgul, jag har själv sett Pompe på gamla dar när han kom tillbaka från England, och han var inte en vanlig mörkbrun häst. I Huvudband XXX har Anette 14 föl upptagna, varav 2 är angivna som bl., 2 som gulbl. (en av dessa är Pompes helsyster), så inkluderande Pompe blir det 5/14 med manifest gulanlag, teoretiskt är ju fördelningen 50%.
Nästa mfx. sto e.Regulator är Margareta Sturessons kända Smoky 5689, av de 16 föl som finns i XXXVIII är 3 isabeller, 2 gulbruna och en hel rad (7) angivna som mfx, en av mfx. har i sin tur lämnat isabell och gulbrun avkomma så här blir kvoten minst 6/16 för gulanlag.
Min tro är att egentligen var dessa ston svartgula, det är en väldigt skum färg som mycket väl kan jämföras med mörkfux. Smoky kanske var en bra beskrivning av färgen i det sista fallet.

Benedictine var skimmel, nu ska jag bara försöka luska ut färgen på Caprice, hur som helst så har vi konstaterat att gulanlaget kommer från både hingst och stolinjen.
Njae... Det skulle möjligen kunna komma från antingen hingst- eller stolinjen bakom Bristol Cream, det kan inte komma från båda samtidigt... Däremot - om det nu är så att det finns gult på båda håll, så kan man inte avgöra ifall det kommer från den ena eller andra linjen, utan bara konstatera att gulanlaget finns och kommer från endera hållet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10