Jo, i en lådaHar svärfar inte brandlarm?
Men jag hoppas att han sätter upp den nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, i en lådaHar svärfar inte brandlarm?
Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)Hittade en uppgift om 220 brandskador med grundorsak ”eldning i hemmet ” som försäkringsbolag tillsammans hanterade 2021. Det är minst 4 ggr mindre än tidigare rapporterat i tråden.
Källa: Folksam
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2022/10/14/folksam-stor-oro-for-okade-villabrander-i-host-och-vinte
Siffrorna verkar spreta! De 220 var sådana som gått hela vägen till ersättning från försäkringsbolag och med fastställd grundorsak "eldning i hemmet", kanske ger det en viss utsortering?Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)
Jag kan fa
Som jag förstått så gör man antingen ingenting med en kakelugn (dvs. fortsätter använda den så länge den är funktionellt ok) eller murar om den helt från grunden. Men även då sätter man tillbaka samma spruckna kakel, så länge det är praktiskt möjligt. Det är nog omöjligt att hitta nya med rätt mått, rätt rundning och rätt vita nyans.Ja, det är husets hjärta det där! Skulle behöva byta ut kaklet nedtill, men har sett ett gammalt foto från 1940 någon gång och såg likadan ut då, så jag tänker att den håller nog några år till då.
För mig är det inte konstigt om bränderna ökade förra året med tanke på att fler började elda som annars inte gör det och med det dålig kunskap om att elda så som lämpliga träslag, inte bara elda torkad vet och inte färsk mm.Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)
Jag kan faktiskt inte förstå varför det är upprörande att några användare skriver att de inte skulle lämna en eld om det inte rörde sig om riktiga värmesystem, konstruerade och underhållna för att vara igång. Jag har levt med pelletspanna - den släckte vi aldrig. Däremot dkulle jag aldrig lämna en mys-kamin
För mig är det inte konstigt om bränderna ökade förra året med tanke på att fler började elda som annars inte gör det och med det dålig kunskap om att elda så som lämpliga träslag, inte bara elda torkad vet och inte färsk mm.
Men, en sotbrand kan lika gärna uppstå i "riktiga värmesystem". Eller vad menar du?Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)
Jag kan faktiskt inte förstå varför det är upprörande att några användare skriver att de inte skulle lämna en eld om det inte rörde sig om riktiga värmesystem, konstruerade och underhållna för att vara igång. Jag har levt med pelletspanna - den släckte vi aldrig. Däremot dkulle jag aldrig lämna en mys-kamin
Det är samma här, kakelugnen står i hörnet, och hörnet bakom är köket där jag gissar att det stått en vedspis. Jag har faktist plan på att få dit en vedspis igen och flytta vanliga spisen. Ska det fortsätta såhär med el/pelletspriser så behöver jag göra något mer. Ved har vi till självkostnadspris.Mina tankar började spinna kring eldstäder och murstockar. Jag bor ju i ett väldigt litet hus, ett 1800-tals torp. Nuvarande eldstad står med baksidan mot köksväggen. Precis bakom väggen står en elspis. Jag tänker att det nog en gång har stått en vedspis precis där. Galna tanken är om det skulle vara fysiskt möjligt att öppna upp på baksidan av kaminen, dvs på väggen ovanför elspisen, och sätta ett "galler" där för att släppa värme ut i köket också? Men jag antar att det antagligen a) är omöjligt eller b) skulle kosta en förmögenhet?
Det tror jag inte är så svårt?Mina tankar började spinna kring eldstäder och murstockar. Jag bor ju i ett väldigt litet hus, ett 1800-tals torp. Nuvarande eldstad står med baksidan mot köksväggen. Precis bakom väggen står en elspis. Jag tänker att det nog en gång har stått en vedspis precis där. Galna tanken är om det skulle vara fysiskt möjligt att öppna upp på baksidan av kaminen, dvs på väggen ovanför elspisen, och sätta ett "galler" där för att släppa värme ut i köket också? Men jag antar att det antagligen a) är omöjligt eller b) skulle kosta en förmögenhet?
Jag hade gärna också satt in en vedspis, men mitt kök är så litet att det inte får plats med både elspis och vedspis. Jag vill nog inte laga all min mat på och baka med vedspis....Det är samma här, kakelugnen står i hörnet, och hörnet bakom är köket där jag gissar att det stått en vedspis. Jag har faktist plan på att få dit en vedspis igen och flytta vanliga spisen. Ska det fortsätta såhär med el/pelletspriser så behöver jag göra något mer. Ved har vi till självkostnadspris.
Jag ser ingen i tråden som är upprörd över det?Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)