Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022) utvecklat vad jag skulle beskriva som "fångnacke", alltså fettdepåer på nacke/hals, och tycker också hon har depåer på undersidan halsen och bringan. I övrigt är hon i fint hull och god kondition, jag känner lätt revbenen utan att behöva trycka med handen, och hon är ganska "slimmad" i kroppen. Hon har tävlat hela våren/sommaren och då varit utlånad, men kom hem för ett par veckor sedan efter att ha varit borta sedan början på april. Depåerna är möjligen något större nu än när hon åkte, men ingen dramatisk skillnad. Hon har gått i hage med minimal mängd gräs hela sommaren och huvudsakligen fodrats med hö, vi gör ungefär samma här hemma. Försöker generellt hålla nere mängden socker i foderstaten, som "kraftfoder" får hon spannmålsfri müsli (någon deciliter), speedibeet och lusernpellets samt salt o mineraler. Hon mår bra, är pigg och funkar fint i ridningen. Min fundering gäller om vi bör "göra" någonting - provta för EMS till exempel? Och om vi gör det, vad kan det ge? Kan man medicinera förebyggande mot fång? Eller borde vi ha henne ännu smalare? Hon var smalare i vintras (så att jag kunde se revbenen när jag longerade henne) och då var även nacken mindre, men då tyckte jag egentligen att hon var FÖR tunn. Någon som varit i samma situation och kan ge råd eller berätta om era erfarenheter? Min oro gäller självklart risken för fång!
För att ge hela bakgrundshistorien, så försökte vi sommaren 2022 att få henne dräktig. Då stod hon i tre månader på samma gård som hingsten och hade i princip fri tillgång på bete samt ingen motion. Då blev hon tjock och det var då dessa depåer första gången blev synliga. Vi tog hem henne (odräktig men det är en annan historia) och hade henne på magert bete hela hösten och hon gick ner i vikt och sattes sedan igång som ridhäst igen. Tycker nog att depåerna försvann då när hon blev smalare, men de har alltså långsamt smugit sig på igen, men nu utan att hästen som helhet blivit tjock. Tar jättetacksamt emot råd!
För att ge hela bakgrundshistorien, så försökte vi sommaren 2022 att få henne dräktig. Då stod hon i tre månader på samma gård som hingsten och hade i princip fri tillgång på bete samt ingen motion. Då blev hon tjock och det var då dessa depåer första gången blev synliga. Vi tog hem henne (odräktig men det är en annan historia) och hade henne på magert bete hela hösten och hon gick ner i vikt och sattes sedan igång som ridhäst igen. Tycker nog att depåerna försvann då när hon blev smalare, men de har alltså långsamt smugit sig på igen, men nu utan att hästen som helhet blivit tjock. Tar jättetacksamt emot råd!