Elak ridskolehäst!

F

Fannyyy

Hej!
Jag rider på en ridskola där de har en jättedum ridskolehäst, han är jättebra att rida men hur sur som helst i stallet! :devil:
Han bits, sparkas med framhovarna (hans specialitée:crazy: ) och tränger in en i väggen.
Varför är hans beteende så? Ridlärarna har han respekt för, men inte eleverna och privatryttarna...?
Det är helkonstigt, vissa tror att han bara är rädd och har blivit slagen för mycket, men det tror inte vissa andra, han utnyttjar bara situationen när han får tillfälle... som jag tror!
Men hur tror ni? Eller vet ni?
Och en sista fråga:
Om man har en egen häst som är sån, vad är det bästa man kan göra?
/Fannyyy! :bow:
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Ingen aning egentligen, men hur fungerar det egentligen att ha en sådan häst på en ridskola? Det låter farligt, minst sagt. Han kan ju faktiskt bete sig som han gör pga att han inte trivs med ridskolelivet. Det skulle vara min första gissning.
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Ganska vanliga symtom på ridkolehästar. Vissa mer eller mindre. Min kompis köpte en häst från ridskolan som var jätte sur och bråkig.Men nu är hon världens gladaste och goaste häst:) Min häst är också från ridskola, visserligen har han aldrig varit sur men stressad av sig och nu är han mycke lugnare och tryggare.

Hur länge har den stått på ridskolan?.. jag tycker personligen att man ska byta ut hästar efter ett tag så dom får ett annat liv än att stå på ridskola hela livet.
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Ett sånt beteende tycker jag tyder på att hästen inte trivs!! Den kanske trivs med ridningen, men inte med att en massa olika människor håller på med den från marken hela tiden... dom borde sälja hästen! Det finns hästar som trivs alldeles utmärkt på ridskolor, låt dom arbeta där och dom andra som inte trivs, låt dom slippa!!! :)
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Jag skulle nog me göra så om jag vore häst på en ridskola, det är ju ingen trevligt miljö igentligen, massa stress, människor överallt, vem vet han kanske är en en-mans häst, och då är de ju en pina att behöva bli hanterad av en massa...
vi hade en häst på den ridskolan jag red på innan, som gjorde precis samma saker. Han va importerad från Pålen, där hade han blivit vanvårdad och misshandlad... Sånna hästar ska vara hos duktiga hästmänniskor, inte på ridkolor, för deras egna skull...
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Håller med er alla om det ni skriver, och har själv funderat på att han kanske inte trivdes med ridskolan.
Skulle själv inte vilja vara det om jag inte gillade barn och folk som gosade med mig hela tiden.
Och ni har nog rätt för på somrarna så hyrs ridskolehästarna ut i tre veckor, då är han jättego!
:D
Tack för alla fina svar!
/Fannyyy
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Låter precis som min lilla madam! Jag köpte henne från en ridskola. Hennes specialitet var att stampa folk på fötterna och se väldigt sur & arg ut. Sadlingen ska vi inte tala om... Nu ett par månader senare är hon som förbytt, världens snällaste & gladaste. Hon hade gått 6år på ridskola, nu är hon pensionerad skogsmulle & verkar tycka att livet leker!
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Haha!
Hon låter jättesöt! (nuförtiden alltså :smirk: )
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Tycker att det är förkastligt att ha såna hästar på ridskola då de uppenbarligen inte trivs! :mad: Man måste väl förstå att en häst som är såpass sur inte är speciellt nöjd med tillvaron? Fanns ett typiskt exemplar i Sundsvall när jag red o bodde där, jättefint halvblod som bet och sparkades fram, sparkades bak och stod i en hörnbox med ett litet "fängelsefönster"....alltså, allvarligt?? :crazy: Det finns väl ändå andra hästar man kan köpa in som inte behöver spärras in för att de är "farliga"..
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Ja många ridskolehästar vantrivs och klarar inte av en sån stimmig miljö och dom blir förbannade, men att dom har respet för ridlärarna är nog tyvärr pågrund av att dom har slagit hästen.
Hade en sån häst på ridskolan en gång i tiden när jag red där typ 10 år sedan:p Han trivdes inte och gjorde precis så du förklarade, men ridlärarna slog honom bara för han lade öronen bakåt, och mycket riktigt även ungarna lärde ju sig det, så dom testade vem som vågade gå in och stå i hästens spilta längst och när han lade öronen bakåt så slog dom han med ridspö rakt i ansiktet!:mad: fy fan va arg jag blev! jag slog till ungen och hennes mamma kom och tjötade och hamnade i bråk med min mormor som också blev skitsur;) Men efter ett tag sålde dom hästen och han funkade hur bra som helt utanför ridskolan hade aldrig nafsat efetr någon efter det!
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Ojj!
Det låter riktigt hemskt! :crazy: :d
Men att sälja är väl det bästa!:p
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Hästen vet nog att han kan bestämma över barnen på ridskolan, eftersom de är rädda för honom. Jag håller med om dom andra att man borde fundera om man verkligen kan ha en sådan häst på en ridskola. Jag förstår att de inte vill sälja honom om han är supersnäll att rida. Men man måste ju tänka på det säkraste och bästa.Det finns nog inte så mycket att göra eftersom det är svårt att få hästen att ha respekt för alla småbarn. Men om du får en sådan häst själv, jobbar du mycket med NH från marken, tex att hästen ska stanna när du stannar och gå där du går. Och om hästen gör något dumt var tydlig och visa att det är inte acceptabelt. Hästen ska ha respekt för sig ägare! / Natta
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Tack så mycket!
Du måste vara väldigt hästkunnig! :D :bow:
 
Sv: Elak ridskolehäst!

och när han lade öronen bakåt så slog dom han med ridspö rakt i ansiktet!:mad: fy fan va arg jag blev! jag slog till ungen och hennes mamma kom och tjötade och hamnade i bråk med min mormor som också blev skitsur;) Men efter ett tag sålde dom hästen och han funkade hur bra som helt utanför ridskolan hade aldrig nafsat efetr någon efter det!

Jag borde verkligen inte....men :bow: :bow: :devil:
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Ja många ridskolehästar vantrivs och klarar inte av en sån stimmig miljö och dom blir förbannade, men att dom har respet för ridlärarna är nog tyvärr pågrund av att dom har slagit hästen.

Det där stämmer tyvärr väldigt väl....ridit på flera ridskolor/jobbat i ett antal stall, knytnävarna finns alltid där.
En av grejerna på min första ridskola var att en vanligtvis jätterar, lullig häst hade en dålig dag och tjafsade med grannen vid sadlingen. Bara att ignorera i mitt tycke..men då stövlade ridläraren in och slog hästen hårt upprepade gånger med knytnäve på ögat.

:(
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Det är ju uppenbart att häststackaren inte trivs med ridskolelivet!! Det är inte lätt att tala om det när man är pålle och inte talar samma språk som vi.

Tycker det är alldeles för vanligt att ridskolehästarna får gå där och harva år efter år.... om man istället hade bytt ut dem efter några år så finns ju alltid fräscha hästar att rida. Säkrare och roligare för alla!!
Och märker man att någon inte trivs- sälj och köp in mer passande hästmaterial. Vet många hästar som tom är födda på ridskolan och sen fick gå där i hela sitt verksamma liv... tragiskt!
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Hejsan. Visst kan det väl vara så att hästen inte trivs på ridskola, men det är nog lite eller inget du kan göra för att påverka deras beslut om att ha kvar hästen eller inte.

Däremot hade vi en likadan häst på ridskolan där jag gick, han var väldigt sur och arg och kanske till och med farlig när man gick in till honom i boxen.
Han var däremot väldigt revirtänkande, och fungerade mycket bättre om man ställde upp honom i spolspiltan el stallgången.

Ifall han är likadan i hela stallet eller bara i boxen framgick inte i ditt inlägg, men det är ett litet tips i alla fall.

Hoppas det löser sig för hästens bästa..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elak ridskolehäst!

låter som det inte passar som ridskolehäst, den protesterar skulle jag tro...
 
Sv: Elak ridskolehäst!

Håller med verkligen!
Men jag vet att ridskolelärarna inte slår hästen, kanske säger till men inte mycket mer..

blutengel_
Jag tycker att ditt tips var väldigt bra!
Han är inte dum när man tar ut honom ur spiltan, inte lika mycket i alla fall...!

Tycker att det är ett svårt beslut för en ridskola att sälja en häst som är jättebra att rida men jättebesvärlig i stallet, kanske skulle vara bra att hyra ut den till någon som kan ta hand om den väl, några dagar i veckan.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Finns många trådar på ämnet och jag har scrollat igenom dessa, men känner ändå att jag vill starta en egen om vår specifika situation...
2
Svar
22
· Visningar
3 577
Senast: Sirap
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp