Elak märr

Sv: Elak märr

Tänkte på dig också i denna tråd.

För jag minns mycket VÄL när min häst sparkade dig sönder och samman utan någon som helst förvarning.

Saker händer mycket fort..när det händer.

Vi har just nu en fölmärr som visar otroligt falska takter.
Skall föla i början av mars så vi får väl se om jag skriver några fler inlägg efter den fölningen...:cool:

Satmaror finns det gott om :crazy:

AM

:cool:Fast där stod det ju Nevele Pride som moffa :p

Sällar mig till skaran som tycker att du gör helt rätt.Usch o fy för sådana djur.Krya på dig.

Du gör rätt! Bara bort med henne. Vi ska inte avla på dåliga gener, så är det bara.

Gira :banana:

Absolut gör du rätt!
Även om du är på din vakt mot att hon skulle bita igen så kanske det blixtrar till och hon sparkar dig eller reser sig istället..
Och var rädd om dig och uppfostra sonen hennes ordentligt, sorgligt om han skulle få samma fasoner!
Take care !

69A84142-130F-460B-AC35-B66B5B657AC8.jpg

Absolut gör du rätt!
Även om du är på din vakt mot att hon skulle bita igen så kanske det blixtrar till och hon sparkar dig eller reser sig istället..
Och var rädd om dig och uppfostra sonen hennes ordentligt, sorgligt om han skulle få samma fasoner!
Take care !

69A84142-130F-460B-AC35-B66B5B657AC8.jpg

Nallen var ganska lik mig för tillfället faktiskt. Jag ska se om jag kan få upp en bild, jag ser förskräcklig ut. Undrar när jag kan börja jobba igen. Jag jobbar ju som jurist på en advokatbyrå och det går bara inte att ta emot klienter som jag ser ut...

Vad otäckt.
Jag tycker du gör helt rätt. Kan man inte lita på säkerheten så bör man förhindra att det händer igen. Nästa gång kanske det inte går så "bra" som denna gång. Nu förstår jag ju att man inte ändå kan säga att det gick bra, men det kunde ju ha slutat värre. Man ska inte utsätta sig för faror man är medveten om, de lurar gott om sådana ändå.
Det är precis att jämföra med hundar. Har de en gång med berått mod huggit en människa då bör den avlivas med en gång. Det är inte roligt att hantera sådana djur och det spelar ingen roll att man försöker "träna bort" ett betende, de är ändå livsfarliga och totalt opålitliga. När som helst kan det gå riktigt illa.

Du gör helt rätt i att sätta din (och andras) säkerhet i främsta rummet.

hon har inte särskilt högt avelsvärde

Varför har du då tagit ett föl på henne?

För övrigt tycker jag att du gör rätt ang. avlivningen med tanke på vad som hänt och med tanke på stoets både psyke och fysik.
Se till att hantera fölet rätt och riktigt redan från början så att du får kontroll på hans temperament så kanske du slipper samma problem som med stoet.

Hoppas att du kryar på dig snart! :)

Senast ändrad av en moderator:

Helt rätt. Jag har arbetat på seminstation o de har fått in märrar som varit så överjävliga att de inte gått att rida el köra då betäcker de dem istället.
Jag tog bort en av mina som högg pappa, jag kan få tag på 500 snälla märrar billigt med hyfsat bra stam så jag avlar inte på elaka hästar. Sen om det beror på hantering eller ej spelar ingen roll man vill tycka det är roligt att gå ut i stallet

Jag har oxå sett ett par stycken när jag har jobbat, värst var den som började med att gå till anfall med framfötterna när jag ställde in en vattenhink i boxen och sedan kom som en jehu och anfallde en ute på bete när man skulle hämta något annat sto. Hon fick gå själv i en egen hage tills ägarna kom och hämta, vi vägrade att hantera henne...

Så ja du gör rätt att ta bort henne, Conversation Piece och krya på dig!

Nej men oj det här har jag alldeles missat :eek:. Detta var ju ändå onödigt.
Självklart ska märren bort, fundera aldrig.

Jag har haft ett sto med lynnesfel (äkta elakhet). Den köpte vi som ettåring och hon var en bitch redan då, dock trodde både vi och uppfödaren då att hon bara var skygg eftersom hon var lite hanterad.
Den blev bara värre och värre och som 3-åring var hon rent farlig att vara nära.
Mamman till den var själv lite lynnig om än inte elak men hon blev värre när hon hade föl vid sidan enl uppf. Jag har även en äldre bror till den, det är idag en snäll och trevlig häst men det var en gris tills han blev fem år. Nu har vi ytterligare en häst från samma sto (hur kan man vara så korkad? :angel:), den är rätt snäll men har en del hyss för sig.
Upplysningsvis kan jag säga att stoet, mamman till dessa inte är kvar i livet idag. Hon hade själv bra stam och var en kapabel travare.
Detta hade väl eg inte med saken att göra men ser du signalerna redan hos fölet och märrn beter sig så där oberäkneligt, då har hon inget berättigande.
Var rädd om dig, det är viktigast. Det finns nya märrar.

Krya på dig.

Jag förstår att det var en hemsk och chockartad upplevelse, det gör jag verkligen.
Jag tror däremot inte att det var någon avsiktlig handling från hästen, du skriver att hon förändrats sedan hon fick fölet och kanske var det hormoner och annat som gjorde att hon reagerade som hon gjorde när det plötsligt dök upp någon utanför boxen.

Det var hemskt att hon bet dig men att hon ska mista livet för det tycker jag personligen är ett lite väl hårt straff.
Jag förstår att du inte vill avla vidare på henne och det tycker jag under omständigheterna att du gör helt rätt i.
Däremot hade jag inte fattat det beslut som du verkar göra, om det inte är så att hennes onda has är obotlig och försämrar hennes livskvalitet.

Jag har väl helt enkelt en annan syn på det hela, nu lägger jag iofs det mesta av min tid på den här typen av hästar och är inte riktigt av åsikten att man ska göra sig av med dem när man inte har någon nytta av dem.

I vilket fall som helst så beklagar jag verkligen att du fick uppleva detta och hoppas att du kryar på dig snart.

Straff??? :confused:

Jag vet inte om jag misstolkat alltihop men det står ingenstans att hästen ska straffas. Snarare att det är människor som ska skyddas.

Jag tycker inte att man kan/ska skänka bort en sådan häst. Har man den hästerfarenhet CoP har så är man väl lämpad att bedöma om det är lynnesfel eller "bara ont".

Jag har ett par bekanta som har/har haft? en liknande märr, hon är "snäll" mot människor som tur är men har under sin levnad sparkat ihjäl 2 st. föl. :crazy:

CoP: Jag hoppas att du tar bort märren och att du läker ihop snabbt...

Straff har inte med saken att göra. Fullt så personligt tar jag inte saken.

Hästen kommer att tas bort. Hon går kvar än - med en varningsskylt på boxen - bara för att jag vill skilja från fölet under ordnade former.

/Satans ont i läppen

Med den erfarenhet du tillskriver dig själv borde du veta att en häst med lynnesfel aldrig blir pålitlig och att den kräver särskild behandling livet ut. Den typen av verksamhet driver inte jag. Jag har överlevt stadiet i livet när jag ville bevisa något för mig själv och omgivningen genom att hantera farliga hästar. Jag kommer aldrig ta på mitt ansvar att någon kommer till skada genom att lämna henne till någon annan.

Vill förtydliga att jag med "straff" inte menade att jag tror att du fattar detta beslut för att "ge igen" på något sätt. Jag menade snarare att hennes handling straffar sig med att mista livet.

Nej, du har helt rätt i att man inte kan ge bort en sådan häst hur som helst. Det kan sluta riktigt illa för både hästen och andra människor. Jag hade definitivt inte gjort det överhuvudtaget. Att ta hand om den sortens hästar behöver dock inte alltid betyda att man vill bevisa något för sig själv och omgivningen, utan det kan vara så enkelt att man bara gör plats i sitt liv även för sådana hästar.

Nu har du dock fattat beslutet och jag lämnar dig ifred med det.

Att ta hand om den sortens hästar behöver dock inte alltid betyda att man vill bevisa något för sig själv och omgivningen, utan det kan vara så enkelt att man bara gör plats i sitt liv även för sådana hästar.

Problemet med den typen av häst är att man med tiden slappnar av när det inte händer något..
Vilket kan vara ett mycket stort misstag.

För en del år sedan blev jag själv varse om vad misstag var.
Blev illa huggen i ryggen trots att det var tre som höll i stoet.

Hon var mycket lömsk och det visste vi om.
Hon behövde ganska tuff attityd då man gick in i hennes box.
Vilket enbart jag och min gubbe gjorde.

Märra höll sig i schack mot oss men gick till regelrätt anfall på alla andra som fanns i närheten. Mycket farlig då barn fanns i närheten.

Eftersom vi "trodde" att vi klarade henne så slappnade vi av då det gått flera år utan incidenter..

Vi skulle inte ha slappnat av.
Och märren är nu avlivad.

Behöver väl inte påpeka att hennes dotter, nu stående hos oss, har liknande takter.........

AM

huu va jobbigt, ajaj, hoppas du kryar på dig snabbt!
tycker absolut du gör rätt att ta bort märren, som tidigare skrivits, sverige är fullt med billiga hyfsat stammade snälla märrar! och hon låter inte som något man lägger ner tid energi och blod på...
avvänj lillungen så fort du kan att han lär sig minimalt av henne, å lägg han i hage med nån riktigt vettig häst så han kanske tar lite efter den också!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
A
Avel tidigt i morse hände det som inte fick hända. Min märr fick ett dödfött föl:cry: Jag ska förklara från början lite kortfattat: Jag...
Svar
12
· Visningar
4 513
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka