Elektrolyter

Mirraya

Trådstartare
I sommar kommer jag att tävla distans med min häst och till och från har jag funderat på det här med elektrolyter.... Tänkte att det är nog bra att tillsätta vid hårdare träningspass/vid tävling, men jag har inte gett det tidigare. Nu började jag söka information i ämnet och insåg att dt fanns inte bara ett praparat som heter "elektrolyt" utan olika sorter som innehåller lite olika tillsatser mm...

Vad ska man tänka på? Någon som tycker att vissa tillsatser måste vara med/absolut inte bör finnas med och av vilken anledning.
Vad använder ni? Hur mycket ger ni och hur(i vattnet, i maten eller sprutar i munnen). Vilka märken använder ni och varför just det?

Här trodde jag att man bara trallade iväg och köpte en "burk" men icke! :D

Berätta, berätta!!! :bump: :bump:

Sv: Elektrolyter

Det hästen förlorar mest är Natriumklorid. Så det räcker att ge vanligt salt. Du behöver inte köpa dessa dyra preparat.
Bästa resultat är 9g koksalt per liter vatten, dvs att slänga salt i hästens dricksvatten.
Börja nu med att vänja hästen med lite salt i vattnet men låt den även få osaltat vatten. Ge 20g salt i maten per dag och mer om hästen svettas.
// Linda

Hmm.. har läst någonstans att det var bra med elekrolyter med magnesium i...

Vet att vissa anser att vanligt salt i vattnet är bättre medans andra anser att elektrolyter är bättre.. just nu är jag intresserad av att veta mer om elektrolyterna. Salt tillsätter jag inte i maten, om hästen av någon anledning inte dricker ordentligt med vatten och jag tillsätter salt i maten kan det snarare bidra till uttorkning. Hon har tillgång till saltsten men ska något tillsättas så blir det i vattnet isf....

Någon med elektrolyt-info??

Jag använde elektrolyter och jag tyckte min häst återhämtade sig snabbare då var fräschare dagen efter en hård träning/tävling än innan jag började med elekrolyter

Olika länder behöver olika elektrolytpreparat. Här i Sverige har vi ett stort kaliumöverskott. Så det behöver du inte tillsätta.
Extra magnesium är bara att tillsätta. Men den största förlusten är Natriumklorid.
Se bara till att det färdiga preparatet inte innehåller bikarbonat.

Det har som sagts gjorts en del forskning på svettersättning här i Sverige av "Salt Anna" = Anna Jansson. Bla på distanshästar.
Jag vet inte vilka som anser "färdiga elektrolytblandningar" vara bättre mer än de som säljer det och de som går på reklamen.
// Linda

hej
jag har studerat vid ett gymnasium med häst och ridinriktning där jag nu arbetar och under våra foder studier under ledning av en utbildad foder expert så gjorde vi tester på en rad elektrolyter(inte alla!!!) och de visade sig inte ge någon som helst effekt på återhämtningen mer än vad rent salt gjorde. Jag har även arbetat tilsammans med landslagsryttare i fälttävlan och under långa tredagars tävlingar som är en enorm kraft ansträngning för hästarna så ökar vi bara salt givan sdå mitt råd är köp krafft salt för 60kr på lantmännen istället för att spendera 100 tals kronor på medel som ändå inte fungerar...men det är bara min åsikt

Mina erfarenheter av elektrolyter.....
När jag tävlade ponny så skulle jag vara duktig och ge elektrolyter...resultatet blev en sjuk häst, han slog hakan och mulen blodig i marken och blev mkt hängig jag trodde hans sista stund var kommen:eek: . Efter vetbesök (som inte visste vad det berodde på, då jag sa att jag inte ändrat foder, hade glömt bort elekrolyterna!!) Efter mkt tänkande kom jag på boven, då sa vet att vissa tål inte alla substanser i elektrolyterna, så hädanefter blev det vanligt salt.

Hur mycket salt använde ni då per liter vatten och ökade ni mängden salt vid hårdare träning eller hur räknade ni?

Gav elektrolyterna ingen som helst effekt eller var det bara så att de inte gav mer effekt än vad det vanliga saltet gjorde efter vad ni kunde se? Vad tittade ni på och hur gjordes denna undersökning?

Mina erfarenheter av elektrolyter.....
När jag tävlade ponny så skulle jag vara duktig och ge elektrolyter...resultatet blev en sjuk häst, han slog hakan och mulen blodig i marken och blev mkt hängig jag trodde hans sista stund var kommen:eek: . Efter vetbesök (som inte visste vad det berodde på, då jag sa att jag inte ändrat foder, hade glömt bort elekrolyterna!!) Efter mkt tänkande kom jag på boven, då sa vet att vissa tål inte alla substanser i elektrolyterna, så hädanefter blev det vanligt salt.

Vad jobbigt!! Inte riktigt den effekt man är ute efter ju :crazy: !
Bra att ni kom på vad det var sådet löste sig iaf!

Kom på en sak... jag mådde jättedåligt en gång när vi var i fjällen när jag var mindre så vi åkte in till läkare...

Han kom fram till att det rörde sig om vätskebrist och jag fick då ett recept på en blandning som jag då skulle ta en matsked av var 5:e minut under 2 timmar och han sa även att denna blandning är bra att ha när man tränar osv...

* 1 liter vatten, 1 msk socker, 1 tsk salt

Jag drack det på sista distansritten och det smakar som koksaltlösning/tårar ungefär men det lägger sig inte som en klump i magen som vanligt vatten kan göra när man häller i sig.. detta tas lixom upp i kroppen lättare känns det som. Får väl göra samma blandning till hästen helt enkellt..... :idea:

... och läser du länkarna ovan så rekommenderar de just 9 g / liter vatten för fysiologisk saltlösning ;) ... och talar dessutom om hur det gått i deras tester.

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 755
Senast: svea
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 879
Senast: aiquen
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 516
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka