gylle

Trådstartare
Har kikat på ett nytt sto som jag är sugen på att köpa, finns inte i sverige men mamman (som gått 140hoppning) till henne är svensk och efter just Elizar, tänkte därför höra om någon har lite mer koll på vad han gav mer specifikt. Hopp, gång, temperament mm
Har träffat några Elizar (vad jag tänkt på) avkommer genom åren och vad jag kommer ihåg så var det väl ganska trevliga hästar som hoppade bra (nu har jag ju mest rört mig i hoppkretsar därav att det var hopphästar). Har jag en korrekt bild av hans avkommer ? Vad är er uppfattning om vad han lämnade.

Sv: Elizar

Den var på tillridning hos mig.

Ganska gott om egna ideer, normal kapaciteet.

Stora sporten var att kasta sig handlöst utan någon som helst anledning elelr förvarning. Gärna in bland farliga saker som snåriga buskar och liknande.
Varför vara på en väg när man kan våga livet i 120km i timmen bland tallarna?

Däremot har hennes avkommor i sin tur varit kanon fina lugna och harmoniska.
Blev betäckt med Kaliber.
Vet inte vad hon gjort efter att hon lämnade mig.

Ska söka lite....återkommer.

Stora sporten var att kasta sig handlöst utan någon som helst anledning elelr förvarning. Gärna in bland farliga saker som snåriga buskar och liknande.

Haha vet du vad detta exakt beskriver (biten med att försvinna på nolltid rakt in i buskar o dyl) jo en annan Elizar avkomma som jag precis kom på att jag ridet en del, och precis samma var det med den att hennes avkommer var kanon i psyket, red bland annat in en 3 åring med henne som mor som nog var det enklaste jag någonsin ridet, gick fram överallt själv direkt, inte rädd för någonting, dock även den en hel del egen vilja tex när den skulle lastas :angel: men så var det ju en kärring också.

Har ridit en Baryshnikov-Elizar lite grann, och den var lite liknande. Inte det roligaste psyket. Den såldes sen, vet inte vad det blev av den, men den har inte tävlats något i alla fall.

jag tror att det var Görel som hade koll på att han hade ganska många ättlingar i eliten. Om det var i dressyr? Vi får hoppas att hon dyker upp och reder ut det. Jag ser Elizar som ett positivt namn i en stam, men jag kan inte sätta fingret på varför
U

jag tror att det var Görel som hade koll på att han hade ganska många ättlingar i eliten. Om det var i dressyr? Vi får hoppas att hon dyker upp och reder ut det. Jag ser Elizar som ett positivt namn i en stam, men jag kan inte sätta fingret på varför
U

Han är morfar till Guinness, om inte annat.

Tredje mannen var efter Ceylon-Unikum. Han var ju för all del heller ingen lätt häst att handskas med.

Härom året låg Elizar bakom flera dressyrhästar i Globen.

Förutom Giunness var han morfars farfar till Blue Hors Matine, och även en amerikansk häst som hette något med Unikum. Denne vill jag minnas var e Elizar-sonen May Sherif.

Hans danska index
DV Eksteriørindeks-2007

Type Forpart Overlinie Forlemmer Baglemmer Bevægelse Helhed Sikkerhed
92, 82, 88, 93, 90, 100, 90, 0,84

DV Springindeks-2007

Taksation Benteknik Brug af ryg Ridelighed Unghesteindeks Sikkerhed Konkurrenceindeks Sikkerhed Samlet springindeks Sikkerhed
98, 98, 100, 100, 99, 0,62 89, 0,82 93, 0,72

I Sverige har han 72 i hoppindex mot 93 i Danmark. Märkligt nog stod det inget dressyrindex på HesteData:confused:

Jag betäckte ett arabsto med Elizar för en herrans massa år sedan. Avkomman, ett sto, hade lite speciellt temperament, det var full rulle hela tiden. Sålde henne som 2 åring o vet tyvärr inte hur det gått för henne senare i livet.

Fanns en häst på ridskolan där jag är uppväxt som var efter Elizar- Elfenspuk. Mkt speciell herre som nog mer var en enmanshäst egentligen, kunde nog ha blivit riktigt fin i rätt händer.
Supersnäll och med ett hjärta av guld men som sagt mkt speciell häst med egna idéer och rätt känslig.

Hej

Jag har ett sto efter Elizar som jag haft i åtta år nu och hon har varit lite speciell genom åren mycket energi och lite påhittig om hon inte har en uppgift att tänka på hela tiden då funkar hon som bäst. Dock aldrig elak utan verkligen ett hjästa av guld och med hennes energi så ställer hon upp på allt om hon förstår vad du vill. Men mycket känslig man får inte bli arg eller liknande då hon blir mycket upprörd själv. Har bara tävlat lättare klasser i Dressyr positiv bedömning när jag stambokförde henne. Lämnat en underbar avkomma e: Saigon som har ett otroligt temp. men är också känslig precis som man vill ha dem. Båda har mycket energi och kan lätt bli lite rädda för saker när man rider ut men lugnar sig snabbt och om man verkligen "rider" dem när man även rider ut så koncentrerar de sig på sin uppgift och blir inte tittiga....
Hon är verkligen min ögonsten som jag aldrig skulle göra mig av med och ännu roligare att hon lämnat en trevlig avkomma som fick 46poäng på sitt tre års test.
Hon är löshoppad med bra kritik och även lite hopptränad och älskar att hoppa men blir för pigg för mig som gillar mer att ha dressyrstaketen runt mig.....:smirk:

De Elizaravkommor jag träffat på har varit lite tjafsiga i munnen, det är det enda som slår mig när jag tänker Elizar. Det är ju några år sedan nu, han stod ju här uppe i närheten så det fanns ganska gott om dem. Av de jag sett har jag dock bara ridit en vad jag kan minnas och han blev betydligt bättre efter vart, när han kom tog han bara huvudet rakt fram och bokstavligen drog mig ur sadeln, en jättehäst på dryga 170 cm. Inte mycket att sätta emot... :angel:

Jag har ett sto e. Rocky 770 - Elizar, som är en av de mest trevliga o läthanterade hästar jag haft! Mycket snäll, stort hjärta!
Men efter att ha läst tråden har jag fått lite "aha" upplevelser, till en del saker som jag kanske mest relaterar till "typisk märr".
Min häst rör sig trevligt med ett + för traven, hoppar med god teknik, ärlig, orädd och hinderklok. Hon är mycket arbetsvillig i både hoppning och dressyr, dock finns en del saker som andra har skrivit här i tråden som jag känner igen, kan ha en del egna ideer vid uteritt, helt plötsligt "explodera", ingen ide att bli arg på henne, då får man bara igen! Det bästa man kan göra då är att rida henne framåt, ge henne uppgifter, detta kanske är ett arv efter morfar....??
Hon har iaf gett 2 underbara avkommor, älskar denna häst, skulle inte sälja henne "för allt smör i småland", även om hon iblan har gett mig en del gråa hår....

Jag red ett Elizarsto under två veckor (prao) 1991. Som jag minns det var hon lugn och stabil och lättriden. Jag som inte hade så stor ridvana kunde utan problem rida omkring ensam. Hon hade tidigare varit hopphäst. Runt 160 cm. Chagall var morfar.

Vid samma tid fanns det en tysk dressyrhäst som hette Andiamo som var släkt till detta sto och jag tror det var på pappans sida.
Hon var även släkt med Matador och Gaugin de Lully.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 115
Senast: fejko
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 319
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38