Elvis åt lök, kommer han dö nu?

C

Calenfiriel

:eek: :cry: :eek:

Han stal en kokt/stekt lökstrimla från min tallrik och smet in under soffan, och jag fick inte tag på honom innan han ätit upp den! :cry:

HUR giftigt är lök egentligen för katter? Jag är rädd nu!

Sv: Elvis åt lök, kommer han dö nu?

Jag skrev innan jag tänkte eller ens kollade upp något, Buke är en livlina... Kollade runt lite på internet och såg att det står att RÅ lök är giftigt för katter. Alltså borde inte tillagad lök vara lika farligt?
Jag ringer en veterinär och frågar!

Fast om nån vet nåt så får ni gärna svara under tiden, det är inte direkt lätt att komma fram...

Senast ändrad av en moderator:

*fniss* han dör nog knappast av en strimla lök varesej den är rå eller tillagad;)

hehehe.. vilken gullig frekvens jag fick upp i huvudet nu. :D

Ganska ovanligt att dom äter lök tycker jag. Min satte i sig smörstekta kantareller häromdagen. Verkade gå bra men klart man har ett extra öga på dem när dom äter något ovanligt.

;) hrm.. :) hej,

Måste bara inflika att våra katter (som är ett gäng med små bovar och banditer) äter allt möjligt konstigt så fort man vänder ryggen till.. löksås för att nämna en sak, har även blivit bestulen på salta fiskar.. :D men den enda som någonsin haft problem med magen/varit dålig, är en hankatt vi har som inte tål torrfoder... *S* Tror inte att kissarna är riktigt så känsliga som vi gärna tror.. :)

En strimma lök är nog inte särskilt farligt... inte med tanke på alla konstiga växter dom tuggar i sig både från blomkrukor och ute i naturen... ;)

Håll oss uppdaterade! :bump:

/Fia

Det verkar ingen fara, men jag har tagit reda på att det finns något i lök som katter och hundar kan få anemi (blodbrist) av, och det är det som är farligt för dem. Men biten Elvis åt var nog lite för liten för att göra skada hoppas jag :crazy:, hursomhelst så mår han toppen just nu :)

Och när jag tänker efter så vet jag andra katter som fått i sig just lök utan att dö, så :p
Det är nog mest att vi håller så stenhårt på att dom inte ska få i sig något som är giftigt (lök, choklad och julblommor m.m.), så när han väl åt en lökbit så blev jag lite rädd...just för att vi koncentrerat oss så mkt på att de ABSOLUT inte får äta det...
Men när jag tänker efter kunde det lika gärna ha varit en strimla vitkål han snodde.... :o *suck*
Men man reagerar väl fort när det gäller bäbisarna...
Tack för stöd och hjälp förresten :)

Absolut ingen fara! Lök och choklad är skadligt för katter och hundar I STÖRRE MÄNGDER. En liten lökbit eller chokladbit är absolut ingen fara. Om kisse eller vovve (mest risk med vovve, skulle jag tro - de är ofta mer onyanserat glupska...) sätter i sig ett halvkilo lök eller en hel ask Aladdin är det nog däremot läge att ringa vet.

Med andra ord: Lugn, bara lugn ;) !

Okej :rofl: vad lättad jag känner mig!
Men man vet aldrig ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar