Elocon (kortisonsalva)

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

Använder Elocon i genomsnitt 1 ggr/v mot böjvecksexem och läste idag att man inte bör använda salvan om man är gravid då fostret kan påverkas. Hade inte en tanke på detta innan och är nu lite orolig att fostret tagit skada. Är gravid i v.17. Någon som vet om jag bör oroa mig? Har ju inte använt salvan regelbundet. Först de senaste veckorna det blivit mer. Använder inte den mer nu.
 
Sv: Elocon (kortisonsalva)

Nej, tror inte du behöver vara spec. orolig. Jag har astma (förkylningsrelaterad) och inhalerar pulmicort och ska så göra helst hela året. (fuskar en del och kör mest vintertid :o) Enligt både min läkare på vc samt bm på mvc sa att det är ok.

Grannen har svår reumatism och hon stod på cortison under graviditeten....

Vi har båda fått friska barn. Värst är nog om man skulle sätta in cortison i större doser alt. spruta i ex. led eller så.

Men du kan ju fråga din bm om du är orolig, inte bra att gå och vara orolig under grav.

Gira
 
Sv: Elocon (kortisonsalva)

Kortison är skadligt för fostret, men man har ju även kroppseget kortison så det är en dosfråga.

Elocon är en grupp 3-steriod vilket betyder att den är av den näst starkaste styrkan. Om kortisonet ska skada fostret krävs att ganska stora hudytor behandlas under lång tid.

Det tycker jag inte man beskriva ditt användande som.

Du behöver inte vara orolig för det du redan använt men byt till Grupp 1-steriod (Hydrokortison) som är ofarlig att använda vid graviditet och smörj oftare istället :idea:
 
Sv: Elocon (kortisonsalva)

Tack för ditt svar.:) Inga stora hudytor har behandlats utan lite i knävecken. Använder den när jag känner att exemen är på väg att bryta ut, på läkares inrådan naturligtvis. Innan jag fick större besvär, det var därför jag i första hand fick Elocon utskrivet, så fungerade det bra med Hydrokortison. Har nästan inga besvär nu, så tror inte ens jag använt det 1ggr/v nu när jag tänker efter, utan förr kanske ca 10 ggr totalt sedan jag blev gravid, men har ju blivit oftare sista veckorna då jag alltid får mer besvär vintertid. Vet att den tuben jag använder nu är nära utgångsdatumet, så då kan jag tänka att effekten/kortisonet är "svagare".
 
Sv: Elocon (kortisonsalva)

Datumet spelar nog ingen roll för styrkan, men sorten gör det.

Så "byt ner dig" under graviditeten så slipper du fundera mer på det !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 231
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: iNTOHiMO
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp