Elak mot valpen

Ferrari

Trådstartare
För några dagar sedan hämtade vi hem våran 8 veckors valp som, en stor schäferkorsning. Han vägde redan då runt 5 kg och är med andra ord större än våran 3 åriga phalénehane som vi har här hemma.

Phalénen, Nemo, har haft en ganska jobbig uppväxt innan han kom till mig som 1 år gammal. Uppväxt med 19 andra vuxna hundar, lägst i rang och ganska nedtryckt. Han kom som en rädd hund hem till mig, men funkade helt okej med andra hundar, osäker - men okej. Kom det hem andra hundar hem till mig så visade han rejält, ganska hårdhänt, att det var han som bestämde. Vilket innebar att han främst fick umgås med hundar av större raser, för att han helt enkelt inte förstod hur hårt han kunde gå fram.

Och detta var jag lite bekymrad över då vi införskaffade valpen. Och jag kan säga det att oron var befogad. Nemo är riktigt elak mot valpen. Första dagen flög han helt enkelt på valpen (utomhus, och inte på hans revir) och bet honom. Vi höll hundarna åtskilda, och jag har ägnat de senaste dygnen med Nemo i princip hela tiden. Lite gulligull med valpen ibland, men i det stora hela enbart så har Nemo fortfarande fått vara i mitt centrum. För att inte trigga igång någon svartsjuka.

Nu kan hundarna vara i samma rum. Men det kan vara så att valpen gått in i ett annat rum och sen kommer tillbaka, då flyger Nemo på valpen igen. Lika hårdhänt som innan. Vi får sitta och vakta dom hela tiden, för skulle valpen råka ta något Nemo anser vara hans så åker han på stryk. Däremot så har Nemo först idag börjat markera lite innan valpen kommer fram, ifall han har ex ett ben. Det gjorde han inte tidigare.

Vad jag vill komma fram till är ifall det är rätt att vi går in och säger åt Nemo när han är elak? Att han visar att han är äldre och markerar detta, det är okej. Men att bita valpen? Vi har gått in ganska ofta och fått dra Nemo ifrån valpen. För valpen springer undan direkt när Nemo går på, men Nemo springer efter.

Hur ska man göra för att få det lugnt här hemma? Utomhus funkar det superbra i dagsläget, men i lägenheten så funkar de inte ihop.

Lite tips och råd är mycket välkomna här. Killen har varit hundförare inom militären innan men jag känner att han inte heller riktigt vet vad man ska göra..

Sv: Elak mot valpen

Jag hade inte tolererat det beteendet av min hane. Han får självklart säga ifrån, och vakta det som är hans. Om jag har gett honom tillåtelse att ha saken ifråga då.
Min hane är mycket dominant, och vaktar ALLA sina saker. Trots att jag då säger ifrån, och han aldrig gör något, så vet alla valpar om detta. Veka valpar blir livrädda för honom, men tuffare valpar funkar skitbra. Men han har sina gränser, och vet vad/när/hur han får vakta, att man inte får bitas oprovocerat osv osv.

Så ja, jag hade gått in och styrt upp det hela. NI bestämmer vad Nemo får göra och inte göra, inte tvärtom. Säger du att valpen får ligga i soffan, exempelvis, så får Nemo liksom lov att acceptera det.

Då är det rätt det som vi gjort hittills. Styrt upp det hela. Vissa anser ju att man inte ska lägga sig i, men så som Nemo beter sig så måste man göra det.

För ett tag sedan såg jag ett avsnitt av "Min hund styr mitt liv" med Victoria Stilwell. Jag gillar hennes sätt att träna eftersom hon oftast strävar efter att vara rättvis mot hunden och skapa trevliga känslor i hunden under träning av tex saker hunden tycker är obehagliga.

Ivf.. I avsnittet så var det en tjej som hade 4 chihuauor och en bulldog. Vavvorna attackerade hänsynslöst bulldogen när han kom in i rummet. För att ändra vavvornas tråkiga syn på bulldogen så satt matten med vavvorna ute, Victoria tog bulldogen i koppel och gick ut så att de såg honom. Så fort de tittade på honom så fick de kycklingbitar att smaska på. Det blev kalas gott att bulldogen kom ut helt enkelt :D
De tog in doggen igen och då slutade frossandet, när han kom ut igen så blev det kycklingfest. Detta tränades några ggr/dag och det slutade med att vavvorna viftade på svansen när de såg honom för han kopplades till possitiva känslor :)

Något att tänka på?

(Jag tränade på detta sätt med min hund och pojkvännens katt och det har funkat asbra! Från att ha stirrat surt på varandra och varit i gräl så går dom nu fram och luktar på varandra dagligen för att kolla hur den andre mår/känner det, underbart att se :banana:)

Det är erat jobb att vara ledaren. Det är NI som bestämmer ifall valpen får göra si och nemo får göra så. Så jag tycker ni gör helt rätt med att styra upp det hela.
Däremot tror jag inte det lönar sig så mycket att ge mer tid till Nemo än till valpen, eller tvärtom. Om ni ger Nemo mer tid än valpen känns det bara som att han får bekräftelse på att han gör rätt eftersom han får mycket uppmärksamhet. Visseligen beroden på hur ni ger hoom uppmärksamhet.
Väldigt viktigt är att enbart ge belöning (klappar, mjuk röst osv) när Nemo sköter sig till 100%. tex. Nemo ska kanske inte vara i med er i soffan medans han kastar onda blickar på valpen. Om Nemo springer efter valpen eller biter valpen så ta på honom ett koppel (även inomhus) så att ni har kontroll på honom och kan tillrättavisa ett felaktigt betende fortare och hellst när han bara visar små tecken på att göra något som han inte bör göra.
Hur fungerar det på promenader? Att promenera med hundarna tillsammans är ett yppeligt tillfälle för dom att lära känna varandra. Se dock till att båda hundarna sköter sig. Att de inte drar, kissar på varje stolpe eller har nosen i marken hela tiden.

Var väldigt lugn, tydligt och bestämd med hur ni vill ha det i lägenheten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka