elände med tappskor.

E

eliiun

Hejsan,

Har ni några bra tipps på hur man undviker tappskor?
Min häst lyckas alltid få en tappsko, Jag har provat olika hovslagare olika skor o.s.v. Hon tappar skon efter 1-2 veckor efter skoning.

någon med liknande problem eller ngn som har ngn bra ide?:confused:

Sv: elände med tappskor.

Varför tappar hon skorna? Trampar dem av sig, dålig hovkvalité? Kanske beror det på hovslagaren, har du provat att byta hovis? Boots i hagen (om de trampas av där)

Ett alternativ om det är avtampade skor det gäller kan vara flappskor.

Undrade bara generellt om det är samma hov som råkar ut för tappningen? Om så är fallet kan ju det i alla fall vara en ledtråd till att lösa fallet.
Barfota-entusiaster kanske skulle undrat om pållen MÅSTE ha skor.

hovslageri är en konst det.
SÖmmar ska sitta ordentligt, skon ska vara väl avpassad och inte sitta för trångt samtidigt som den gärna ska sitta på i sex veckor i alla fall.... vinklarna påverkar gången och fel vinklar kan leda till att de trampar sig. Hovkvaliteten är viktig för hållbarheten....
mycket kan vara knas när man har återkommande tappskor. Jag skulle ta ett snack med en hovslagare jag litar på för att hitta lösningar...

Nu är det andra gången på kort tid du svarar mig, som sagt: jag har inga problem med våra hästar, jag har duktigt yrkesfolk omkring mig (veterinär, hovslagare, ET, massör).

Så jag vet inte riktigt vad jag ska snacka med hovslagaren om, jag har inga problem...

Jag har både bytt hovslagare skor, ett flertag ggr.Hovkvaliten har jag frågat hovslagarna om och de säger att de inte ska vara något fel på den,

Boots i hagen låter som om det vore värt ett försök:D

Det är så jobbigt att komma till stallet och inse att man får ställa in ridningen som man planerat.

Som ngn. annan frågat, vilken hov är det?

Händer det alltid i hagen?
Om det gör det vilken typ av underlag har ni? Lerigt, svampigt, grus, gräs? Springer hästen mkt?

Jag köpte en häst som varit för trångt skodd innan, så hennes hovvägg är i princip rak. Det gjorde att skon i princip aldrig satt i en hel skoperiod. Har provat både rid och diverse travskor på min häst (Hbl. som hoppar) och nu har vi hittat det optimala. Flappskor.
Det både ger hoven en chans att vidga sig på ett bra sätt samtidigt som hon inte kan trampa av sig den.

10411708.jpg

Fast mina sulor är "hela". Dvs det finns inget hål i själva sulan i tån.

ja du, det är från hov till hov,brukar oftast vara ngn bakhov, men att det är ngn framhov kan med förekomma:/

Det är alltid i hagen, och där har vi nog alla möjliga underlag.hagen är jätte stor.

Tack för tippset!:D

Säg till din hovis. Att han "gömmer" skorna inunder hoven och att den inte sticker ut något baktill.

Skor verkar och balanserar min travare själv sedan många år tillbaka. Det har också resulterat i vinster mm.

Vid skoning av travare så är det mkt viktigt att de sitter på och att de inte har en chans till att trampa av sig.

Har heller aldrig haft en halt häst pga denna skoning.

Lycka till!:)

Säg till din hovis. Att han "gömmer" skorna inunder hoven och att den inte sticker ut något baktill.

Lyssna INTE på detta dumma råd! Att gömma skorna inunder hoven kan fungera mot tappskor MEN samtidigt får hovväggen inte ngt stöd för utvidgning vilket i sin tur gör att hovväggen växer rakt ned. Till slut har man en deformerad hov. Hovväggen ska ligga med stöd på skon, inte på kanten enligt denna metod, annars är skoningen liksom fel ute.

Det är ett riktigt puckoknep som en del, ofta outbildade hovisar tar till. Sedan finns det givetvis grader i helvetet, men man ska inte sko för att utesluta tappskor, man ska sko för friska hästar. Givetvis KAN det finnas lägen då det ändå är rätt ide, om tappningen av skorna i sig är ett stort problem för hoven.

Vad är problemet med tappskorna? Få tag på hovslagaren när det hänt? En tappskokurs kanske du skulle kunna gå, för att själv kunna lösa problemet när det uppstår?

Lyssna INTE
Vad är problemet med tappskorna? Få tag på hovslagaren när det hänt? En tappskokurs kanske du skulle kunna gå, för att själv kunna lösa problemet när det uppstår?

Problemet är ju det att det är ju inte så bra för hoven att skos om allt för ofta, Hittar jag inte ett sett som får henne att sluta tappa skor skulle hon behöva bli om skodd på den hoven en gång i veckan eller varannan ungefär. vilket gör att hoven inte hinner växa så mkt,med det får man sko i samma söm hål som innan. Som jag hört inte ska vara så bra.:confused: och har ochså hört att dom har lättare att tappa skor om man skor dom i de redan "spikade" delen av hoven.

Jag har en utbildad hovslagare i stallet så det går ganska snabbt att få din skon igen.Om vi är ute i stallet på samma tid förstås:rofl:

Vid skoning av travare så är det mkt viktigt att de sitter på och att de inte har en chans till att trampa av sig.

Och vad kan det bero på??? Felaktigt balanserad??

Är man tvungen att sko så att man måste "gömma" skorna under hoven så bör man nog leta efter den felaktiga orsak så långt från hovis man bara kan. Kanske finns svaret mkt närmare än man själv vill erkänna.

Senast ändrad:

Problemet är ju det att det är ju inte så bra för hoven att skos om allt för ofta, Hittar jag inte ett sett som får henne att sluta tappa skor skulle hon behöva bli om skodd på den hoven en gång i veckan eller varannan ungefär. vilket gör att hoven inte hinner växa så mkt,med det får man sko i samma söm hål som innan. Som jag hört inte ska vara så bra.:confused: och har ochså hört att dom har lättare att tappa skor om man skor dom i de redan "spikade" delen av hoven.

Jag har en utbildad hovslagare i stallet så det går ganska snabbt att få din skon igen.Om vi är ute i stallet på samma tid förstås:rofl:

Ja, sätter man sömmarna i samma sömhål så är fästet betydligt sämre. Däremot om man hittar nya perforeringar så ska inte tappskorna komma lättare bara för att man skor om ofta, även om det kan vara problem om man lägger de nya alltför nära de gamla.

Växer hovarna bra? Då borde det ändå funka att sko om ganska ofta, med ny verkning.

Men huvudfrågan är VARFÖR/HUR skorna trampas av? Sker det under ridningen (strykning? tramp?) eller sker det i hagen (för mkt utlägg bakåt, sidan?)? Vinklar, planhet? Sitter skorna 100% fast direkt efter skoningen, dra lite lätt med en bräcktång för att kolla? Eftersom du har en utbildad hovis i stallet så borde han kunna hjälpa dig att försöka på några sätt att hitta friskast möjliga hov.

Jag har oxå en häst som trampar av sej skorna ofta, jag fick rådet att prova att ha boots på i hagen... har inte provat än för han går på bete så jag vet inte om det funkar, men det kan ju va värt ett försök...

Jo, jag har haft det till min ömfotade fjording när han trampat av sig skorna så ofta och illa att det inte längre fanns något att fästa skon i.... :( De ger intryck av att vara hemskt tunga och klumpiga men fungerade toppen för oss i all sorts terräng (sommartid) och på ridbana. Kanske ett alternativ?
Undrar som så många andra; varför sitter inte skorna kvar? Din teori är...?

ja många undrar varför skon flyger av. Jag tror hon trampar av sig dom i hagen. Hon tappar aldrig några skor under ridning.

Hon började tappa sskor sen hon släpptes på betet.:crazy:

tack för alla tipps och svar:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka