Elastiskt eller "fast" grimskaft i transporten?

W

wild n crazy

Ja, vad föredrar ni? Och varför? Hur kort binder ni era hästar? Och är det OK att binda i bommen om det finns som en "ögla" där som är till för det? Vad tycker ni om "höseglen" från h**ks? Som en blå presenning/matta som sitter framför bommen..

Tacksam för svar :)

Sv: Elastiskt eller "fast" grimskaft i transporten?

Jag binder alltid mina hästar i öglan som sitter på främre väggen i transporten. Tycker att de står bättre när de kan använda huvudet och halsen för att hålla balansen. Huvudet blir lätt lite "fastlåst" om man binder i bommen.
Mina hästar äter inte i transporten, tycker att det blir dålig luft i transporten och framförallt runt huvudet om man ska knöla in ett hönät eller hösegel framme vid huvudet.
Om man gärna vill ha ett hösegel funkar det nog lika bra med en utspänd Ikea-påse. Mycket billigare om inte annat.

Jag skulle aldrig våga binda i bommen, jag binder alltid i öglan längst fram. Jag binder såpass kort att han inte kan få huvet bakom bommen, men det är så långt att han kan ta upp och ner huvet så han kan hålla balansen bra.
Mat har han fått i ett hönät när han har ätit i transporten.

Har en inplastad kedja som transportgrimskaft i lastbilen, den är väl ca 50cm tror jag.

Jag binder aldrig. Har alltid säkerhetsgrimskaft hängandes i trailern.

Jag använder "vanligt" transportgrimskaft. Skulle ALDRIG använda idiotgummibanden till transport/uppbindning osv. Fullständigt livsfarliga!
Varför ska de vara elastiska undrar jag??? Tar det stopp ska hästen ju ta ett steg fram -typ- så det släpper igen. Om hästen får panik i ett elastiskt så drar den ju ändå ända tills gummit släpper ngtstans. Har man otur så släpper det i en av ändarna med resultatet att det blir en jäkla rekyl i ngn ände som kan ge rejäla skador på häst el människa. Tänk även på att gummi är en färskvara. Värdelös!

Vi fodrar med höpåse från H**ks eller med i*eapåse - dock inte när vi är i rullning.

jag har vanliga transportgrimskaft med panikhake i ena änden, andra änden sitter fäst i bommens ögla...
har en gång varit med om att de var fästa i främre väggen då hästen lagt sig o därmed blivit hängande!
jag brukar ha en höpåse framme i transporten men ändå lite på sidan så hästen kan sänka huvudet om den vill, därmed gillar jag inte hösegel, tycker de är ivägen för mig när jag lastar o så. o ivägen för hästen då de inte kan sänka huvudet om den vill eller behöver.

Jag binder alltid mina hästar i öglan som sitter på främre väggen i transporten. Tycker att de står bättre när de kan använda huvudet och halsen för att hålla balansen. Huvudet blir lätt lite "fastlåst" om man binder i bommen.
Mina hästar äter inte i transporten, tycker att det blir dålig luft i transporten och framförallt runt huvudet om man ska knöla in ett hönät eller hösegel framme vid huvudet.
Om man gärna vill ha ett hösegel funkar det nog lika bra med en utspänd Ikea-påse. Mycket billigare om inte annat.
Håller med du:bow:

Jag har ett vanligt grimmskaft permanent fastsatt i främre väggen med rätt längd.
Har panikhake som man vrider ett ½ varv.

Skulle aldrig få för mig att binda fast mina hästar. Det är så lätt att något händer, och det tar en stund innan man kommer ut på plats. Om man ens märker något..:crazy:
Använder alltid panikhake, snabbt och lätt om något skulle gå fel.

Unghästen har alltid panikhaken på, men har knytit ett balsnöre i grimman. Har hänt 2 gånger att det har smält, helt perfekt!!

Har alltid balsnöre när jag sätter fast mina hästar. Men har fått höra sådanan dumma kommentarer om att det ska man inte ha, utan att man ska kedjor som inte smäller. För att då lär sig hästarna att om de hänger sig så smäller dem, och då kommer dem alltid att göra det.. Konstigt tycker jag, men alla hästar är olika.

Mina hästar har aldrig hängt sig, för att "dem veta att de släpper om de hänger sig". Har ni den erfarenheten?

Ingen mat i transporten. Risk för foderstrupsförstoppning.

ALDRIG binda i bommen, av säkerhetsskäl. Binder man i bommen är säkerhetsfunktionen i bommarna satt ur spel, dvs att fälla bommen om hästen gått över går ej att använda. Binder man i bommen och hästen går över är risken stor att de slår runt helt och bryter nacken om det vill sig illa. IDIOTISKT att binda direkt i bommen om du frågar mig.

Aldrig elastisk uppbindning, inte i transport och heller inte i gången. Rena katapulten. Vanligt rejält bomullsgrimskaft med rejäl hake samt en vass kniv ALLTID i bilen för att kunna skära loss v b. Gillar inte de sk transportgrimskaften i nylon med panikhake, den brister på tok för lätt + att nylon i transporten är ett big no no för mig.

Så tycker jag.:)

alltid mat i transporten eftersom magen kan stanna på tävlingen om hästen inte har ätit ordenkligt innan och undertiden. har ofta lång resväg till tävlingarna, oftast mer än 3 timmar iaf.

säkerhets uppbindning i den främre ringen när de är uppbundna.

Om man som jag inte har någonstans att binda i väggen utan bara "3-kanter" som sticker fram ur det vadderade i bommen till att fästa i? Har funkat bra både i den gamla transporten och i denna. Jag har ju inget val...:crazy:

Jag binder min häst i bommen med ett oelastiskt transportgrimskaft. Ett hösegel följde med transporten, och eftersom hon hatar att äta i hönät är det perfekt för henne.

Jag har ett transportgrimskaft med panikhake som sitter fast i en bindring på hästens vänstra sida i väggen. Skulle aldrig binda i bommen då bommen är till för att kunnas tas ut i nödfall.

Får hö i en IKEA-påse eller hönät vid längre transporter.

Om man som jag inte har någonstans att binda i väggen utan bara "3-kanter" som sticker fram ur det vadderade i bommen till att fästa i? Har funkat bra både i den gamla transporten och i denna. Jag har ju inget val...:crazy:

Montera dit en bindögla i främre väggen, ca 50 cm ovanför golvnivån. :idea:

Mycket säkrare uppbindning än att binda dem i bommen.

TS:
Vanligt grimskaft fäst med en säkerhetsknop i främre väggen. "Lagom" kort (dvs så hästen kan stå i naturlig ställning med halsen), ca 75cm hade jag till min 172cm-häst. Ger aldrig mat under färd, vill inte utsätta min häst för den försämringen av luften som det innebär, samt risken för foderstrupsförstoppning.

Håller med tidigare svar om EJ elastiska uppbindningsrep! För farligt, för stor olycksrisk... Finns massor av skräckhistorier om när dessa rep gått av och orsakat stor skada både fysiskt och psykiskt för hästarna, men också när människor kommit i vägen för dessa...
om det finns möjlighet att binda upp i framvägg så är det att föredra...men finns det bara möjlighet att binda i bommen så, vad har man för val...
Jag personligen använder ett vanligt grimskaft med panikhake och binder upp med snabbknut som går snabbt och enkelt att dra loss om olyckan skulle vara framme...

Skulle aldrig få för mig att binda fast mina hästar. Det är så lätt att något händer, och det tar en stund innan man kommer ut på plats. Om man ens märker något..:crazy:
Använder alltid panikhake, snabbt och lätt om något skulle gå fel.

Unghästen har alltid panikhaken på, men har knytit ett balsnöre i grimman. Har hänt 2 gånger att det har smält, helt perfekt!!

Har alltid balsnöre när jag sätter fast mina hästar. Men har fått höra sådanan dumma kommentarer om att det ska man inte ha, utan att man ska kedjor som inte smäller. För att då lär sig hästarna att om de hänger sig så smäller dem, och då kommer dem alltid att göra det.. Konstigt tycker jag, men alla hästar är olika.

Mina hästar har aldrig hängt sig, för att "dem veta att de släpper om de hänger sig". Har ni den erfarenheten?

syftet med att binda fast hästen i transporten är säkerhets aspekt- den ska inte komma loss, om det inte är meningen att den ska det....
kan bidra med att berätta om hästar som bekanta haft som knutits med balsnören i transporten, ryckt loss sig och vänt sig om i trailern. trampat ut ramen på mellanväggen när de vänt sig, med vassa metall kanter på ramen kvar, som skurit in i benen/karleder och senor. ALDRIG skulle jag ta den risken, då är det bättre med panik hake, för den kan man lösa ut om en olycka sker och man själv bestämmer att hästen behöver komma loss.

KL
hur man binder beror lite på hästen också i min erfarenhet. min nuvarande har tendens till klaustrofobi, och detta blir extra starkt om det bara är tryck "framifrån", dvs om han binds enbart i ett rep framifrån, trycket över nacken blir då annorlunda. därför binds han i trailern som han binds i stallgången, dvs med rep på vardera sida, som fästs i sidoväggarna. tillräckligt med slack i repet för att kunna svänga på huvud och hals och "parera sig", men tillräckligt kort för att stå säkert och veta att han sitter fast.

Senast ändrad:

hej ! ursäkta en kanske dum fråga men går grimskaftet under eller över bommen och sedan till öglan i fronten ?
mvh gp

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 297
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka