En dum fråga till

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Fick ett nytt infall! Hur lång tid efter fölet är fött kan man se vilken vuxenfärg den kommer att få?

Har för mig att svarta hästar föds gråaktiga, stämmer det? Och att musgrå ben betyder att benen kommer att bli svarta?

Finns det någon färg som syns direkt? Tex fux? Hur är det med mörkfux? Syns det direkt? Eller måste man vänta tills efter första fällningen? När fälls fölpälsen egentligen? Vid vilken ålder?

Och slutligen...när är det lagom att ta ut IDkontrollanten?

Jag *tror* att man direkt kan se om det blir en fux. Iallafall ser man lätt skillnad på fux och skimmel född fux. En fux är rosa runt ögon och nos när den är nyfödd, medan skimmel född fux är mörk runt ögon och nos som nyfödd.

Mitt lilla föl hade musgrå-ceamfärgade ben och efter att fölpälsen hade fällt av hade hon svarta ben.
Det är inte så lätt att se vad det kan bli för färg alltid, de kan skifta när de är lite äldre oxå.
Vår andra häst var fux när vi fick henne och hon är fortfarande fux.
Man kan ju räkna vad det kan bli för färg på fölet genom att titta på föräldrarnas stam.
Jag köpte en bok om hästens färger,tyckte det var lite rörigt i vissa fall men mycket intressant.
Fölpälsen fälls av relativt tidigt.

Hmm, i mitt fall behöver jag inte bry mig om skimmelvarianterna i alla fall!

Jo, visst kan man gissa sig till olika färger. I mitt fall är stoet brunt med brunt i olika nyanser + mörkfux bakom sig. Hingsten är mörkbrunskäck med fuxanlag. Han har lämnat både vanlig fux och mörkfux.

Så det är ju vad det kan bli! Men sen är det ju hur man skiljer de olika färgerna åt vid födseln! "Alla" kommer ju att fråga vilken färg det blev...känns lite dumt om jag inte kan svara.

Vanlig brun antar jag är lätt att se från början. Och möjligen fux då. Om det inte är mörkfux, för de kan väl vara lättförväxlade med svarta, eller???

Vad innebär relativt tidigt ang fällning av fölpälsen? 2 månader, 3, 4...ett halvår??? Man måste ju skriva ner rätt färg vid IDkontrollen, annars blir det ju fel i passet/papperna.

Är det därför de flesta väntar till en bit in på hösten med att skicka in papperna för registrering?

Vad innebär relativt tidigt ang fällning av fölpälsen? 2 månader, 3, 4...ett halvår??? Man måste ju skriva ner rätt färg vid IDkontrollen, annars blir det ju fel i passet/papperna.

Är det därför de flesta väntar till en bit in på hösten med att skicka in papperna för registrering?

Japps, om det inte är SOLKLART vilken färg den kommer få som vuxen så ID-kollar man inte förrän den fällt fölpälsen.

Min hade jag kunnat ID-kontrollera en månad efter fölning (dagen efter fölning om man hade varit vågad) då hon är skimmel född fux. Föddes som jättevacker kopparfux, men med jämn, mättad fuxfärg och mörk mule och runt ögon. Jag HOPPADES in i det längsta att hon ändå skulle förbli fux (jag visste hon skulle skimla men jag vägrade gå med på det *s*) men en månad efter fölning var öronen alldeles stickelhåriga och det var bara att kapitulera ;)

En fux som ska förbli fux har ju ofta en ljus, 'blaskig/utspädd' färg och vääldigt ljusa ben samt grisrosa runt mule och ögon.

Men som sagt, inte ID-kolla innan de fällt fölpälsen så man vet vad det ska vara för färg som vuxen, och därför man väntar,d e fäller ju olika snabbt/långsamt.

Jo, det är ju logiskt att vänta! Inte ens IDkontrollanterna verkar ju världsbäst på det här med färger. Tex min ungponny, f maj 2001. Hon blev IDkontrollerad o fick sitt pass i höstas, som 2½åring. Men inte blev färgen rätt för det! Hon stod som brun i passet men var helt klart gulbrun. Så jag har fått merjobb och väntar fn på att nya passet ska komma! Vilket verkar ta onaturligt låååång tid. Suck.

Okej, men hur länge/vid vilken ålder ungefär, är olika snabbt/långsamt att fälla fölpälsen då? Någon måste ju veta! Om inget annat när deras egna föl fällt sin? Så att jag får ett hum åtminstone!

Det är helt ok att vara nyfiken! :)

Jag har en varmblodig travare. Hoppas på minst lika bra resultat som Jet! Hon betäckte ju sitt kallblodstravarsto med Zebbe o ut kom Zilveradoh förra sommaren. :love:

Vad har du för sto?

Ärtan id kollade vi på 2a levnadsdygnet (10 h gammal) då vi inte trodde att han skulle klara sig. Id kontrollant= folksam kontrollant i detta fallet. Han var en solklar gulbrun med ljusa ormögon!
Att ditt pass dröjer beror bla på dessa idioter som skickar virus till vår reg dator! Vet även andra orsaker till väntan som vi inte tar här öppet. :cry:

Om du tittar på min hemsida på Djur -> Hästar -> Waikele så kan du följa ganska bra hur hon släppte fölpälsen =) Hon var inte snabbaste fölet, men inte långsammaste heller. Och det gick ju tydligt att se att hon tänkte skimla även innan hon släppt all.

Men herregud! Har ni inte virusskydd och framför allt brandvägg på datorn??! :o

Vilka andra orsaker är där? Du får gärna pma mig! Det är ju värdehandlingar jag har skickat in! (Naturligtvis rekommenderat). Skickade även med ägarbyte, chipmärkning, mätningsresultatet...ganska mycket papper blev det. Vill ju ha papperna/det nya passet snarast! Var ju ett tag sedan jag skickade in det... :(

Nej, nej! På ungponnyn (welsh). Hon var reggad som brun, trots tydlig gulbrun färg! Plus att klanten som gjort första IDkontrollen missat placeringen av virveln i pannan och även höjden etc på de vita tecknen på benen...vad ger man för det???

På vblstoet (det dräktiga!) har jag alldeles nyss fått gjort en ägarändring. Det har tagit mig 1½ år! Trots löfte från säljaren blev jag till sist tvungen att tvinga till mig ett ägarbyte med hjälp av STC, men då gick det å andra sidan snabbt! Nu ska jag bara ansöka om pass också. Så att jag kan registrera fölet...krav från ASVH.

Ok. :) Bara undrade om det var varmblodets pass du fått vänta på, då jag skickade in på mitt vbl härom veckan och fick det på 3 dgr. :)

Hör av dig till registratorn.

Jag skickade in för mitt arabföl (tilL ARAB) i november. Fick snabbt en faktura på 1900 kr som jag betalade men sen hände ingenting. Så i mitten på januari mailade jag och frågade hur det gick och de talade om att de hade många på kö, men att de skulle flytta fram henne i kön, och att jag fick hojta om det var BRÅTTOM. Jag hojtade inte om bråttom, men hade mitt pass och registreringsbeviset på två veckor.

Eftersom det här är sista året innan ALLA hästar ska ha pass så går nog många registraturer på knäna för att försöka hinna med både fölregistreringar och vuxna soms ka ha pass, och då kan det ta tid.

Jag ska ta och skicka in valackens regbesvis, ID-papper och chipmärkningsresultat för att få pass snart också, innan årets fölskörd kommer och trycker på =)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 935
Senast: carwes
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar