Elitklasser?

Sv: Elitklasser?

http://www.stallbacken.com/
Här hittar du alla program t.o.m. Grand Prix Special, vet inte vad du menar med elitnivå, är nog ganska subjektivt men Grand Prix klassas väl som elitnivå iallafall.

Jag undrar därför att jag vill söka till riksidrottsgymnasiumet på strömsholm.
Tävlingsmeriter då är att man ska ridit elit. Är det då FEI-ponny dvs. LA:6? eller att man tävlar utomlands? Tacksam för svar! :)

Tävlingsmeriter och antagningsprov
Det krävs att eleven har ridit på elitnivå i avsedd gren för att kallas till antagningsprov.
Dina resultat som skickas med ansökan skall vara på D-ponny och/eller stor häst.

jag förmodar att det kan va statusen på tävling.
då är elit FEI (kanske tom nationell)
internationell är utomlands

Så ponny LA FEI
och häst MSV B

annars kan du säker ringa / maila och fråga deras studievägledare :idea:

I tävlingssammanhang betäcknas enbart SM som elittävling, övrigt är nationellt.
Så mao - SM-nivå. FEI ponny och MsvB häst.

DEt stämmer inte att enbart SM har elit-tävlingsstatus!!!

Senast ändrad:

Det avgörande är att tävlingen som du har startat på har varit klassad som elit samt att just den klassen du red var elit (förekommer nationella klasser också på vissa elittävlingar). Om det är ponny du avser så är det enbart SM i år som har varit klassad som elit.

DEt stämmer inte att enbart SM har elit-tävlingsstatus!!!

Nej, inte på stor häst. Där förekommer det tävlingar med elitstatus som inte är SM. Dock tror jag att det är så på ponny att det endast är SM som har elit-status. I alla fall om man tittar på årets tävlingar så var det endast SM för ponnies som hade elit-status. Och jag tror att det alltid är så.

(i övrigt så är det ju väldigt missvisande att påstå att Msv b är elit. Jag tror aldrig jag har sett en elitklass för stor häst på lägre än Grand Prix. Det skulle i så fall vara för juniorer på ett SM.

Att tävlingen har elit-status hjälper ju inte. De lägre klasserna är alltid klassade som nationella).

Senast ändrad:

(i övrigt så är det ju väldigt missvisande att påstå att Msv b är elit. Jag tror aldrig jag har sett en elitklass för stor häst på lägre än Grand Prix. Det skulle i så fall vara för juniorer på ett SM.

ja precis?!
elittävling behöver inte vara SM
men Msv b är nivån som juniorerna på häst tävlar i så då förekommer den klassen på SM nivå och därgenom på elittävling.

samma gäller msv a som förekommer som elittävling på SM för YR.

men GP förekommer som elit utan att det för den skull skulle vara SM.

På stor häst -Nej... Men jag är ganska säker på att det är så för ponny. Och det verkar som att det är ponny som TS tävlar.

(med tidigare parantes ville jag mest förtydliga så att TS inte skulle tro att Msv B överlag är elit).

ok. jag har ingen aning om vad TS menade. om det var ponny eller häst, tror inte det framgick.
På ponny går SM i LA så då var det ur världen.

till TS. kolla på ridsport. se tävlingstermin så ser du själv vilka klasser som går på elitnivå.:idea:

ok. jag har ingen aning om vad TS menade. om det var ponny eller häst, tror inte det framgick.
På ponny går SM i LA så då var det ur världen.

till TS. kolla på ridsport. se tävlingstermin så ser du själv vilka klasser som går på elitnivå.:idea:

På ponny går SM för b-ponny i LA. För kat c och d går SM i de olika FEI klasserna.

Knapp

På ponny är de tävlingar som går på elitnivå SM individuellt samt Lag-SM.
Går i FEI-program för kat C och D.

ok.
så här är de att ponnyklasserna går i LA. det är LA nivå och inget annat. sen att just klassen heter tex FEI inledande osv är en annan sak. Då kan man hävda att junior och YR ochså går i FEI. men det är inget annat än antingen Msv b eller Msv a nivå.

ja tittade på programmen nu. skillnaden är diagonal slutor i trav, som kommer i msv b programmet.

FEI-programmen för ponny motsvarar alla rörelser som går i MSV B, utom de rena bytena som istället ersätts med fler enkla byten.

B-ponnyerna har egna LA-program för att de inte ska bheöva gå på lång banan. I övrigt rider ponnyer samma program som hästar (förutom FEI programmen).

Förr, när derbyt fanns så klassades också det som elit-tävling.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 581
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat