Elementproblem

G

Gipsy

Blir galen på elementen som står och porlar dygnet runt... Hur ska jag göra för att få tyst på dem utan att behöva frysa ihjäl när jag stryper vattnet?

Skruvar man på den här kranen under diskbänken ska vattnet från elementen tydligen spruta ut genom ett rör på taket:
IMG_0511.JPG

På elementen sitter inga sådana normala skruvgrejer med siffror, utan de ser ut så här:
IMG_0521.JPG

Så? Någon som kan hjälpa mig? Hur får jag in mer vatten i elementen, eller iaf får oljudet att sluta?

Alla tips välkomnas, även de onödiga. Blir galen när jag inte vet vad jag ska göra :D

Sv: Elementproblem

Jo, är inne på det jag med. Så du kan ju ha rätt :)

Funderar på vanliga vattenelement, hur man luftar dem. Då kommer det väl nytt vatten automatiskt när man öppnat ventilen. Kanske kan det vara likadant här? Fast vågar inte prova innan jag vet, vill inte stå med tomma element om det inte fylls på.

Elementen i sig ser ju ut som vanliga element iaf, det är enbart skruvgrejen som är annorlunda.

Om du bor i ett hus med flera våningar så luftar du elementen på övervåningen. Eftersom "luftningsventilen" sitter på ovansidan av elementen så är det ingen risk att vattnet åker ur. Så fort det kommer vatten så skruvar man åt ventilen igen. Luftade element blir effektivare också. Lycka till!

Fast här så far luften ut genom en ledning uppe på taket. Så jag måste stå vid fönstret och titta ut för att se när det börjar spruta vatten och då skynda mig in under diskbänken för att skruva av.

Sedan så undrar jag vad elementen fylls med istället för den luft som sprutas ut. För något måste ju hamna där tycker jag. Men är det nytt vatten eller kommer det in ny luft, och vart kommer det ifrån?

Och ska kranarna på elementen vara vridna åt något särskilt håll medan jag luftar dem?

Börjar misstänka att jag krånglar till allt genom att tänka för mycket, men vill ju inte göra något som blir helt galet... :D

Lufta det element som låter till att börja med. En elementnyckel (jag har inte en aning om vad den heter på riktigt :confused: ), håll ett glas under ventilen och lufta tills det bara kommer vatten. Ventilen sitter i överkant på varje element, inget ska ut på taket, alla ventiler och kranar ska stå i normalt läge.

Det du vill ha i elementet är bara vatten, inget annat.

/AA

*KL*
Värmeelementen (radiatorerna) är förbundna med varandra, med värmepannan (värmeväxlaren, elpatronen etc), med en cirkulationspump, med en påfyllningsventil från tappvattensystemet, och med ett expansionskärl någonstans högt i fastigheten, ovanför det högst placerade elementet. Det kärlet innehåller i storleksordningen 5-10 liter vatten och har en avluftning/överloppsrör, som mynnar på taket eller från en vägg.

Systemet fylls genom att påfyllningsventilen (kranen på första bilden) öppnas varpå vatten strömmar in till radiatorerna. När även expansionskärlet är fullt så strömmar överflödigt vatten ut genom överloppsröret, som TS har fått berättat för sig.

Varje radiator har även en luftnippel, som används för att släppa ut luft som stannar på olika platser i systemet beroende på hur rördragningen är gjord.

Börja med att fylla upp systemet så att vatten flödar över. Gå sedan igenom huset och lufta alla radiatorer, med början överst. Fyll sedan på vatten igen, tills det flödar över. Sen porlar det inte mer. :)

Åh, tack så mycket! Nu förstår jag precis. Först öppna kranen och stänga av när det sprutar vatten, sedan lufta elementen på vanligt vis, och därefter öppna kranen igen.

Nu ska jag bara hitta de rätta verktygen också, sedan slipper jag oljudet! :bow:

Fast jag måste lägga mig i lite nu och säga att expansionskärlet inte behöver vara högst upp längre. De flesta har flyttat ner det i källaren istället för att kunna se ev läckage.
Dock så är det ju på vinden i ts fall eftersom vatten kommer ut i taket.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
15 019
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar