Elrep vs. elband?

Sv: Elrep vs. elband?

Håller med om att elrep faktiskt brister. Min häst har vid flertal tillfällen slitit av elrep, dessutom utan att han själv på sin höjd max fått lite avskavd päls.

*Lånar knapp* och svarar på lite olika inlägg samtidigt.

Jag har som Martha franska elband och tycker att de är överlägsna. Speciellt av säkerhetsskäl. De franska elbanden är så kraftiga och styva att det är nästan omöjligt för en häst att trassla in sig i dem. Man får kämpa med dem bara för att rulla ihop dem.

Jag har sett mina ettåringar rulla sig bredvid stängslet och dragit med sig bandet när de hoppat upp och sprungit iväg, samt dragit sönder flera isoaltorer på vägen. Inte en skråma.

Alla mina föl har någon gång trasslat sig igenom stängslet när de kommit på "fel sida" (jag har flera angränsande hagar med öppna grindar emellan). Samma sak där. Uttöjda band, men inte en skråma. Eller när de busat och missbedömt stoppsträckan i leran. De bara studsar tillbaka.

Dessutom så blir de inte de franska elbanden uttöjda av vinden. Jag bor på slättland, där nordanvinden kan ta ordentligt tag på vintern.

Men det som skulle få mig att tänka över saken ordentligt är att Granger förhoppningsvis ska få ett föl till sommaren. Även om elrep går av vid ca 300 kg tryck (som någon skrev) så räcker inte det om ett föl fastnar... Och det är ju oftast föl och unghästar som trasslar till det för sig. Mina vuxna skulle jag kunna stänga in med sytråd... ;)

Carina på Silver Arabians

Hej Alla och tack för Era svar!

Det lutar ju åt elband nu, även om Lizzie med erfarenhet från Närkeslätten valde elrep.

Carinaso och Martha: Ni skriver Franska elband, menar ni de ganska breda då? (typ 10 cm?) Eller bara elbanden i största allmänhet?

Har sett att 20 mm elband har ca samma pris som elrep men med betydligt fler ledare för elen. Är 20 mm för smalt tro...? :confused:

Sen har jag ju som sagt tänkt att hela hagen ska ha trästaket utanför elstaketet, borde hjälpa till att inte vinden töjer så mycket, eller vad tror ni?

MVH Granger

granger skrev:
Hej Alla och tack för Era svar!

Det lutar ju åt elband nu, även om Lizzie med erfarenhet från Närkeslätten valde elrep.

Carinaso och Martha: Ni skriver Franska elband, menar ni de ganska breda då? (typ 10 cm?) Eller bara elbanden i största allmänhet?

Har sett att 20 mm elband har ca samma pris som elrep men med betydligt fler ledare för elen. Är 20 mm för smalt tro...? :confused:

Sen har jag ju som sagt tänkt att hela hagen ska ha trästaket utanför elstaketet, borde hjälpa till att inte vinden töjer så mycket, eller vad tror ni?

MVH Granger
Franska elbanden är en speciell sort. Länk till de som säljer dem finns ovan i RebeckaKihlbergs inlägg. Såvitt jag vet säljs de bara av importören. Det är inte alls samma sak som de band man köper på G****g****n. Jag har 40 mm band. De kostar multum, men håller enligt uppgift betydligt längre än stolpen... ;) Och jag tycker att de ersätter ett trästaket.

Carina på Silver Arabians

jag har också 40 mm, men har även 12 mm tror jag dom är..dom är dyra och numera heter dom horseguard, inte en enda gång har jag fått byta band sen 98 och jag har mycket olika hästar i hagarna och stor omsättning på dom...stolparna kan ryka, men aldrig banden, dom bara töjer sig

martha skrev:
men det är ju inte elbandets fel......utan erat då strömmen inte var på, och jag kan inte förstå hur den burit sig åt för att skära av tungan på bandet, då nåtte det ha stått o tuggat väldigt mycket o länge och på nåt sätt slängt sig från bandet
Vi har ofta strömavbrott här på vår gård (när det regnar kraftid, blåser mycket, el. åskan går) och det var det som hände den gången. Har inte en aning om hur hästen skar av sig tungan på elbandet, det var sambon som upptäckte det. Han såg att hästen stod med bandet i munnen, gick ut för att mota bort hästen (el. om han skulle ta in den tills strömmen kom tillbaka).

När han kom ut var bandet helt nerblodat och tungan var AV. Akutavlivning var det enda som man kunde göra enl. vet.

Idag tvärvägrar sambon att sätta upp band i hagarna. Så vi har nu kört elrep i ca fem års tid och inte (ta iträ) haft några skador över huvudtaget. Trots att div. hästar sprängt hagarna så har vi inte haft några skador på dem.

Jag tror inte att det finns något som är 100% bra, men man lär sig ju av sina "misstag", och byter ut det som inte fungerat.

Elrep tycker jag bäst om. ang om det brister eller inte så brukar de göra det, och annars går stolpar/isolatorer sönder om hästen drar i repet.

fast egentligen kan man ju inte vara säker på att det var bandet som skurit av tungan...han kanske gjort det nån annanstans och sen gått och blivit stressad och tugga på ..just bandet, eller hittade ni den andra delen av tungan där? andra sämre band kan jag förstå då ledarna ofta går av och man skär sig på dom, men jag skall inte säga emot dig för hästar är ena mästare på att kunna tjorva till det för sig.....

Visst släpper stolpar osv efter, problemet är att du får 300000meter elrep som hästen kan trasla in sig i, har själv varit med om just de...ingen rolig upplevelse!

RebeckaKihlberg skrev:
Visst släpper stolpar osv efter, problemet är att du får 300000meter elrep som hästen kan trasla in sig i, har själv varit med om just de...ingen rolig upplevelse!

Jag har bytt ut allt mot de tunnaste som brister vid 40 kg. Visst tråden går av ganska lätt om de fastnar men det blir inga skador på hästarna. Har ordentligt med ström på tråden...

*knapplån* när vi köpte dom där kapslarna så sa dom att de nöter en hel del på elrepet när de blåser så dom kan nöta sönder linan vid mycket blåst.
Tror man får typ10st per förpackning och ska du dra hela hagen med såna blir de dyrt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: cassiopeja
·
E
  • Låst
Avel Hej! Har ett sto som enligt beräknad dräktighetstid ska föla vilken dag som helst. Är dock mycket fundersam på om hon verkligen är... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 985
Senast: ameo
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Myzan87
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 115
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31