en dum fråga...om hobbyverksamhet

M

Mithra

om man som jag har några hästar, 9 st, och har dem privat, tar några föl ibland, och har några inackorderade, har ett stall hemma, och hyr ett stall " vitt" så går det åt en väldig massa pengar åt momsen.
Hur gör man då för att starta ngt typ hobbyverksamhet eller liknande, någon slags företag på hästarna. Har absolut ingen erfarenhet av detta. finns det bra sidor, länka eller någon som nyligen varit i samma situation.

Sv: en dum fråga...om hobbyverksamhet

Mig veterligen så tar du bara upp det i deklarationen, vet ej om det går att göra i en vanlig förenklad sådan men jag tror det faktiskt.
Där tar du upp inkomsterna och se till att du sparar alla kvitton så att du kan visa på kostnaderna.

Har aldrig gjort det själv ännu men nästa år så blir det aktuellt för våran del.

Om du deklarerar som Hobbyverksamhet så kan du inte dra av momsen, förutom i speciella fall. Kolla med skattemyndigheten.

En Hobby deklarerar man inkomster minus utgifter på verksamheten, blir det vinst ska man skatta, förlust sparar man till bättre år...

Eftersom det oftast... blir förlust när det gäller hästar, så tycker jag personligen att det är bra att kunna deklarera så att man inte åker på nån sköntaxering eller nåt i efterhand. Man har koll på allting, liksom.

tack för era svar
inkomsterna överstiger ju knappast utgifterna, så det är inte ens lönt att tänka på...haha. men vad är det då för slags företag man får starta på hästarna för att kunna dra av momsen, trodde att det var hobbyverksamheten..är verkligen inte duktig påd et här.

För att du ska kunna momsregistrera dig behöver du ett företag som du driver i vinstsyfte. Du ska kunna påvisa vinst på sikt. Annars blir det nog svårt att få dra momsen.

Enligt "min skattetant" så kan man inte tjäna pengar på hästar :D
utan man ska deklarera Hobby...
Men man får ju göra en preliminär deklaration när man ska starta upp företag (enskild firma ex.vis) och då måste man ju gå med vinst. Att starta företag och räkna med endast förlust är nog snudd på olagligt...

Håller med din "skattetant":crazy: Inte blir det någon vinst precis...
Helst ska man undvika att börja räkna på det alls för resultatet är värre än man tror:eek:

ja det är just det...har inte räknat ut den egentliga kostnaden per månad innan, har inte kännt av så eftesrom mycket av det man köper köper man i klumpsummor, tex hö spån mm, men nu när jag faktiskts atte mig ner och räknade ut vad det kostade så fick jag en chock!:eek: det var så jag kom att tänka på, det måste finnas ett sätt att dra av momsen. men tjänar på det gör man verkligen inte, på att sälja ngt föl el unghäst då och då..... det måste vara väldigt dyra föl då.:rofl:

Ja jösses vad det kostar att ha hästar

Ett företag måste fylla samtliga av följande kriterier:
* drivs självständigt
* drivs varaktigt
* drivs med vinstsyfte

När du kan påvisa detta blir också momsregistrering aktuell. Du kan alltså INTE momsregistrera dig för att minska förlust, momsregistreringen bygger på att du ska BETALA in moms, inte få tillbaka...

:bow:
right
och vinst på hästuppfödning, då får man ha både tur, koll och väldigt bra avelsmaterial. Ibland räcker inte det, man måste ju ha köpare också, som ska klämma fram stålarna och inte ångra sig.

Att ha ett företag innebär ju helt andra förpliktelser vid försäljning av häst. Reklamation är ju lättare för köparen, och mer kostsamt för säljaren.

Har du 5 hästar eller fler så räknas det inte som hobbyverksamhet längre.

Så länge du går med förlust... Sedan är skattmasen väldigt intresserad av hur de kan få in mer pengar från dig...

Du kan öppna och reistrera en enskild firma på dig.
Och då kan du dra kvitta (inkomst/utgift) de 5 första åren. Kolla upp detta.

Du ska då redovisa momsen i deklarationen, och det är inte en vanlig förenklad deklaration utan, tror jag N1.

Min man håller i allt vad detta heter, spara ALLA kvitton, jobbigt men det lönar sig.

Hästarna skall stå på firman samt t ex bilen för hämtning av foder osv.

Lycka till!

OBS detta var bara lite snabbt naturligtvis, men du har liten grund att jobba vidare på.:)

vad bra, tusen tackför tippset, det ska jag kolla upp. Låter som om det var det jag menade, att jag ville veta mer om.:bow:

Ja det går bra tills man får ett litet brev från Skattemyndigheten där man ska inkomma med förklaringar, alla kvitton mm mm. Har man då gått med förlust hela tiden och inkomsterna kommer sällan, så kan de ifrågasätta...
Då måste man kunna bevisa varifrån man fått sina hushållsinkomster... det kostar trots allt att leva. :crazy:
Gäller att man har superkoll på allt, kvitton, intäkter, fakturor. Kopior på ALLT, bara kopieringskostnaden :eek:...

Köp dig ett travarfölsto så kan du momsrega dig sedan! ;)

Fast... Förmodligen kommer bara travaren omfattas av momsplikten.

Jodå, jag vet, allt detta ingick i min utbildning. Och sedan har jag haft tillfälle att fortlöpande följa just hästnäringen på nära håll genom flera bekanta som driver företag inom just häst.

Eftersom jag är ekonom anser jag att man alltid ska hålla koll på ekonomin, så bokföring när man har någon form av rörelse är för min del en självklarhet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Nu vänder jag mig till er här på buke som har erfarenhet av att ha hobbyverksamhet. Vad ser ni för för- nackdelar, hade ni hellre velat...
Svar
0
· Visningar
1 061
Senast: sirisstall
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 382
Senast: L8P8
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 728
B
Hästmänniskan Jag letar och letar efter häst....pengarna och tiden rinner iväg i bilen och bensinen. Börjar tycka det är jobbigt att leta. Men så nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 924
Senast: Lena2005
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar