Elastiskt eller "fast" grimskaft i transporten?

Sv: Elastiskt eller "fast" grimskaft i transporten?

Alla hästar utom föl ska sitta fast- av trafiksäkerhetsskäl!

Inget krav, däremot en rekommendation. Kopierat från sidan 16 här: http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf
(Jag har fetmarkerat det väsentliga)

Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

Tack så mycket=)

Varsego´
(men för den skull så innebär det inte att jag tycker det är en bra idé att transportera fullvuxna hästar löst i transporten, tvärtom skulle jag gärna se att "bör" i den meningen byts ut mot "ska"... ;))

Det där är JBV´s rekommendation. Tror att VV har regler som gäller viss lastsäkring.
I lastbil- som inte påverkas lika mkt av häst som rör sig- kan man kanske ha den lös, men med väggar.

Vad jag lärt mig så anses levande djur inte kunna lastsäkras, och VV har samma regler som JBV (men rätta mig gärna någon ifall jag har fel :))

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 297
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka