Problemet är att det inte finns något som är "direkt felaktigt". Språk är vad vi använder för att kommunicera med varandra. Om någon skriver "en" istället för "man" och blir förstådd, då är det inte felaktigt. Felaktigt blir det bara när det inte förstås.
För övrigt finns det få saker som jag tycker är så trist som att man ska "slå ner" på språkanvändande, oavsett vad det än må syfta till. Det är sådana attityder som dödar språk. Gillar du att använda en istället för man? Varsågod och gör det! Gillar du det inte? Varsågod och låt bli! Svårare än så är det inte.
Jag brukar inte bry mig så mycket om den här typen av språkfrågor eftersom det oftast blir lite fånigt tjafsigt, men nu upplever jag att det faktiskt finns ett betydelsebärande problem med att försöka ersätta "man" med "en", så därför väljer jag att lägga mig i.
En är ett räkneord, som handlar om en person/en sak/en etta, väldigt singularis helt enkelt. Sedan finns det det i vissa dialekter, i ett talspråk där det av för mig okända orsaker (jante-lagen kanske?) var olämpligt att använda "jag" i vissa uttryck.
Det här sammantaget, och om man (!) gör ett försök att skriva en (!) längre sammanhängande textmassa (naturligtvis indelad i meningar och stycken), så riskerar man dels att få problem med syftningen, menade skribenten den tidigare i texten nämnda personen, ville skribenten generalisera, eller var det ett räkneord? Risken finns också att skapa en upplevelse av att texten i vissa delar kan se löjeväckande ut, eftersom det är lätt hänt att väcka associationer till "lustiga dialekter/uttryckssätt i en gammal svartvit film".
Så om man (generellt pronomen) vill plocka bort "man" (generellt pronomen) eftersom vissa individer upplever detta ord som genusutpekande, så behövs nog snarare en uppfinning av ett nytt ord, likt nyordet "hen", än att man plockar in det mer riskabla ordet "en" (pronomen varianten, inte enbusken eller räkneordet).
Sedan så tror jag (saknar helt bevis), att det blir en rejält svår match (tävlingsuttryck) att systematiskt försöka rensa språket (vilket språk som helst, men nu tar vi skriven svenska), från alla ord och uttryck som kan ge felaktiga associationer.
Språket är fullproppat med homonymer (ord som låter/skrivs lika men som kan betyda flera olika saker beroende på sammanhang), och det är antagligen en dålig ide att försöka bygga om språket
avsiktligt. Jag själv får mer känslan av en diktaturs försök att införa "nyspråk" för att skyla över hemskheter, än en trevlig och positiv utveckling.
Just i fallet "en" istället för "man", kommer jag ganska när det där med folk (oftast unga) som kallar mig för "ni".
Någon som inte riktigt har koll, som inte vet hur det var på den gamla onda tiden före "du-reformen" och som tror att vederbörande är artig...