Sv: Elhalsband
Fast är det verkligen så svårt som vissa påtrycker att lära sig hantera ett elhalsband? Jag förstår självklart att inte en vanlig "klantig" svensson ska gå ut i skogen och trycka på knappen i tid och otid. Men så svårt? Vad är skillnaden mot en annan korrigering? För korrigeringar måste ju alltid vara direkta.
nu blir jag la strypt...
Vi ager elhalsband. (f.o. finns det hundar det inte biter pa sa for de som tror att elhalsband kan losa problem - det finns hundar som inte bryr sig ett smack nar de ar fokuserade) De halsbanden bor i varat koksskap och samlar damm.
Sa jag pratar ur egen erfarenhet och med andras erfarenhet som uppbackning
PROBLEMET med elhalsband ar just timingen.
Skulle man som nagon skrev ropa "NEJ" och chocka sin hund sa kan man lyckas chocka den just som den vrider huvudet for att lyssna - vilket beteende ar det da man korrigerar? Halsbandets chock skall helst inte sattas i samband med agaren, eller ett ord (indirekt samband med agaren) utan med ett beteende.
En hund skulle "tranas" med det, kommer inte ihag exakt vad hunden gjorde men det handlade om dorren i vilket fall... hon lyckades tajma chocken sa att hunden nu mera ar livradd for ljud fran laptopen - men fortfarande uppvisar beteendet hon ville "fixa".
De flesta elhalsband har inte "sma" stotar. De har ratt rejalt bit, jag har anvant det pa mig sjalv. Det kanns ratt bra, de dyrare halsbanden har maaaaanga olika styrkeinstallningar. De som finns representerade pa marknaden ar dock, for det mesta, utan styrkeinstallningar. De har pip - vibration - chock.
En hund, han finns inte med oss langre, var en hastvallare utav extrema matt. Brot sig los och drog och vallade ston och fol nagot enormt. Han blev elad, han var en fara for sig sjalv, folen och stona. Och manniskorna som korde pa vagen bredvid hasthagen. Dar behovdes en distanskorrigering som han inte satte i samband med manniskor, utan beteendet. Det funkade, men eftersom det var gjort i "smyg" kunde de inte ha honom pa lina.... 4 timmar senare kom han hem. Jagade aldrig mer hastar.
Att anvanda el aven "bara" for att fa bukt med ett problembeteende kraver timing och forstaelse. Det ar inte bara att trycka pa en knapp sa fixar det sig.
Tank pa det som "bakofram" clickertraning. Du skall bestraffa beteendet EXAKT nar beteendet kommer. Utan att saga nagot och med perfekt timing. Hur latt ar det att klicka EXAKT ratt? Med skillnaden att i stallet for daligt tajmat godis ar det en daligt tajmad elstot.
En korrigering i dressyr satter hunden i samband med husse/matte. Oavsett vilken "skola" man tillhor. Vid problembeteendelosning med el ser man ogarna att hunden satter agare eller halsband i samband med bestraffningen. Det ska vara beteendet och BARA beteendet. (mark nu att jag inte pratar om dressyr med el... utan, som traden startades om, losning utav beteendeproblem) For att losa problembeteendet skall hunden tro att det ar "himlen som faller ner". Sa att losningen ar -permanent- oavsett om halsbandet ar pa eller om husse/matte ar i narheten.
Detta ar alltsa inte riktat personligen till dig Linns utan en reflektion overlag i traden. Ditt inlagg fick bara vara min "brodtext" sa att saga...
inte vet jag om nagon blir klokare av mitt inlagg.. :/ men ja, jag ager elhalsband, jag har hundar, jag bor i ett land dar det ar lagligt och jag vander mig emot bruket utav elhalsband utom i extrema fall.
*duckar for flygande foremal*