Elcentral i sadelkammaren eller på yttervägg?

G

gutte08

Vi ska nu dra in el i vårt nybyggda stall och undrar om man kan ha elcentralen i sadelkammaren eller ska man sätta den på ytterväggen? Vi har inge foder i sadelkammaren.:confused:

Sv: Elcentral i sadelkammaren eller på yttervägg?

Vi har elcentralen i sadelkammaren. Om du tänker på dammet så är ju centralen försedd med en kåpa så det borde fungera oavsett. Varför skulle du vilja ha den på en yttervägg?

Om man kanske vill ha foder i sadelkammaren i framtiden, vem vet.

Jag har också elcentralen i sadelkammaren. Elektrikern satte den där på eget bevåg när han installerade ledningar o lampor i mitt nya stall. Så jag antar att han ansåg att det var det bästa stället.

Får man inte ha en elcentral i närheten av foder? Inte ens kfraftfoder? Varför? Var har du läst detta???
Jag kommer att sätta min i Sadelkammaren... De flesta har väl det... Iaf i de stall jag varit i.

Har inte kollat med länsförsäkringar, men jag vet att det är strikta regler för att få benämningen "Säker Hästgård" då får man även rabatt på försäkring, men man måste gå en kurs och följa en hel del saker som är viktiga.

Men om du siktar på att "Godkänd säker hästverksamhet" så bör du prata med Länsförsäkringar innan du gör någonting med elen öht.
De är väldigt hjälpsamma, och kommer ut och ger råd.

Immer

Man bör inte ha en elcentral itum med foder eftersom fodret kan damma och en normcenral är inte dammtät även om man har ett lock över.
Damm är farligt eftersom det kan vara brandfarligt och lättantänt.

Senast ändrad:

Vi har varit inne på att sätta elcentralen i sadelkammaren där den är lättillgänglig för oss (ingen annan) och skyddad från väder och vind. Men elektrikern propsade på att den skulle sitta på utsidan med skärmtak över, så jag antar att det är vad HAN ansåg var bäst... Håller faktiskt med honom om att jag tror i sista ändan att det är bäst att ha den utvändigt, det har vi på huset också ju...

Jag håller med Immer, prata med nån på försäkringsbolaget! De har folk som jobbar som "skadeförebyggare" som kommer ut gratis och inspekterar gården och ger goda råd :laugh:

Vi har en elcentral i sadelkammaren och en precis innanför ingången till en dammig gammal lagård/stall och båda har blivit godkända för "säker hästgård". Men det är jätteviktigt att se till att de har rätt IP-klassning och alla andra beteckningar som ska vara rätt, beroende på vilket utrymme de ska vara i! En "normal" inomhuscentral bör nog inte ens komma i närheten av en stallbyggnad...

Kolla på Lantbrukets brandskyddskommitte, klicka dig fram till "LBK-pärmen" och läs framför allt kap. 5 Elhandboken. Skriv ut eller beställ och lämna till din elektriker! (Lita inte på att de kan alla regler som gäller för lantbruk...)

Här kommer direktlänk till elhandboken (pdf-fil, 3Mb) men det finns mycket annat nyttigt på LBKs sidor också.

När det gäller "säker hästgård" så ska ALL el uppfylla kraven enligt den handboken. Om ni ska bygga nytt är det extra viktigt att plugga på innan, det blir ju så snopet om man köper fel grejer och måste göra om direkt...

Vår elcentral är ny, installerad av elektiker och den sattes på ytterväggen. Det är godkänt för säker hästgård av Länsförsäkringar.

Säker hästgård... Länsförsäkringar...
Men Jag har folksam...

Jag har ju förstått var det dammar mest- inte tänkte jag sätta den i foderutrymmet... Men om man skulle ha en säck foder i sadelkammaren när det är koll vill man ju inte få det utdömt... Men så kan det väl inte heller bli antar jag.

Med tanke på att man kan få rabatt på försäkringspremien (10%-50% beroende på el, skydd mot brandspridning etc) och även få rabatt på hästförsäkringen och rabatt på personförsäkring (om man backar över sig själv med traktorn eller så) så känns Folk*** som ett tämligen dåligt val på försäkringsbolag om man har en "hästgård" eller småskaligt jordbruk.

I foderutrymme som då räknas som brandfarligt utrymme så ska du inte ha mer elinstallationer än vad som är absolut nödvändigt för driften av anläggningen och en elcentral är inte ens att tänka på.... men i sadelkmmaren är det ju en annan sak, om den nu används som just sadelkammare och inget annat.

Jag har ju inte haft stall här innan så jag har inte ens kollat över det ännu... Tack för tipset- ska granskas!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Hämtar hem min egna transport om några dagar, en christ corona med sadelkammare. Saken är att i sadelkammaren finns inte direkt...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Farao
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 901
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar