Elak märr

Conversation Piece

Trådstartare
Jag var med om en otäck sak igår. Ett av mina fölston attackerade mig över boxkanten och högg mig illa i ansiktet. Jag skulle bara se efter om hon behövde mer hö så jag gick upp mot hennes box och då kastade hon sig fram som en blixt och högg mig utan förvarning. Jag låg på akuten hela natten och är sydd med 14 stygn i överläppen.

Jag har haft henne i ungefär 1,5 år. Hon har varit lite sådär bortskämd av sig och inte alltid varit helt respektfull mot människor utan ibland "hotat" genom att lägga öronen och tjura. Hon blev värre när hon fick fölet som hon har vid sidan. Det är hennes första föl. Från början fick jag inte komma nära fölet men när jag väl lyckades fånga henne så gick det bra sedan. Det har alltid förut gått att prata med henne när hon varit tjurig och jag har aldrig känt att det varit några lynnesfel på henne egentligen. Men nu känns det här inte alls bra. Jag kan tillägga att jag var inne hos henne i boxen bara en timma innan detta hände och då såg jag inga som helst fel på henne. Annars kunde man ju tro att hon var sjuk eller så eftersom hon uppför sig på det här sättet.

Hennes föl (en hingst efter Rite On Line) är också skarp i humöret och han högg mig i ansiktet (men då utan skador) i somras. Då välte jag omkull honom och satte mig på honom ögonblickligen och efter det har han uppfört sig väl. Men nu känns det som att det är mammans temperament som nedärvts.

Hon är inte dräktig och har dessutom skadat en has för några månader sedan som inte ser så bra ut. Jag har varit tveksam till om hon kommer klara bära fram fler föl på grund av hasen. Inte för att det är avgörande, men hon har inte särskilt högt avelsvärde heller. Hon är efter Sugarcane på en Ata Star L-mamma och har tjänat runt 100 000 kr som tävlingshäst.

Nu till anledningen till att jag skriver. Jag har beslutat mig för att ta bort märren. Jag känner att jag inte kan garantera säkerheten i mitt stall om jag ska ha henne kvar och det är inte värt riskerna. Dessutom vill jag inte fortsätta avla på en märr med sådant humör. Tycker ni att jag är konstig som tar bort henne?

Sv: Elak märr

Jag tycker att du gör alldeles rätt!
Hoppas att din läpp läker fort, och att du mår efter omständigheterna väl.

Jag är inte travmänniska, men jag kanske får uttala mig ändå?
Jag tycker du gör rätt!
Tänk om fler tänkte så, jag vet folk som har hästar som absolut inte borde avlas på men som får föl vartenda år...Det blir inga bra eller trevliga hästar av fölen heller. Vandringspokaler som får byta hem väldigt ofta.
Hoppas det läker ihop bra och snabbt i alla fall. :)

Jag tycker att du gör alldeles rätt!
Hoppas att din läpp läker fort, och att du mår efter omständigheterna väl.

Tack för de deltagande orden. Jag har ont som satan, men läkarna säger att det bara kommer bli ett litet ärr så jag är glad att det inte gick värre.

Jag är inte travmänniska, men jag kanske får uttala mig ändå?
Jag tycker du gör rätt!
Tänk om fler tänkte så, jag vet folk som har hästar som absolut inte borde avlas på men som får föl vartenda år...Det blir inga bra eller trevliga hästar av fölen heller. Vandringspokaler som får byta hem väldigt ofta.
Hoppas det läker ihop bra och snabbt i alla fall. :)

Alla människor är välkomna att uttala sig. :) Jag hör till den kategori människor som försöker att inte placera andra i fack efter deras intressen.

Det är ju just så jag tänker - vad ska det bli av sådana föl? Jag kanske kan ha dem själv medveten om riskerna, men hur kul är det? Och alla behöver ju inte ärva hennes humör, men det kommer alltid vara en risk att hantera henne.

Jag tänker nu att det kanske är på grund av att hon har ont i sin has som hon blivit så här konstig nu. Men det hjälper ju inte att man förstår orsaken.

Att ta bort henne känns lite drastiskt, men det e klart, om hon e illa skadad dessutom så... Ja, jag vet inte, svårt o säga för en utomstående. Däremot håller jag med om att du inte ska avla på henne om hon inte har helt extraordinära egenskaper i övrigt.

Jo, det finns redan så många hästar att det känns onödigt att avla på de som inte 'håller måttet' på ett eller annat vis.
Det kan ju vara så att hon har ont, men om hon var lugn en timme innan verkar det ju väldigt konstigt att hon bara skulle hugga utan att du rörde hasen eller något annat. Men vem vet vad som rör sig i hästens huvud eftersom man inte kan prata med dem.
Har hon ont dessutom så tycker jag absolut det är bättre att hon får somna in.
Säkerheten är det viktigaste i mitt tycke.

Ooops, vilken tur att det gick hyfsat ändå? Du måste vara rädd om dig! :love:
(Funderar du på att stämma ägaren?) ;)

Jag känner att jag inte kan garantera säkerheten i mitt stall om jag ska ha henne kvar och det är inte värt riskerna. Dessutom vill jag inte fortsätta avla på en märr med sådant humör.

:bow::bow::bow:

Tänk om fler gjorde som du!!!

Hoppas att läppen läker ihop bra, krya på dig!

Att ta bort henne känns lite drastiskt, men det e klart, om hon e illa skadad dessutom så... Ja, jag vet inte, svårt o säga för en utomstående. Däremot håller jag med om att du inte ska avla på henne om hon inte har helt extraordinära egenskaper i övrigt.

Jag tänker att om hon har attackerat en gång så kan hon göra det igen och nästa gång kanske hon tar ett barn. Eller vanställer någon som ser bra ut från början. ;)

Ooops, vilken tur att det gick hyfsat ändå? Du måste vara rädd om dig! :love:
(Funderar du på att stämma ägaren?) ;)

Tack, vännen. Jag försöker vara rädd om mig här men det går inte jättebra. För knappt två veckor sedan låg jag en vecka i vinterkräksjukan också, så det är väldigt synd om mig.

Jo du, stämma ägaren vore fint. Eftersom det är jag själv! Jag har några delägare också och de skulle nog bli förvånade om jag stämde dem. :D Nej, men en dust med försäkringsbolaget lär det väl bli kan jag tro.

kl

CoP. Jag hoppas verkligen att du repar dig!!!

Jag tycker du gör helt rätt i att ta bort henne.

Hon kan hugga flera i ansiktet och du själv kommer alltid att ha händelsen på näthinnan då du ska hantera henne.
Det skall vara kul att hålla på med häst, inte läskigt.
Och hela landet är fullt med fölmärrar, snälla sådana.

Vi har genom åren haft en del skator och är alltid glada när ägaren beslutar att ta bort.
Detta mer för sådana hästar är en säkerhetsrisk för alla runtomkring.
Det är inte så väldans roligt att gå in till en nyfölad sådan.
Man bör ju vara två och beredd på allt.

Och att sälja/ge bort en sådan är rena vansinnet då man kan få ångra det bittert efteråt.

Sköt om dig nu.

AM

Usch vad otäckt! Stackars dig, måste göra jätteont.

Jag tycker inte du är konstig om du tar bort henne.

Jag sällar mig också till dom som tycker du gör rätt val, som Naffa sockså säger att du kommer att ha det på näthinnan ich vara osäker när hon visar bara så lite humör.
Krya på dig nu och ät upp dig ordentligt till jul :D

Tycker du gör helt rätt i beslutet, och skickar en liten cyber-krya på dig-blomma :) Hoppas du inte behöver ha händelsen gnagandes i bakhuvudet framöver när du är med hästarna. Och tur att det gick såpass bra med ansiktet ändå!

Tänkte på dig också i denna tråd.

För jag minns mycket VÄL när min häst sparkade dig sönder och samman utan någon som helst förvarning.

Saker händer mycket fort..när det händer.

Vi har just nu en fölmärr som visar otroligt falska takter.
Skall föla i början av mars så vi får väl se om jag skriver några fler inlägg efter den fölningen...:cool:

Satmaror finns det gott om :crazy:

AM

Tack alla för omtanken och de vänliga orden.

Själv har jag tidigare blivit svårt sparkad och biten av en avelshingst för ett antal år sedan och efter det tog det lång tid för mig innan jag kände att jag kunde hantera hingstar utan att påminnas om den händelsen.

Nåja. Jag kommer igen.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
A
Avel tidigt i morse hände det som inte fick hända. Min märr fick ett dödfött föl:cry: Jag ska förklara från början lite kortfattat: Jag...
Svar
12
· Visningar
4 513
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka