en dum fråga...om hobbyverksamhet

Sv: en dum fråga...om hobbyverksamhet

Ja som tur är så har jag samma "kontrollbehov" och ett väldigt bra administrations-/bokföringsprogram. Det kändes skönt att kunna skicka in alla listor, t o m en diskett :angel: och så kopior på ALLT!
Men så fick jag med beröm godkänt :D.
Numera så har jag lagt ner firman och kör bara hobbyverksamhet. Skönt, faktiskt.

Enligt "min skattetant" så kan man inte tjäna pengar på hästar :D
utan man ska deklarera Hobby...
Men man får ju göra en preliminär deklaration när man ska starta upp företag (enskild firma ex.vis) och då måste man ju gå med vinst. Att starta företag och räkna med endast förlust är nog snudd på olagligt...

Det ÄR olagligt.

Men att det är omöjligt att tjäna pengar på hästverksamhet är bullshit. Driver själv ett lönsamt företag....

Man måste inte gå med vinst i en enskild firma, däremot måste man ha ett vinstsyfte. För att bevisa det vinstsyftet bör man ha en tydlig affärsplan att följa, där man visar vilka intäkter som ska generera vinsten i framtiden. De allra flesta företag har en investeringstung och komma-igång-period i starten där det är svårt att visa vinst, det är helt naturligt.

Om man ens tänker tanken att man i slutändan ska "tjäna" pengar på momssystemet så är man inte godkänd och får inte driva företag i momssystemet. I slutändan betalar (det finns lite undantag) ALLA företag in pengar i momssystemet.

det var så jag kom att tänka på, det måste finnas ett sätt att dra av momsen

Jamen alltså.. du drar ju inte av momsen i största allmänhet utan du drar av moms på varor/tjänster du köper mot moms på varor/tjänster du säljer. Om du inte säljer några momspliktiga varor/tjänster så finns det inget att dra av mot. Hela grejen med detta är att det inte ska bli momsbeskattning i flera led på varor och tjänster.

ja jag menade det, att tex dra av momsen på stallet jag hyr, på hovslagren, fodret, man betalar ju moms på allt.Självklart får man även betala in moms med då när man säljer en häst eller så.

ja jag menade det, att tex dra av momsen på stallet jag hyr, på hovslagren, fodret, man betalar ju moms på allt.Självklart får man även betala in moms med då när man säljer en häst eller så.

Och för att driva företag i momssystemet så ska försäljningsvärdet per år överstiga kostnaderna per år, dvs visa vinst via ett tydligt vinstsyfte. Det betyder att du BETALAR in moms netto varje år.

Det framgick inte av orginalinlägget att du har försäljningsverksamhet. För inackorderingarna blir det så att moms tillkommer på stallhyran vilket gör deras pris 25% dyrare. Dvs om du idag tar 2000 tar du sedan 2500 och för att slippa betala in femhundringen till staten visar du att du redan har betalat 500 i moms på varor/tjänster som du har köpt i verksamheten. Detta förutsatt att du beviljas F-skatt för din näringsverksamhet då.

Inackorderingsstallet kan du säkert registrera för F-skatt, du har väl redan idag ett tydligt vinstsyfte på den delen och låter inte hästägare ha sina hästar hos dej utan att du går plus på det när alla dina kostnader är betalda. Avels- och försäljningsdelen kan vara knepigare så rekommenderar jag att du gör en ordentlig kalkyl så att du kan visa var vinsten ska komma ifrån. Klart att det går att bedriva en avels- och försäljningsverksamhet så att den går runt, det finns det ju folk som gör, men den kan ju inte bygga på att du säljer en häst varannat år utan du ska kunna visa att själva målet med din verksamhet är att föda upp och sälja hästar så att det lönar sig. OBS att om moms kommer på ditt försäljningspris så ska dina hästar fortfarande kunna konkurrera med motsvarande hästar som säljs privat, för privatpersoner blir dina ju 25% dyrare än de är nu.

Ett bra sätt är att boka tid för rådgivning hos någon. LRF har t ex den här typen av konsulttjänster. Då kan du få hjälp att bedöma din affärsidé. Men räkna inte med att du kan "gömma" dina privata hästar i ett låtsasföretag och bara dra av för kostnaderna, så funkar det inte, du åker dit stenhårt i en granskning.

Kontakta LRF konsult så hjälper de dig med allt. Registreing av enskild firma och moms registrering. Inga stora kostnader och de kan även hjälpa dig med din deklaration för ca 2-3000:-. Jag använder dem och de är hur bra som helst.

Om man idag tar 2000 för stallplats utan att vara momsregistrerad då är det inte riktig schysst att helt plötsligt ta 2500 när man registrerat sig. Momsen som ska tillkomma är enbart på den del av stallhyran som stallägaren tar in utöver sina utgifter. Momsen på övriga saker som foder eller vad som kan tänkas ingå betalas redan in, men ska nu betalas in av stallägaren.

Det var ett exempel som försökte visa att TS som momspliktig också ska samla in moms på sina egna varor och tjänster och betala in till staten och att detta påverkar priset för TS kunder. Tanken var att exemplet skulle få TS att fatta att h*n inte kan göra så och förbli konkurrenskraftig men det var kanske inte så tydligt uttalat.

Ja, momsen är på hela beloppet, men om hon momsregistrerar sig så kommer hon ändå att få en mer marginell ökning än vad som föreslogs i exemplet.
Detta då allt utom stallägarens egen arbets/kapitalinsats redan är momsbeskattat, men betalas idag in av den sista näringsidkaren i kedjan. Dvs av de 2000 som betalas i hyra kanske 1750 (=1400+moms) går till att täcka stallets kostnader och 250 till ägaren. Kostnaderna betalar hon idag inkl moms då hon inte är momsregisterad. Vid momsregistrering kommer kostnaden som ska täckas att vara densamma, men utan moms, dvs 1400. om vi anser att samma vinst ska tas ut ger det att stallhyran blir (1400+250)+moms vilket blir 2062,50. Detta är samma som 2000 plus 25% av 250.

Vad jag vill säga är att effekten på slutanvändaren är tydlig, men blir inte så stor som 25% på hela priset i de flesta fall. Den som säger det försöker troligen blåsa er, för att nå upp till 2500 får man lägga till ytterligare 350kr i vinst, alltså mer än en fördubbling...

Förstod det men ville peka på att oftast blir den effekten inte av den magnituden. Se mitt svar till Lovisaeleonora_

Tycker det var bra att du förtydligade det. Men lägg då också till att TS drabbas av sociala avgifter på sin vinst vilket h*n inte har idag.

Om hon är enskild näringsidkare ja, och det var väl diskussionen här, så helt rätt. Mitt misstag och jag ber om ursäkt.:angel:

Nån mer än jag som tänker :
"om man säljer mer än två hästar per år så ska man räknas som hästhandlare"- Typ :confused:

lånar en knapp här
tack alla som svarat...märker att jag verkligen inte kan ngt om detta, har inte sålt mer är ngt föl , unghäst ibland tidigare men nu har hästantalet ökat, och man vill ju att det ska bli rätt.
Kommer att kontakta lrf på måndag , och se om de kan hjälpa mig. tack för era svar!

Det är rätt, ta proffshjälp.
Här på Buke kan det lätt bli
"ju fler kockar desto sämre..."
Lycka till

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Nu vänder jag mig till er här på buke som har erfarenhet av att ha hobbyverksamhet. Vad ser ni för för- nackdelar, hade ni hellre velat...
Svar
0
· Visningar
1 061
Senast: sirisstall
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 382
Senast: L8P8
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 728
B
Hästmänniskan Jag letar och letar efter häst....pengarna och tiden rinner iväg i bilen och bensinen. Börjar tycka det är jobbigt att leta. Men så nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 924
Senast: Lena2005
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar