wtf

Trådstartare
har en engelsk springer spaniel som jag vill klippa kort, ta bort det mesta av alla fanor osv.
mamma tycker att det är elakt, jag tycker att det är praktiskt och faktiskt ganska fint.

jag tänker mest på att det ju finns korthåriga hundar, och dom lever ju och mår bra.
givetvis skulle han ju få ha ett varmt täcke när det blir slaskigt och kallt.

hur tycker ni? det är alltså inte frågan om totalrakning a la nakenhund utan mer som en labbe?

Sv: elakt?

Springer som man ställer har väl inga fanor tex? De är kortklippta på öronen, men har långt hår lägre ner på öronen. Inte en massa långt hår på benen osv.

Jag tycker de har en hel del päls. Fanor på benen har de ju och fram I bringan finns det också en hel del päls, även under magen.

TS: Nä jag hade inte rakat ner, men däremot använd effileringssaxen för tunna ur och korta ner på de ställen som pälsen är lång, det skulle jag kunde tänka mig om jag inte ställde ut.

jag har kört den varianten också, men det tar så jäkla lång tid och mina fingrar svullnar igen direkt.
klippte ner honom i somras och han vart faktiskt jättefin :) dock tog jag inte bort fanor å hela det kittet men rakade annars hela hunden.

och han ställs ju såklart inte ut ;) då hade jag inte ens tänkt tanken.

Spanel ska trimas inte klippas!
Päls som klipps blir mjuk/ullig och svårsköt om man jämför med en som är trimmad.
Jag har alltid haft litte svårt att förstå varför man köper en ras med päls och sedan klipper av pälsen:confused:
Finns över 300 raser i vårt land, nog sjuton kan man hitta en korthårig ras med det temprament och utsende man vill ha om man nu inte gillar päls?

Så här ser en trimad Springer ut, som synes är pålsen blank och med bra lyster (bilden är stulen)
En klippt har oftast en sämre lyster förutom att pälsen är mjuk och ullig.
Tyvärr hittade jag ingen bild på en klippt att visa så ni hadde sett skilnaden

Klippa ner fanor och behäng är ju ingen fara, men jag rekomenderar inte att raka ner hela hunden, då pälsen blir mindre effektiv som skydd mot väder och vind av det.

min hund är en omplacering och jag fick honom gratis, hans gamla husse och matte är väldigt gamla och blev sjuka. dessutom är han det enda kullsyskon som mammas hund har och det är en jäkligt trevlig hund jag har hittat. vi känner dessutom uppfödaren och hon ville så gärna att jag skulle ta över honom.. så jag gjorde ju det :)

hade jag fått välja hund själv i dagens läge hade jag tagit en korthårig eftersom det är mer praktiskt, men så blev det inte och jag ångrar det inte! (förutom när jag måste duscha honom när han ser ut som en gris efter en promenad ;))

han har nog alltid blivit klippt, för över ryggen är pälsen verkligen JÄTTEFUL den är ullig och glanslös. och det känns inte som att den nånsin kommer bli fin igen... så då kan jag lika gärna klippa vidare!

Om pälsen redan är klippt flera gånger, så är det ju bara att fortsätta klippa :)

Men raka inte ner behäng och fanor (det är ju ryysligt) Klipp dem bara kort ;)

han bryr sig nog inte om han så skulle ha en halvmeter lång päls ;) så av den anledningen vill jag inte klippa :p

näe, han skulle nog se konstig ut om han vore heeelrakad. fast mammas hund är precis på bättringsvägen från en långdragen skabbperiod där han blev helt naken, och är ju nu ungefär lika långhårig som en labbe! skitsöt är han :)

Om pälsen redan är klippt flera gånger, så är det ju bara att fortsätta klippa :)

Men raka inte ner behäng och fanor (det är ju ryysligt) Klipp dem bara kort ;)

Ja, det går inte att trimma en päls som blivitt klipt, det är djurplågeri
Utan det är fortsatt klippning som gäller.

varför skulle det vara djurplågeri? är inte sååå haj på trimmningar ;)

För att pälsen inte släpper längre efter flera klippningar, så det blir ju samma som att rycka håren på icke trimraser.. Alltså väldigt smärtsamt för hunden..

Om pälsen på ryggen är ullig och glanslös, så är det nog så att den ska plockas. Det är "död" päls som man plockar bort med fingrarna. Orkar du inte det så kan du ju ta en effileringssax och klippa bort det ulliga. Klipp inte den friska fina pälsen som är under. Det är lite "fusk" att effilera. Bäst är ju att plocka med fingrarna.

Springern vi hade klippte jag fanor, under magen och tassarna använde jag en rakapparat på (springern är hårig på precis hela tassarna) annars kunde han inte gå i skogen.
Öronen klippte jag på utsidan och rakade på insidan och runt hörselgången.
Jag var mer intresserad av bruks än skönhet så jag prioriterade det praktiska.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: inverterad
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 584
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 455
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka