Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en Cube Touring Hybrid (årsmodell 2020) med 500 Wh batteri och Boschmotor. Lite dyrare än din budget, tror den kostade 2200 €. Den är såklart tyngre än en vanlig cykel, men lätt att cykla med även utan motorhjälp (jag märker tex inte när den slår av när jag kommer över 25km/h). På äldre (och kanske på billigare?) motorer så trampade man tydligen ”genom” motorn och därför blev det trögt. På min ”växlas man ut” och behöver inte dra runt motorn när man trampar utan den. Motorn är pigg, glad och tyst och batteriet räcker i 10 + mil per laddning. Och det är en ren fröjd att dra cykeltrailer med 2 x russell i. Det enda negativa jag kan komma på är att jag nog inte skulle känna mig bekväm med att parkera den någonstans ute under längre tider. De är stöldbegärliga... Och sedan vet jag inte hur det är med vattentålighet, om det är RIKTIGT ruskväder.Vilken har du? Kan du komma på några nackdelar?
Detta är skånska landsbygden. Det finns knappt taxi än mindre en bilpool.Bilpool kanske kan vara ett alternativ?
Jag hade nog satsat på moppe (jag är extra lat )
Ha nåt skönt på händer och fötter, som skyddar mot vinddraget. Rätt klädd så är det underbart, även på vintern.Just nu lutar det åt en elcykel.. Ni får gärna hålla tummarna att det blir en snöfattig vinter!
Det är 70-väg.Är det vettig cykelväg? Även om det är mindre än en mil hade jag sett det som självmord att cykla härifrån in till samhället. Moped kan vara lite bättre i det fallet, jag hade nog inte cyklat ö h t men övervägt moped.
(annars kanske.... https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilar-dyra-kineserna-har-svaret-9-300-kronor)
Vilken har du? Kan du komma på några nackdelar?
MopedDet är 70-väg.
Jag har en Cube Touring Hybrid (årsmodell 2020) med 500 Wh batteri och Boschmotor. Lite dyrare än din budget, tror den kostade 2200 €. Den är såklart tyngre än en vanlig cykel, men lätt att cykla med även utan motorhjälp (jag märker tex inte när den slår av när jag kommer över 25km/h). På äldre (och kanske på billigare?) motorer så trampade man tydligen ”genom” motorn och därför blev det trögt. På min ”växlas man ut” och behöver inte dra runt motorn när man trampar utan den. Motorn är pigg, glad och tyst och batteriet räcker i 10 + mil per laddning. Och det är en ren fröjd att dra cykeltrailer med 2 x russell i. Det enda negativa jag kan komma på är att jag nog inte skulle känna mig bekväm med att parkera den någonstans ute under längre tider. De är stöldbegärliga... Och sedan vet jag inte hur det är med vattentålighet, om det är RIKTIGT ruskväder.
Edit: Förresten. Den har 9 växlar och 4 assistanslägen.
Jag kör elcykel till stallet ibland ca 5 km. Hade lätt kunnat cykla på vanlig cykel om det inte hade varit för den extremt sega långa uppförsbacken på hemvägen. Härligt att lägga in high läge på vägen hem.
Skönt när det blåser med lite hjälp. Jag drar mig för att ta den till stan ca 1 mil cykelbana då den lätt blir stulen. Jag kanske överdriver detta med stöld.
Tack! Jag slipper dock inte kollektivtrafiken helt då jag ska åka buss/tåg/buss i två timmar när jag väl har cyklat in till stan!Kan skriva under på allt! Fullständigt älskar min elcykel, annat märke än din men verkar vara av samma typ. Min är en Moustache med ordinarie pris 32', vilket jag aldrig skulle ha lagt ut utan den stora rabatt jag fick av olika anledningar, men jag tror som andra att högre pris ger bättre cykel. Idag råkade jag trampa iväg utan att slå på batteriet och det funkade utmärkt på rak väg. När jag slog på batteriet sa det bara swosh, så nog blir det skillnad.
Och ja, de är stöldbegärliga. Förvarar den inomhus (tillsammans med tre andra cyklar, i vår lilla lägenhet ) och är supernoga när jag tar den till stan. Låser med tre lås och hakar av batteriet. Det är inga problem alls att bära runt det i ryggsäcken. Skulle aldrig någonsin lämna cykel ute om natten.
Så @mysboll , jag röstar också för elcykel och ber som du om en snö- och slaskfri vinter. Förra vintern var utmärkt ur den synvinkeln. Lite kyla går att skydda sig bra emot, slask och snö är värre.
Jag har sex-sju kilometer ner till stan, vilket är en baggis med elcykel, och tio till jobbet vilket också är en bagggis (dock sjukskriven så åker inte dit just nu.)
Elcykeln känns extra rimlig nu i och med pandemin. Du har ändå ingen kollektivtrafik när du behöver, men om du hade haft tror jag du uppskattat att slippa åka kollektivt. Jag njuter varje gång jag slipper buss och tunnelbana!