Sv: Elizar

Andiamo hade Elizar till farfar och var e May Sherif.

Matador II var också en son till May Sherif.

Elizars mormor var mamma till Chagall, därav släktskapet med Gaugin de Lully (e Chagall - Gaspari).

Visade sig vid närmre koll att det rinner mer av Elizar blodet än jag trodde i henne. Mamman är "linjeavlad" på Elizars stostam alltså mamman är ur stofamilj 23 precis som Elizar är men gemensamma stoet ligger iofs rätt långt bak 5+6 så det är ju inte så nära precis.
Lite kan man ju undra om temp nedärvningen då detta stoet också är väldigt snabb att reagera om något dyker upp, rör sig häftigt el dyl, dock har hon haft en lite udda start på livet så kan även komma därifrån. Mamman är det i alla fall inte som präglat in det i uppväxten då hon aldrig träffat sin riktiga mamma (född genom embryotransfer av annat sto).

Har bara träffat på en (vad jag vet...)
Tävlades hoppning och fälttävlan, mkt framåt häst men samtidigt lugn som en filbunke. Fullblod på mödernet.

de fanns en elizar avkomma på min ridskola, hon var nervös och blev lätt blockerad, hon var helt ok på alla sätt å vis tills en gräns nåddes, så var de stora reaktioner från hennes sida.

Minns själv en gång jag red och skulle hoppa en linje där första av två gick jättebra, ca en meter högt. Sen på andra linjen tvärvägrade hon, flera gånger.. sen var jag arg, skänklade till henne, då vart hon "blockerad" och vägrade tom gå över bommen när vi hade lagt ner hela hindret, hon reste sig bara när jag ville få över henne.. Slutade med att min ridlärare fick leda över henne.. nästa försök slutade likadant.. å då sket vi i att hoppa mer.. de var liksom inget med hindret, de var bara i hennes huvud..

Gick senare sönder i rygg.

Har kikat på ett nytt sto som jag är sugen på att köpa, finns inte i sverige men mamman (som gått 140hoppning) till henne är svensk och efter just Elizar, tänkte därför höra om någon har lite mer koll på vad han gav mer specifikt. Hopp, gång, temperament mm
Har träffat några Elizar (vad jag tänkt på) avkommer genom åren och vad jag kommer ihåg så var det väl ganska trevliga hästar som hoppade bra (nu har jag ju mest rört mig i hoppkretsar därav att det var hopphästar). Har jag en korrekt bild av hans avkommer ? Vad är er uppfattning om vad han lämnade.

Jag känner två efter Elizar..

Den ene var en stor talang som ung, fick 10/10 i hoppningen på kvaliten den där gången för länge sedan.

Sedan vete 17 vad som gick snett, han hamnade i alla fall på ridskolan där jag jobbade och blev en mycket uppskattad lektionshäst av både vuxna och barn.

Dock så var han ganska stor och lite "träig" men hade ett hjärta av guld!

Den andra var en komplett *piiiip*! Han var vad jag skulle vilja säga lite halvtokig! Var dock ok i dressyr och även i hoppning, men kanske vad man kan kalla en medelmåtta. MEN det var endast när han hade lust, för allt som oftast så stod den på bakbenen och att lämna stallplan, det var ett kapitel för sig.

Nä, han var ingens favorit, mycket fin att se på och snäll i stallet, men annars inget jag alls skulle rekommendera åt någon. Han togs så småningom bort efter misslyckade försäljningsförsök, han kom alltid tillbaka.

Min häst rör sig trevligt med ett + för traven, hoppar med god teknik, ärlig, orädd och hinderklok. Hon är mycket arbetsvillig i både hoppning och dressyr, dock finns en del saker som andra har skrivit här i tråden som jag känner igen, kan ha en del egna ideer vid uteritt, helt plötsligt "explodera", ingen ide att bli arg på henne, då får man bara igen!

Detta lät snarlikt en häst jag hade för ett par år sedan, ett sto e: Elizar - Dragon. Till råga på allt var hon givetvis fux :angel:

Kunde hux flux få för sig saker och mer eller mindre flippa ur mitt i ett träningspass då allt egentligen fungerade alldeles ypperligt. Eller knäppa ideér vid uteritt etc. Ingen idé att bli arg på henne heller, det var bara att lirka. En mkt speciell dam - hård i skallen utan dess like, men samtidigt otroligt känslig. Blev mkt blod, svett och tårar med henne, hon var rätt billig imellanåt :crazy: :rofl:

Nåväl, de gånger vi väl var överens hon var hon :love:

Red en ridskolehäst e Elizar-Nepal i flera år. Ca 160 cm, ädel, brun. Väldigt snäll att hantera, men såg spöken överallt om man var ute, och även i manegehörnen :-) Hoppade bra, bra galopp, men kort i traven. Mycket framåt och arbetsvillig, jag saknar honom mycket.

Har ridit och sett några andra e Elizar, de har varit ädla och trevliga i typen, hoppat bra, men varit åt det alerta hållet.

Jag har bara träffat en Elizaravkomma, fuxsto som var modernt byggd med väldigt bra överlinje, välansatt hals och trevlig gång. Tyvärr rätt knäpp annars. Hon fick efter ett tag en skada högt up som inte riktigt gick att lokalisera.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 115
Senast: fejko
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 319
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka