Sv: elakt?

Zqathan!!
TACK för det bra svaret!!!

Jag tycker att även om du i stort sett var tvungen att ta den omplaceringshunden så ska man inte klippa hunden hur som helst... Känner en tjej som hade bearded collie som hon klippte bort all päls på benen o magen på....FY F-N!! Det var fult. Borsta hunden innan ni går in då...Jag har en golden med MYCKET päls och han blir skitig o badar mycket o ofta i det värsta han hittar..men va fanken...fram med handuk på filten och fram med damsugaren. Tycker inte hundar med mycket päls ska klippas...Trimma ofta istället....och borsta...

Om pälsen på ryggen är ullig och glanslös, så är det nog så att den ska plockas. Det är "död" päls som man plockar bort med fingrarna. Orkar du inte det så kan du ju ta en effileringssax och klippa bort det ulliga. Klipp inte den friska fina pälsen som är under. Det är lite "fusk" att effilera. Bäst är ju att plocka med fingrarna.

Om hunden redan är klippt flera gånger är det fruktansvärt plågsamt att plocka den igen :crazy: Någon frisk och fin päls under finns ju inte på en sådan hund..

Man kan inte börja rycka en päls som är klippt i flera år, då det är väldigt plågsamt för hunden!

Nu under hösten är det nog väldigt praktiskt:)
Ska du inte ställa ut så gör det väl inget

*knapplån*

Elakt? - Nej, men fult. Det är dock helt upp till hundägaren tycker jag.

För er som uttalat er om att en rakad spaniel aldrig går att trimma igen vill jag berätta om en som jag fick. Hon var 8 år gammal och rakad de senaste 5. Det var bara att låta pälsen växa ut, använda coat king och trimkniv utan överdrift. Då lossnade håret i omgångar, och växte ut i omgångar, och hon gick utmärkt att trimma igen. Pälsstrukturen var fullständigt normal.

Jag har då under mina år som trimmare inte träffat på en (i flera år klippt) trimhund (inte nödigt en spaniel alltså) ännu, som första trimningarna inte varit smärtsamma för, men visst: det finns säkerligen de som det går bra för att få tillbaka en korrekt päls.

Majoriteten av klippta pälsar blir dock aldrig bra igen hur man än bär sig åt och eftersom det inte är mitt jobb att plåga hundar i onödan, så blir de hundar som tidigare är klippta, klippta även hos mig.

Under utbildningstiden var jag ju mer eller mindre tvungen att trimma klippta trimraser ibland, men det sade jag ifrån mig rätt snabbt :cool:

*knapplån*

Elakt? - Nej, men fult. Det är dock helt upp till hundägaren tycker jag.

För er som uttalat er om att en rakad spaniel aldrig går att trimma igen vill jag berätta om en som jag fick. Hon var 8 år gammal och rakad de senaste 5. Det var bara att låta pälsen växa ut, använda coat king och trimkniv utan överdrift. Då lossnade håret i omgångar, och växte ut i omgångar, och hon gick utmärkt att trimma igen. Pälsstrukturen var fullständigt normal.

Låter konstigt...
Min erfarenhet är att det gör fruktansvärt ont.
Men det finns kanske undantag, i viket fall så är det dock undantag och inget som man kan utgå ifrån.

Jag uttalar mig inte om trimraser i allmänhet, utan bara om spaniels som jag har erfarenhet av (och som frågan i denna tråd gällde). Min erfarenhet är att en i grunden bra spanielpäls funkar utmärkt att få tillbaka i trimkondition efter rakning. En dålig päls kommer fortfarande att vara dålig efter rakning - men det spelar ju mindre roll, för den vill man som regel inte ha tillbaka.

Om jag uppfattade trådskrivaren rätt är hunden en strålande klient för rakning. Den har redan en ullig och usel päls, och matte gillar hunden men inte trimning/pälsvård. Vare sig hund eller matte har alltså nytta av att till varje pris ha pälsen kvar. Precis som min dotters springer som helrakas eftersom hon har noll intresse av pälvård och pälsen ändå behövde klippas/rakas bitvis pga dålig kvalité efter kastration.

Jag tycker det ser skitfult ut, men hund och unge är nöjda vilket är viktigast.

Låter konstigt...
Min erfarenhet är att det gör fruktansvärt ont.
Men det finns kanske undantag, i viket fall så är det dock undantag och inget som man kan utgå ifrån.

Jag har trimmat flera spaniels som varit rakade (oftast omplaceringar där nya ägarna vill ha tillbaka ursprunget).

Strukturen på håret ändras inte för att man klipper/rakar det - däremot blir allt lika långt. Det gör att om man rycker rakt av kommer man att ta både mogna och omogna hår - vilket gör ont. Använder man coat king, trimkniv utan att rycka och även ryktsten, får man bort de mogna hårstråna och de som ska stå på tillväxt ett tag till lämnas kvar. Pälsen får så småningom tillbaka sitt ursprungsskick.

Jag har alltid haft litte svårt att förstå varför man köper en ras med päls och sedan klipper av pälsen:confused:
Finns över 300 raser i vårt land, nog sjuton kan man hitta en korthårig ras med det temprament och utsende man vill ha om man nu inte gillar päls?

Är jag en sämre människa då jag antagligen kommer att skaffa en hund med päls men att jag ska försöka hålla pälsen praktiskt eftersom vi ska vara ute mycket i naturen?
Jag gillar rasen för dess personlighet, måste jag då leta efter en annan ras?
Det är väl ändå upp till var och en hur man trimmar sin egen hund?

Är jag en sämre människa då jag antagligen kommer att skaffa en hund med päls men att jag ska försöka hålla pälsen praktiskt eftersom vi ska vara ute mycket i naturen?
Jag gillar rasen för dess personlighet, måste jag då leta efter en annan ras?
Det är väl ändå upp till var och en hur man trimmar sin egen hund?

Håller med:-) Vi har haft jaktspaniel, och de kan man ju ändå inte ställa ut, så hon fick vara kortklippt. Så fort pälsen började bli lång blev det ju ett helsike; ännu mer sand, smuts, grenar och annat skräp fastnar ju direkt i den stackars hunden:crazy:

En engelsk springer (utställningsmodell) som vi hade ett tag fick vi stå och krama ut isklumparna i pannrummet efter varje fartfylld vinterpromenad.. Inte värt det!

Lycka till

//Gilly

Gardrut: Att försöka hålla pälsen praktisk är en sak..

Men jag tycker nog inte att man skaffar en pälskrävande hund om man inte vill..orkar eller bryr sig om att borsta..

Jag tycker att afghan är en oerhört fin hund. Tycker även att bearded collie är en jätte trevlig hund...men nej...jag har inte den tiden och intresset just nu att sköta den pälsen....
Man är ingen sämre människa för det men jag tycker så här iaf...

Jag vet att man inte plockar frisk päls. TS skrev att hon inte visste om den var klippt på ryggen. Det lät som om den hade död torr päls där. Men jag vet inte för jag har inte sett den.

alla:
han är ju kastrat också + dålig päls.. så han känns ganska hopplös att få fin igen. men jag tycker att han är fin ändå!
har rakat honom idag, inte helrakat utan jag sparde allt som ska vara långt på en springer. resten blev hyfsat kort, såpass att det ulliga försvann!

OM jag nu skulle vilja försöka få honom till ursprungsskicket tänker jag inte rycka, men jag har en sån här underullsräfsare.. den tar mycket men inte allt. var ryktsten bra?

Senast ändrad:

har du nån bild på din dotters spaniel? vore kul å se hur dom ser ut som helrakade :)

Jag är en sådan där riktigt hemsk en... Både vår cocker och vår springer är helt nerklippta (ja alltså inte rosa och nakna, men kortklippta). PERSONLIGEN tycker jag de är minst lika fina på det sättet, och de ska inte ställas ut, och de blir inte en tiondel så smutsiga när de är ute som när de var långpälsade.

Och, visst, det finns andra raser, men själv är jag utmärkt nöjd med mina nerklippta långöron, och jag är helt övertygad om att de är lika glada som i fall de varit rastypiskt klippta.

PS: Nedklippta långöron betyde inte att jag klippt av dem öronen. Jag kallar hundarna för "långöronen" på skoj.

Senast ändrad:

Hihi...:D

lite kul så här lite på sena kvällen...
Hade blivit en jobbig diskussion imorn om du HADE klippt av öronen..Skoja lite bara...

har du nån bild på din dotters spaniel? vore kul å se hur dom ser ut som helrakade :)

Nej, men hon ska skalas idag så jag kan ta ett när hon är nyskalad och lägga ut. Fast jag tycker att hon ser bedrövlig ut då :crazy:, så det bär mig emot. ;)

Nåväl, här kommer eländet på bild. Hunden i sig är det inget fel på, en mycket rar hund, men frisyren tycker jag är ful. Hunden och hennes matte har inget emot den dock, och det är ju det viktigaste. Tycke och smak är olika, och trivs man som ägare ska omgivningen inte lägga sig i - inte ens om man råkar vara mamma.;)

celinn0090.jpg
celinn0150.jpg

söt! fast det såg ju onekligen lite skumt ut :p ska försöka ta ett kort på min herre nån dag också!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: inverterad
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 584
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 455
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka