en dag kvar..

snigelfarmor

Trådstartare
På måndag är det besiktning, sen är han vår! *håller tummarna*

Här kommer bild på nya hästen.

Kevin -97 NF valack

/jenny

Senast ändrad av en moderator:
Sv: en dag kvar..

Lite bild så det var svårt att se, men han ser ju trevlig ut.:) Hur gammal? Är han inkörd än? För jag förmodar att du ska köra honom!:D Är det du som rider på bilden?

Han är inkörd och tävlad i körning med godkänt resultat. Annars hade jag behållt gamla damen, men detta erbjudande var för bra för att missas.

Det är inte jag som rider (hur hade det sett ut?) utan delägarens dotter som ska tävla hoppning/dressyr med honom.

/jenny

Vad är det för stam på honom? Tror jag vet vilken häst det är. Nm det är så, så står en halvbrorsa, uppfödd på samma stall, ca 100m från mig.

Vet att han var till salu och var lite nyfiken på vart han skulle hamna.

Håller tummarna för att besiktingen ska gå bra.

Han är efter Silverlea Top Hat, han har en massa halvbrorsor i norrland, och även nån nere i södra sverige. Lundmarks har fött upp honom, och kört in honom såklart! Kläppens Kevin heter han egentligen.

Vilken av brorsorna har du där, Good Friday?

Nu vet du var stackaren hamnar iallafall, i Umeå som hopp/körponny. Kommer tävla för URF.

Besiktningen sköts tyvärr upp till Torsdag, men om ni kan undvara tummarna tills dess så!

/jenny

Ja, det är Fredag som står här!

Red mycket hos Håkan o Lotta under den perioden de hade föl, Kevin har jag dock inte träffat så mycket. Fredag är i alla fall en mycket trevlig ponny, om än lite väl mycket energi ibland!

Hoppas besiktningen går bra!

Gick inte riktigt som planerat: 2,5 gradig hälta fram...ska avvakta 2 veckor och se om han är sig själv på hemmaplan samt om böjprov igen ger utslag.. Trist att köpa häst idag :(

Han visade bara hälta i höger varv när hans vänstra var på utsidan, nån som har nån förklaring till en uppgiven själ?

/jenny

Stackars dig!

Jag vet hur det känns. Min ponny hade en halv grads hälta på alla fyra när jag skulle köpa honom. Förmodligen träningsverk eftersom han inte hade gått på flera månader, så kom vi o provkörde o red. Det blev lite för mycket för honom. Men vi bestämde att jag får ha honom i ca 8 veckor sen ska jag besikta honom igen o det är väl bara 2 veckor kvar nu. Så jag håller tummarna! Han är verkligen helt underbar.

Hoppas det går bra för dig!!! Det är inte lätt att hitta en bra körhäst.

//Ella

Vad synd!! Blir det inte bra tycker jag ni ska röntga/ultraljuda så fort som möjligt så ni vet om det kan bli bra eller inte! Var det vid böjprov? Var det vänster fram?

Åh, så tråkigt att han inte var ok vid besiktningen!
Nu är jag ingen förespråkare för böjprov, det sägs ju att det går att böja vilken häst som helst halt!
Håller med Nora, kanske bra att röntga och ta reda på hur allvarligt det kan vara. Känner du föregående ägare? Har han varit halt tidigare, eller hållt bra för det arbete han gjort?
Det beror ju också på vad man ska ha hästen till, hur mycket man kan acceptera i hält-grader (nytt ord?), men eftersom du tänkt köra och tävla bör han ju vara helt ok.
Håller tummarna för er igen!
Lotta

Jag gillade inte heller böjprov när ingen av hästarna vi ville ha gick igenom, men trots det är det en bra metod! Jag tror inte du kan böja en frisk häst halt på rätt sätt. Kanske några steg markering i början men inte halt. Halt är den redan innan man böjer, hälta vid böjprov är böjprovshälta och behöver inte vara synlig utan böjning, men man får ju en idé om vad som kan komma upp i framtiden!

Veterinären (atg) ville inte avråda från köp, men eftersom han ska användas för hoppning så ville hon till fullo undersöka det innan köp.

Till saken hör ju att han aldrig varit halt innan, men aldrig heller ansträngts, den enda tävling han gjort är en körtävling i Lätt klass. han har inte ens tränat hoppning. Han besiktigades för 1 och en halv månad sen utan anmärkning dessutom, men inte på en klinik förstås.

Vä fram var det som fick anmärkning.

En annan grej är att det var en man som böjde fram, och en kvinna som böjde bak..vet ej om det bara är fördomar men har ju hört av andra vilka veterinärer man ska undvika om man vill ha igenom hästen på böjprovet :( och kvinnan som böjde är väl känd för att vara lite för mjuk. Sjukt att det ska vara så.

Läste i ridsport om böjprov, och läste att i Tyskland används knappt böjprov, för metoden är så osäker. Böjprov är en svensk uppfinning.

Jaja..han är ju inte halt, så vi skulle rida/tömköra som vanligt men utan hoppträning och sen böja igen om 2 veckor, sen behandla det som upptäcks.
Tack för ert stöd!!!

/jenny

snigelfarmor skrev:
Veterinären (atg) ville inte avråda från köp, men eftersom han ska användas för hoppning så ville hon till fullo undersöka det innan köp.

Till saken hör ju att han aldrig varit halt innan, men aldrig heller ansträngts, den enda tävling han gjort är en körtävling i Lätt klass. han har inte ens tränat hoppning. Han besiktigades för 1 och en halv månad sen utan anmärkning dessutom, men inte på en klinik förstås.
Om hästen aldrig ansträngts och är 2.5 grad halt på 1 framben, så skulle jag iallafall dra öronen åt mig.
Vad har han gkort på den 1.5 månad sen förra besiktningen?

Vä fram var det som fick anmärkning.

En annan grej är att det var en man som böjde fram, och en kvinna som böjde bak..vet ej om det bara är fördomar men har ju hört av andra vilka veterinärer man ska undvika om man vill ha igenom hästen på böjprovet :( och kvinnan som böjde är väl känd för att vara lite för mjuk. Sjukt att det ska vara så.
Eftersom veterinärer oxå är människor, så är det fullt naturligt att de böjer olika hårt...

Läste i ridsport om böjprov, och läste att i Tyskland används knappt böjprov, för metoden är så osäker. Böjprov är en svensk uppfinning.
Vi böjde hästarna när jag jobbade i tyskland? Förövrigt var jag väldigt missnöjd med veterinärerna i tyskland, JAG (då 20) kunde i många fall mer... :mad:
Varför skulle böjprov vara osäkert?

Jaja..han är ju inte halt, så vi skulle rida/tömköra som vanligt men utan hoppträning och sen böja igen om 2 veckor, sen behandla det som upptäcks.
Tack för ert stöd!!!

/jenny
Men? Var han inte halt?? :confused:

Nej, han är inte halt, bara på böjprovet och några minuter efter. Longerade faktiskt honom på hårt underlag innan vi åkte till Atg, och då gick han klockrent.

vad han gjort mellan vet besiktningarna:
Han har skogsridits och körts nån gång sen han vet besiktigades, och sen han kom till oss har han ridits, mest dressyr men även en hoppträning samt en löshoppning i måndags. Det enda jag kan tänka mig är löshoppningen, eftersom det blev en del brall där, men Själva hoppningen gick jättebra! Där hade jag ju även bra uppsikt över hans gång och den är klockren.
Han haltar ju som sagt bara i höger varv när vä fram är på utsidan. Och efter några varv blev det bättre, när han sen såg alla travhästarna bakom stallet på atg blev det showig trav utan hälta :)

Rent intuitivt så tror jag inte det är nån fara, men klart att allt ska kollas noga innan köp, ev skriva undantag i avtal osv. Speciellt eftersom både körning och hoppning kräver snabba svängar och starka leder fram.

/jenny

snigelfarmor skrev:
Nej, han är inte halt, bara på böjprovet och några minuter efter. Longerade faktiskt honom på hårt underlag innan vi åkte till Atg, och då gick han klockrent.
Men det är ju ett tydligt tecken på att något är fel... är hästen 2.5 grad halt på böjprov så är hästen halt.
Jag behandlar hästar som har 0.5 grads hälta på böjprov...

vad han gjort mellan vet besiktningarna:
Han har skogsridits och körts nån gång sen han vet besiktigades, och sen han kom till oss har han ridits, mest dressyr men även en hoppträning samt en löshoppning i måndags. Det enda jag kan tänka mig är löshoppningen, eftersom det blev en del brall där, men Själva hoppningen gick jättebra! Där hade jag ju även bra uppsikt över hans gång och den är klockren.
Han haltar ju som sagt bara i höger varv när vä fram är på utsidan. Och efter några varv blev det bättre, när han sen såg alla travhästarna bakom stallet på atg blev det showig trav utan hälta :)
Om jag fattar det rätt så har hästen börjat arbetas sen förra besiktningen? Kan det indikera att han inte kommer hålla?
Han haltar i höger varv och vid böjprov- ingen frisk häst!

Rent intuitivt så tror jag inte det är nån fara, men klart att allt ska kollas noga innan köp, ev skriva undantag i avtal osv. Speciellt eftersom både körning och hoppning kräver snabba svängar och starka leder fram.

/jenny
Jag skulle inte köpa tyvärr..
Men om jag fattat det rätt, så hgar du hästen på prov? Och han fick anmärkning på vet undersökning? Hur vågar du köra/rida eller i allmänhet fortsätta träna honom? Vad säger ägaren.. Vad sker om det blir värre?

*trött och svammlig*

:) Tack humelibumlan!

Jag kan ju bara hålla med dig i vad du säger...nu idag känns det annorlunda.

Men hur kan en 8 årig häst som inte hoppats merän nån gång/sommar samt löshoppat som unghäst, helt plötsligt bli halt??

Varför visar han det så mycket på ett böjprov, men inget dagen innan när han reds? Eller ens timman innan då han longerades? Och varför säger veterinären att vi ska fortsätta som vanligt och göra om böjprovet om 14 dagar, om det är behandling han ska ha?

Vad hade de gjort med en travhäst som verkat frisk men är 2,5 gradig på böjprov?

/jenny

Är han inte bra till nästa gång röntga då INNAN ni börjar behandla för att se om det ens är värt!! Kortare tid för er att fästa er om det inte är det... Sen kan ju en felriden häst bli halt utan att det behöver anstränga sig så mkt. Alla hästar är ju också olika, vissa är klenare och tål inte att pressas hårt. Man ser ofta också lite det man vill se när man kollar hästars gång, kan ni ha varit så inställd på att han var frisk så en liten yttepytteliten grej missades? 2,5 grad är ju ändå en del... Böjprov används mest i Sverige och jag tycker det är en bra metod! Är det någon som böjer riktigt ordentligt på en frisk led så kanske hästen markerar de första stegen men inte efter några minuter, då är leden inte frisk! Böjprov är billigare än röntgen (som är vanligare utomlands) men inte lika specifikt... bra vid frisk häst, halvbra vid sjuk häst!

snigelfarmor skrev:
:) Tack humelibumlan!

Jag kan ju bara hålla med dig i vad du säger...nu idag känns det annorlunda.

Men hur kan en 8 årig häst som inte hoppats merän nån gång/sommar samt löshoppat som unghäst, helt plötsligt bli halt??

Varför visar han det så mycket på ett böjprov, men inget dagen innan när han reds? Eller ens timman innan då han longerades? Och varför säger veterinären att vi ska fortsätta som vanligt och göra om böjprovet om 14 dagar, om det är behandling han ska ha?

Vad hade de gjort med en travhäst som verkat frisk men är 2,5 gradig på böjprov?

/jenny
Hästen kanske blev "överansträngd" av att sättas igång när han inte gjort något tidigare..
Det är ju omöjligt att veta för mig som aldrig sett hästen.. ;)

meningen med böjprov är ju att provocera ledkapseln i mesta möjliga mån och en frisk häst ska klara det utan att bli halt. 2.5 grad är en stor hälta... Jag kan godta 0,5 grad.

En travare blir sällan så halt, eller rättare veterinär tas ut långt innan det går så långt om det inte beror på "akut skada"..
Men om jag skulle böja fram 2.5 grad på en häst som inte visat något alls att misstänka, skulle jag nog röntga den.... kankse skulle kunna tänka mig låta den vila några dagar och sen böja om...

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar