En bra hästras= den som går bra i DRESSYR/HOPPNING??!

milly

Trådstartare
Tycker att det låter hur löjligt som helst med allt tjat om t ex "varmblods travare är VISST bra på dressyr!", "nordisar går VISST att hoppa med!" osv.

VEM SÄGER ATT EN HÄST ÄR BRA/BÄST BARA FÖR ATT DEN ÄR BRA PÅ DRESSYR ELLER HOPPNING?! Varför jämför alla sina hästar med vad HALVBLODEN är bra på?? (och då klankar jag alltså INTE på halvbloden på ngt sätt)

Ni som har varmblods travare kan ju i stället skryta med att INGEN kan slå dom i travlöp! Ta ett halvblod till Solvalla och jämför...
:rofl:
Ni som har nordisar (jag är själv en nsv-ägare) kan skryta med att de är bäst (iaf en utav de bästa raserna) på SKOGSBRUK!! Jämför med ett halvblod...
:rofl:
Och så vidare...

Alla hästraser är avlade för olika ändamål, som de är "bäst" på, men självklart kan man använda de till ANNAT också.
En varmblodstravare till dressyr, nsv till hoppning, halvblod till körning...osv. Men de är fortfarande oftast BÄST på det de är avlade för!
Jag har min bruksnordis enbart till ridning och hon har gått flera distansritter (godkända) och är ganska duktig på dressyr och även hoppning, men man kan ju inte jämföra med ett halvblod/fullblod som är avlade för ridning och hoppning och har en kropp mer anpassad för det.

Förstår ni vart jag vill komma? Se era hästar på rätt sätt! Alla hästar/raser har sina egna BÄSTA EGENSKAPER!
:banana: Sluta jämföra med halvblod!!

Själv har jag börjat bli mindre o mindre rasfixerad. Jag tycker egentligen inte att rasen har så stor betydelse utan hur hästen är som individ, extriöra förutsättningar.Men det beror ju också på vilken nivå man vill tävla på, de flesta avsveriges ryttare är ju som jag "anspråksfulla fritidsryttare" Då spelar enligt mig rasen mindre roll=) Då är "smaken som baken delad"!!
Kanske beror det på att vi har en brokig blandning av olika hästraser :smirk: alla har de olika förutsättningar men enligt mig inte så mycket beroende på raserna utan beroende på deras psyke och extriör.

Korsning arab/fjording. Hoppar lätt 120cm, har inte så mycket steg i sig, rätt markbunden. Han bär sin ryttare tryggt över stock och sten.

Arab/hbl hade kunnat hoppa högt men har inte modet till det. Hon har mycket nerv. Bra steg. Inkörd o har mycker "dragvilja" men hennes psyke gör att hon inte passar till brukskörning.

hbl, hoppstam o har bra teknik men inte modet. beror nog en del på ryttare hon haft har varit väldigt dressyrinriktade. Hade kunnat gå msv dressyr men är lite begränsad i steget. Lätt för samling.

Nordsvensk bruks, Hoppar gärna lägre höjder men har inte teknik för de högre höjderna, skulle fungera lätta klasser i dressyr. Perfekt för det hon är avlad för brukskörning :love:

Enligt mig så ger man inte alla hästar möjlighet till att bli bra ridhästar. De får inte en korrekt utbildning. Jag är helt övertygad om att man kan få till de flesta ex VBL att bli utmärkta ridhästar till många fritidsryttare.

jag håller med :bow:

rider barock på mina två plus min foderhäst.
och det är en salig blandning av raser :D
tinker,halvblod o lettiskt varmblod :)

det går lika bra för alla tre

Inlägget blir bättre och bättre ju fler gånger jag läser det så det blir en till bugning :bow:

Tack!
Jag måste tillägga att jag själv har VARIT mer eller mindre "såndär" som jämför min häst med typ halvbloden...

Har efter några år med min underbara nordis blivit klokare och har ändrat min inställning till henne! Nu fungerar vi mycket bättre ihop och både hon och jag mår bättre av det, känns jätteskönt! Jag förstår henne nu och hon verkar älska mig för det... :love:
Det är MITT MÅL med hästintresset... att "bli ett med hästen"! Inte att dressyra bra eller att hoppa högt! Inte heller att köra bra eller galoppera fort! Utan att jag och hästen tycker om och förstår varandra, visar respekt och gör tillsammans roliga saker, vad det än må vara! Och dit har jag äntligen nått...

Jag tycker det är roligt med dressyr(och hoppning ibland) men bara så länge jag har min maffiga, snygga nordis under mig! Och det är med HENNE jag vill utvecklas och visa upp mig/oss när vi går bra i dressyr...
Och då menar jag inte i OS, utan på den nivån vi klarar av! Sen bryr jag mig inte om resten.

Men alla har vi olika smak och olika mål/intressen vad gäller hästarna så varför tjafsa?
Och vi kan ju ändra oss... Jag vet två stycken (som inte har med varandra att göra) som har sadlat om från (framgångsrik) dressyr/hoppning på halvblod till TRAV på varmblodiga travare! Det tycker jag är kul...
För att inte tala om Eva Jälmbrant som bytte från halvblod till kallblodstravare (och även bruksnordisar ibland) när hon ville VIDARE med sin dressyr/akademisk ridkonst! Det hade väl ingen trott om denna KALLBLOD som dessutom är TRAVARE...
Och har ni läst om bruksnordisen som gick fälttävlan med en erfaren fälttävlansryttare? Jag tycker det är så kul att man provar och ger chansen till olika raser... då tror jag säkert att man kan hitta "dolda talanger" hos fler av dom. Men tyvärr får inte dom chansen så ofta. Det är så synd!

Tänk er om en av "världens bästa dressyrryttare" skulle börja rida en v.travare, nordsvensk eller en shirehäst (som exempel)? Det skulle vara kul att se hur långt de kunde komma... om man bara ger dessa hästar samma utbildning och samma chanser som halvbloden får...
Jag menar inte att de skulle komma riktigt SÅ långt som halvbloden/fullbloden (som länge avlats för detta ändamål) men det skulle bara vara KUL att SE! :bump:

Javisst är det kul att prova något nytt :idea:

Som ung var jag enbart ryttare och hade en massa fördomar om trav.......nu är jag travtränare (amatör) och föder upp travhästar.........tänk så det kan bli när "dressyrtant" möter "travgubbe" :d

Jättebra inlägg!
Jag har själv en travare men han har andrig ens blivit inkörd (uppfödaren tyckte att han var för liten), så jag kan inte skryta med att han kan slå vilket halvblod som helst i trav.. Men i galopp gör han det :)

Jag tycker att man egentligen inte kan jämföra t.ex. travare och halvblod de har helt olika förutsättningar. Därför tycker jag att det är väldigt dumt att alltid hacka på travare för att de oftast inte blir lika "bra" som halvbloden i ridgrenar, de har ju egentligen helt andra förutsättningar.

Ja, självklart finns det undantag med alla raser...
Men jag skulle nog ändå tro att din häst skulle slå ett halvblod i en "travtävling". Fast det beror givetvis också på hur STORT halvblod det är! Kanske den har ett jättesteg jämfört med din och då vinner den förmodligen... OM den inte fattat galopp vid det laget??
Nä, jag har ingen aning faktiskt... bara spekulationer...
Och självklart ska man inte jämföra raserna eftersom de är avlade till så olika ändamål och har en helt olik kroppsbyggnad oftast.

Ha det bra och lycka till med din häst! :)

Ursäkta att jag tjatar, men du tillhör absolut en av mina favoriter här på forumet :love:
Fortsätt skriva sunda, intressanta inlägg........det behövs så´na som du här :)

Ni som har varmblods travare kan ju i stället skryta med att INGEN kan slå dom i travlöp! Ta ett halvblod till Solvalla och jämför...
Anledningen till att man har en travare som ridhäst är ju ofta att det var för många som kunde slå dem i loppen.. :p
Förlåt! Vart bara tvungen :D :angel:

Tycker det var ett Jätte bra inlägg!! :bow: :bow:

Till "humelibumlan":

Vet ej om jag förstod dig rätt, men vad JAG menade när jag skrev det där "... INGEN kan slå dom i travlöp!" så menade jag ingen annan RAS , inte individer...
:)

En bra hästras...Är mig en häst som passar mitt ändamål,sen om den råkar vara ett hbl och jag vill vara skogsmulle,ja passar vi varandra,då är det en bra hästras.Eller om jag vill dressyra och för mig funkar det bra att göra det på en nordis,ja det är = en bra ras för mig..
Varför övht ha nått att "vara bra på",det är ju till den som skall använda hästen som rasen ska vara bra på.
Kan ju också i mitt läge säga att en dålig hästras för mig är t ex en arab,de är för små och tunna,jag är lång och tyngre.. :D..Så vad ska jag med en arab till om jag vill rida??
Näe,jag håller på mitt,en bra hästras är en häst som passar mig och det jag vill ha ut av hästeriet..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Hej! Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras... Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av...
2
Svar
31
· Visningar
3 245
Senast: Karoliten
·
Ridning Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :) Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 455
Senast: Plantan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka