Emot swebus totaltförbjud

S

Smex

Hej!
Då jag läste att Swebus-Express har gjort totalförbud emot djur på bussarna tyckte jag att det var helt fel.
Efter som pälsen sitter kvar i kläderna så känner i alla fall de som är väldigt allergiska av det. Tycker det är fel att dom skall göra totalförbud. Så jag har startat en namninsamling där jag skall försöka övertala Swbus-express att istället ta varannan buss till pälsdjursägare.
Om du också tycker det låter fel så är det bara att gå in och skriva på. Ju fler dessto bättre :D

www.namninsamling.com/smex

Sv: Emot swebus totaltförbjud

Antigen får de som är jätte allergiska mot djur åka buss eller de som har djur på bussen.

Kan förstå att det inte är så kul för de allergiska att få en reaktion..

Men för oss som har mindre djur är det ganska så smidigt att ta bussen med dom...

Det låter verkligen helkorkat att förbjuda djur på bussar, tycker jag. Det finns ju andra saker som nästan är värre ur allergisynpunkt såsom parfym, nötter etc. men det görs det minsann ingenting åt.

Däremot är det självklart att man som djurägare ska ta hänsyn till allergiker. Genom att t.ex. placera sig i bakre änden av bussen om man har ett djur med sig.

Det låter verkligen helkorkat att förbjuda djur på bussar, tycker jag. Det finns ju andra saker som nästan är värre ur allergisynpunkt såsom parfym, nötter etc. men det görs det minsann ingenting åt.

Däremot är det självklart att man som djurägare ska ta hänsyn till allergiker. Genom att t.ex. placera sig i bakre änden av bussen om man har ett djur med sig.

Tycker inte jag! Att någon sätter sig längst bak med ett djur hjälper knappast en allergiker. Och om någon har en påse nötter så krävs det ju att den som är allergisk äter nötterna annars är det ju ingen fara. Beträffande parfym så är det väl i flera sammanhang där parfym och starka dofter är förbjudna eller undanbedes.

Har en granne som är allergisk och astmatiker och att vistas här hos oss oavsett om vi vädrar länge funkar mycket dåligt. Har hundar, hästar och mjölkor så det är maxat.

Däremot så borde ju vissa bussar på sikt kunna utrustas med slutna utrymmen där djur kan åka.

Kicki :)

de som är riktigt allergiska mot nötter behöver bara känna lukten för att blir dåliga, därav nötförbudet på många skolor.

Att man inte får ha djur med på bussarna längre tycker jag är dåligt. Ibland har man inget annat val och som någon annan skrev så sitter ju päls och sånt ändå kvar i kläderna.

de som är riktigt allergiska mot nötter behöver bara känna lukten för att blir dåliga, därav nötförbudet på många skolor.

Att man inte får ha djur med på bussarna längre tycker jag är dåligt. Ibland har man inget annat val och som någon annan skrev så sitter ju päls och sånt ändå kvar i kläderna.

Visst finns det dom som är hyperallergiska att det räcker med lukt från t.ex. rå fisk och liknande men med pälsdjursallergier är det ju så pass påtagligt. Och det är ju trots allt långt värre att djuret själv är närvarande än hårstrån från densama. Det går ju inte att kräva att folk som åker buss inte får ha djur men att själva djuret inte är med underlättar ju för en allergiker.

Tycker inte jag! Att någon sätter sig längst bak med ett djur hjälper knappast en allergiker. Och om någon har en påse nötter så krävs det ju att den som är allergisk äter nötterna annars är det ju ingen fara. Beträffande parfym så är det väl i flera sammanhang där parfym och starka dofter är förbjudna eller undanbedes.

Har en granne som är allergisk och astmatiker och att vistas här hos oss oavsett om vi vädrar länge funkar mycket dåligt. Har hundar, hästar och mjölkor så det är maxat.

Däremot så borde ju vissa bussar på sikt kunna utrustas med slutna utrymmen där djur kan åka.

Precis som Lozzan säger så räcker det med "luftburna nötter" för att riktigt allergiska personer ska få en reaktion. Och jag har då aldrig varit med om att överdrivet med parfym varit förbjudet på en buss. Vilket har fått mig att må dåligt ibland.

Asmatiker och pälsdjursallergiker kan dessutom ofta ta medicin i förebyggande syfte, och på så sätt ändå klara sig ganska bra bland djur. Vi (som har hund, katter och hästar) har t.ex. ofta besök av en sedan barndomen svår astmatiker och pälsdjursallergiker, och katterna brukar vi försöka hålla undan då, men hunden är i regel inga problem alls.

Dessutom är det svårt för mig som djurägare att få mina kläder helt hårfria: ska jag inte heller få åka buss då?

Som jag skrev i tidigare inlägg: "Det går ju inte att kräva att folk som har djur inte får åka buss men att själva djuret inte är med underlättar ju för en allergiker"

Kan inte påstå att jag håller med där...

Sitter man där utan djur så ser inte en allergiker var allergenerna finns eller ens att de faktiskt finns på den bussen öht.
Har man däremot ett djur med sig så ser allergikern att djuret finns med och kan undvika det så gott det går.

Kan inte påstå att jag håller med där...

Sitter man där utan djur så ser inte en allergiker var allergenerna finns eller ens att de faktiskt finns på den bussen öht.
Har man däremot ett djur med sig så ser allergikern att djuret finns med och kan undvika det så gott det går.

Förvisso, men ett djur avger betydligt mer allergener än ev. strån på ett par byxor t.ex. Samt att i ett sådant litet utrymme som en buss ändå är så har ju allergenerna från t.ex. en hund flyttat omkring rätt ordentligt efter ett tag. Och som djurägare så får jag ju vara extra noga med mina kläder om jag vet att jag ska packa in mig i en buss med begränsat utrymme.

jag tycker det är fel att man inte får ta med sig djur på bussarna. det finns massvis av folk som inte kan ta sig till ställen med sina djur utan måste ta bussen. men självklart ska djurägarna respektera reglerna. men om man inte ser skyltarna "har du djur, sätt dig så långt bak det går" så ska busschuffören kunna säga på ett snyggt sätt att man kan sätta sig längre bak.
men som någon sa, det är nog värre för dem som är parfymallergiker. det är ofta folk på bussarna som överdriver med parfymen så man får ont i huvut o svimmar, näst intill.

jag tycker det är fel att man inte får ta med sig djur på bussarna. det finns massvis av folk som inte kan ta sig till ställen med sina djur utan måste ta bussen. men självklart ska djurägarna respektera reglerna. men om man inte ser skyltarna "har du djur, sätt dig så långt bak det går" så ska busschuffören kunna säga på ett snyggt sätt att man kan sätta sig längre bak.
men som någon sa, det är nog värre för dem som är parfymallergiker. det är ofta folk på bussarna som överdriver med parfymen så man får ont i huvut o svimmar, näst intill.

Det ena behöver ju inte ta ut det andra om man säger så vad gäller djur, parfym eller liknande! Det finns ju även dom som inte kan ta sig till olika ställen p.g.a sin allergi eftersom det då t.ex. finns djur på bussen, hjälper ju inte alltid som sagt att folk håller sig längst bak.

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så borde ju bussbolagen på sikt ordna slutna utrymmen för medåkande djur. På så vis kan alla få åka. :banana:

Jag tycker att det är rätt. Att ha djur är ju något man väljer, och att det medför svårigheter får man stå ut med. man får fixa transport på annat sätt.

Man har inte valt att bli allergiker. Ska de behöva ta extra medicin bara för att djurägarna vill åka buss med sina djur?

Jag tycker att det är rätt. Att ha djur är ju något man väljer, och att det medför svårigheter får man stå ut med. man får fixa transport på annat sätt.

Man har inte valt att bli allergiker. Ska de behöva ta extra medicin bara för att djurägarna vill åka buss med sina djur?

:bow::bow: Så sant!

vill åka buss med sina djur?

VILL åka buss? Det är snarare ett MÅSTE för många djurägare för att t.ex. kunna ta sig till veterinär.

För övrigt har jag aldrig själv lagt märke till att djuren skulle vara några problem för de övriga passagerarna när jag har åkt buss, och då är det ändå ofta djur med på de bussar jag brukar åka.

Så problemet kanske inte är så stort ändå.

I vilket fall som helst tycker jag att man får kompromissa lite och t.ex. göra bara vissa turer djurfria eller vissa turer extra allergivänliga. För kollektivtrafiken är väl ändå till för alla?!

Varför ska djurägare tvingas anpassa sig för att en del är allergiska? Inför isf förbud mot allt folk kan vara allergiska mot. Folk måste ju faktiskt inte röka, använda parfym, vistas bland hö odyl, äta nötter, osv. Det väljer de ju själva, så då kan väl de snällt anpassa sig efter alla andra allergiker också. Varför ska pälsdjursallergiker favoriseras?

Och nej, allergiker är inte tvugna att ta medicin öht. Det är ett val de gör, antingen tar de sin medicin eller så gör de det inte och antingen åker de buss eller så gör de det inte. Det är deras helt egna val varesig de vill vara allergiker eller inte.

Själv är jag pollenallergiker och får stå ut med svidande och rinniga ögon och näsa nästan varje dag från vår och hela pollensäsongen framåt. Jag tar ingen medicin för det, det är ett val jag har gjort. Kan jag nu välja det själv samt stå ut med allergin varje dag på sommarhalvåret så kan gott pälsallergiker göra detsamma när de får för sig att åka buss (ja, nu menar jag självklart i de lindriga fallen som reagerar på päls typ som jag gör på pollen). De flesta åker garanterat inte buss varje dag, så problemet för varje enskild person lär knappast vara ett stort problem för lindriga allergiker som inte åker buss varje dag. De som åker buss kan snällt ta ansvar för sig själva istället för att lägga över ansvaret på oss djurägare.

VILL åka buss? Det är snarare ett MÅSTE för många djurägare för att t.ex. kunna ta sig till veterinär.

För övrigt har jag aldrig själv lagt märke till att djuren skulle vara några problem för de övriga passagerarna när jag har åkt buss, och då är det ändå ofta djur med på de bussar jag brukar åka.

Så problemet kanske inte är så stort ändå.

I vilket fall som helst tycker jag att man får kompromissa lite och t.ex. göra bara vissa turer djurfria eller vissa turer extra allergivänliga. För kollektivtrafiken är väl ändå till för alla?!

SwebusExpress kör bara långturer - typ malmö-gbg.

Jag har sett så många missköta det där med ex. hundar ombord. Typ en tant som skulle åka malmö-oslo med en tax i knät som satt och kladdade med nosen på rutan... eww :crazy: Eller den gången jag skulle få sitta bredvid en tant med en hund på golvet i en FULLKNÖKAD buss. Den stank apa den hunden - tack gud att det kom en extrabuss.

Jag tycker inte att det är fel med djurförbud, jag är inte allergisk, men är inte intresserad av att sitta med en hund runt benen i fyra timmar.

:confused:
Varför ska djurägare tvingas anpassa sig för att en del är allergiska? Inför isf förbud mot allt folk kan vara allergiska mot. Folk måste ju faktiskt inte röka, använda parfym, vistas bland hö odyl, äta nötter, osv. Det väljer de ju själva, så då kan väl de snällt anpassa sig efter alla andra allergiker också. Varför ska pälsdjursallergiker favoriseras?

Och nej, allergiker är inte tvugna att ta medicin öht. Det är ett val de gör, antingen tar de sin medicin eller så gör de det inte och antingen åker de buss eller så gör de det inte. Det är deras helt egna val varesig de vill vara allergiker eller inte.

Själv är jag pollenallergiker och får stå ut med svidande och rinniga ögon och näsa nästan varje dag från vår och hela pollensäsongen framåt. Jag tar ingen medicin för det, det är ett val jag har gjort. Kan jag nu välja det själv samt stå ut med allergin varje dag på sommarhalvåret så kan gott pälsallergiker göra detsamma när de får för sig att åka buss (ja, nu menar jag självklart i de lindriga fallen som reagerar på päls typ som jag gör på pollen). De flesta åker garanterat inte buss varje dag, så problemet för varje enskild person lär knappast vara ett stort problem för lindriga allergiker som inte åker buss varje dag. De som åker buss kan snällt ta ansvar för sig själva istället för att lägga över ansvaret på oss djurägare.

Och vad är det för fel med att ta lite extra hänsyn kan man undra! :confused:

Kicki :bump:

För kollektivtrafiken är väl ändå till för alla?!

Människor ja! Att ta med sig "saker" som bevisligen är ett stort problem för många och något som dessa inte kan bestämma och kontrollera över är väl knappast en självklar rättighet!?

jag tycker att om man ska åka buss får man anpassa sig, också efter de allergier du nämnde. att man inte luktar mycket parfym, rök, hö osv. så jag tycker inte man ska favorisera djurallergiker.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästvård Nu är jag såå less på vissa diskusioner som dyker upp i våra kretsar emellanåt o skulle gärna önska era åsikter... En av dessa som...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 535
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar