En "elefant" har bajsat i min trädgård

Z

Zaxxa

:)
nu har jag varit ute halva dan och skottat skithögar efter våra 3 hundar (schäffrar). Och det var inte vilka skithögar som helst som börjar dyka upp ju mer snön töar bort. Usch tvi vale. Hur många som helst dessutom.

Mina hundar får Magnussons kennelfoder. Jag bytte från ett annat eftersom jag tyckte de sket så stora högar av det andra, men det verkar skita lika mycket av Magnussons om inte mer.
De får den mängd mat de ska ha.

Någon med samma erfaring?

Sv: En "elefant" har bajsat i min trädgård

Anledningen till att högarna blir stora och många är;
-de får foder med spannmål som största proteinkällan (Spannmål el dyl står först på innehållsförteckningen)
- de kan inte ta upp näringen i fodret (t.ex spannmål kan de inte tilldogogöra sig på)
- de får för mycket mat i förhållande till nuvarande aktivitet och ämnesomsättning.

Jag tycker att du ska prova följande märken ANF. Precept, Advance, Royal Canin eller Hill's. De innehåller lite spannmål men mycket kött vilket ökar näringsupptaget.

Lycka till!

Usch ja... detta är en av nackdelarna med våren. Inte nog med att man skall mocka stallet dagligen...
Nu skall gården mockas också....

En hund, som får (för den hunden) ett bra foder, bajsar ut små, mörka och fasta lortar. Är det stora, ljusa mjuka högar, så passar fodret inte dina hundar.
Förmodligen behöver dina hundar ett annat (för dem) bättre foder.

Mina bajsade nästan ingenting av Magnusson. Helt lagomt. Inte för hårt eller för löst. Hitills det bästa fodret för den ena hundar. När man byter foder så får man räkna med stora högar de första 2-3 månaderna. Därför blir jag alltid lite skeptiskt när folk ger ett foder i vå veckor och så klagar över stora högar. Stora högar fick mina hundar de första veckorna även av foderbytet till Standardt.

Håller med er, jag jobbar i en djuraffär och det är så många som provar foder i en eller två veckor och sedan kommer och säger att fodret inte fungerar. En hunds mage är gjord för att endast ta upp samma mat med samma näring dag ut och dag in, byter man reagerar magen genom att bli lös eller på annat sätt. Ge inte era hundar vår mat, innehåller oftast alldeles för mycket salt och rubbar bara den näringsbalansen som finns i magen, det skadar mer än gör nytta att "skämma bort" sin hund! Hunden ska endast ha samma proteinkälla varje dag, det är människan som erbjuder olika sorters mat som får kräsna hundar!
Så prova fodret i ca 3-6 veckor för att hinna se resultatet, kortare tid gör bara resultatet osynligt och skapar en kräsen hund..
Ett foder fungerar inte alltid på alla hundar man har....

jo, det är därför hundens mage reagerar på förändring!

på samma sätt kan jag påstå att människan inte är gjord för att äta kött eftersom människor måste vänjas vid att äta kött under lång tid. jag som varit vegetarian i över 10 år får väldiga magsmärtor av ytterst små mängder kött.

MEN är man van att äta kött får man inte ont i magen av det. på samma sak reagerar inte hundens mage på att inte få samma sak dag ut och dag in när den väl vants vid det.

Hoppas någon har kommit ihåg att berätta det för vargarna? Och de hundar som levde innan torrfodret uppfanns.

Ser aldrig några skitar. Vi ser ut en lämplig plats som hundtoalett och så får dom gå dit.
Bättre än att grubbla över storlek och färg på högarna? ;)

LIA

Loranga skrev:

Hur kan det då komma sig att mina hundar INTE blir dåliga i magen vid foderbyte :confused:
Tidigare, så fick de det foder, som fanns att köpa. Vilket inte var samma varje gång. (kan vara bökigt att få tag på samma foder när man bor i en liten by ute i skogen)
Nu säljer jag ju foder själv, så nu får de samma foder hela tiden och det är ingen skilllnad på deras magar och välbefinnande nu, mot tidigare :smirk:

Och jag som barfar byter foder dagligen... Trots det mår magarna utmärkt, faktiskt har dålig lukt försvunnit helt i bägge ändar :angel:, och de bajsar betydligt mindre.

vi har kört med Magnussons i 5 mån nu

Loranga skrev:

Nä detta är en gamal myt... Hundar som är vana att äta både det ena och det andra klarar hastiga foderbyten utan problem. Det finns vissa individer som är mer känsliga...och som inte klarar av det. Men dessa individer skall inte ställas som det normala.

Torrfoder är mer för vår mänskliga bekvämlighet... det är mycket enklare för oss att ge samma sak jämt.

Otaliga är alla hundar som passerat genom mitt liv... Endast en av dessa klarade inte av plötsliga foderbyten, med det var på grund av allergi... Och det har knappast något med magen att göra.

Men faktum är att hundar som är vana att äta ett foder får mycket avföring när man byter till ett annat. En hög som minskar med tiden. Sen att det inte blir så om man byter foder ofta är ju en annan sak, som inte är samma sak.

Vad åt vargarna? olika varje dag, knappast!! det är skiften som skapar magproblem, lovar! Har varit på mycket kurser om hundens näringsupptag och mat och allt säger samma sak, samma mat är bäst! För hundens mage är inte skapt som vår, de lever på samma mat, magen vänjer sig vid maten och mår bara dåligt om balansen protein, fett och fibrer ändras! Sett många hundar som just pga byten utvecklar allergier mot vissa proteiner, bara för att de inte är vana vid det och byter proteinkälla ofta! Så det bästa man kan göra är att hålla sig till samma mat! Och inte ge husmanskost!!!

vår mage är inte gjord för att äta samma sak hela tiden för den kräver variation, eftersom vi inte har något färdigt sammansatt "foder" måste vi mixa olika maträtter. Och kolla också på smaksinnen och smaklökar. Vi har miljontals smaklökar medans hund och katt bara har ett fåtal, det är därför de i det vilda kan äta samma saker utan att bli "uttråkade" och få dåliga magar. En katt äter ju endast fågel och gnagare, den går inte och fiskar själv och fäller ju knappast en buffel...samma rutiner gäller för hund/varg.

alla hundar är olika känsliga men i det vilda hade de levt på samma föda hela tiden, det är vi människor som tycker att det är tråkigt för hunden att alltid äta samma sak varje dag, men det är optimala! Inget jag hittar på utan som jag fått lära mig på kurser om hundens magsmälting...och genom logiskt tänkande...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar