Mina barn är kanske unika, men de har reagerat klockrent på sticket, inte situationen, och inte reagerat nämnvärt alls efter emla trots exakt samma omständigheter. Om emla vore helt meningslöst så skulle det nog inte användas i den omfattningen som det görs. Sedan så är det ju upp till alla att välja hur man vill göra, men att emla skulle vara helt onödigt och verkningslöst kan jag verkligen inte tycka efter att ha testat på barnen både med och utan flera gånger.Det är klart att det känns men själva vätskan känns oftast mer precis som jag skrev i det du citerade.
Att hållas fast så som du beskriver tycker de flesta bebisar är obehagligt. Med eller utan stick börjar de flesta gråta i en sådan situation. Att de då dessutom får ett stick de inte var förberedda på är såklart skrämmande. En bebis har inga referensramar och vet inte att det snart är över. Är situationen harmonisk, barnet ammas/ges ersättning/sockerlösning så blir upplevelsen en annan. Tråkigt att din BVC inte har tagit till sig den forskningen.
Är nästan lite nyfiken på att emla mig själv nästa gång jag ska ta spruta för att känna hur det känns .
Senast ändrad: