Elaggregat - hur starkt???

bettysmatte

Trådstartare
Jag känner mig villrådig. Min annars så säkra shettis har i dagarna kommit på att man kan rymma ur hagen genom att krypa under trådarna. Inte alls kul, men jag trodde att det skulle lösa sig när jag flyttade hem dem och fick på det nätdrivna aggregatet och de tre spända elbanden. Men idag gick hon under en tråd. I och för sig höll jag på att greja och dona här ute, och strömmen var tillfälligt avslagen, men hur sjutton ska jag känna mig säker igen? Behöver jag ett nytt aggregat kanske? Det jag har nu har jag haft i ca 4 år och det börjar kanske bli "slitet"? Om jag ska skaffa nytt, vilken styrka bör jag då ha till en mindre vinterhage (ca 2500 kvm) med tre elband? Jag vill inte sitta inne och oroa mig för att hon ska komma ut framför en lastbil...:crazy:
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Ska kanske tillägga att jag just nu har ett Rutland ESM 400+. Det står att det klarar upp till 15 km tråd och att det har 1,0 joule laddningsenergi. Är detta så "mini" att det inte räcker till min hage? Ska jag köpa kraftfullare? Hur pass mycket i såfall? Jag känner mig väldigt osäker här.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Har haft samma problem och det jag fick lära mig var, fler jordspett till aggregatet. Har nu 3 st sammanlänkade jordspett som på något "magiskt" vis ge mer "power" i elsnörena (mina jordspett sitter med ca en meters mellanrum). Är tyvärr ingen elektriker som kan förklara varför, men det fungerade på min kille... Han passar sig för trådarna nu! :D :D
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Okej, helt klart värt att prova! Har bara ett jordspett i nuläget, men jag ska skaffa ett par till. Jag ska också dra en tråd till, mellan den understa och den mellersta, har jag tänkt. Det är så jobbigt att sitta inne och höra bilarna susa förbi och inte veta om hästskrället håller sig där hon ska vara :crazy:...

Man sammanfogar dem alltså bara med kabel då, eller?
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Jajamensan, det är vad jag använt. Hoppas din lilla rymmare håller sig inne efter det här, som sagt, man vill kunna lämna de små utan att behöva riskera något. :)
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Jag skulle också sätta ner fler jordspett!

Köp även riktiga jordspett, t ex armeringsjärn är inte lika bra....

Du kan ju även sätta "antenn" på den lille....:idea:

Lycka till!

//Domino_s
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Som flera sagt, fler jordspett. Du kan också ha en eller flera "jordtrådar" i stänslet. Bra om marken är sandig eller snötäckt eftersom det då blir dålig kontakt ner i marken.

Ett mått på ett bra elstängsel: Du ska själva tycka det är mycket obehagligt att vidröra stängslet. Ett riktigt installerat stängsel ger smällar som gör att armen domnar!
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Ju mer Joule desto starkare aggregat. ditt är ganska klent ja. Men det är ju inte bara aggregatet som avgör, vad har du för mostånd i dina elband ? Att det står ditt aggregat klarar 1,5 km är ganska ointressant information, för det krävs då mycket god ledningsförmåga på din tråd samt bara 1 tråd. ju mer trådar du sätter dit dessto kortare stängselsträcka blir det ju. Har man rätt okänsliga djur kan det krävas aggregat på 3-4 joul. du bör även införskaffa testare så du vet vad du har för styrka ute i stängslet.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Hur många jordspett ska man ha, och hur långt ifrån varandra ska de placeras?

Jag tycker ALLTID att det är väldigt obehagligt att stöta emot ett elstängsel, så jag är nog ingen bra måttstock ;)...
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Fast det var 15 km tråd det sägs räcka till... Någonstans har jag en testare, som jag letade febrilt efter igår utan framgång. Den gav mig en stöt sist jag använde den, och sedan har jag glömt var jag lagt den :D

Ska dra en tråd till när jag kommer hem i eftermiddag, och tills dess får maken hålla stenkoll på hästskrället, samt sätta ner minst ett jordspett till. Förhoppningsvis hittar jag också testaren, och då rapporterar jag vad den gav för utslag!
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

låter som ett aggregat för höns o kycklingar :p 5-6 joul bra jordning eller varannan tråd till jord håller nog lilla pållen på rätt sida staketet.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

För att få ut maximalt av ett agregat så säger man ett jordspett per joule och har ditt agregat *bara* ett joule så behövs inga mer jordspett, dock behöver du ett nytt Elagregat för detta låter himlans klent :crazy:

Mvh mia
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Ja, men vad betyder då 15 km tråd ? Tråd vadå ? Vilken sort och vilket motstånd handlar det om ?

Ingen aning. Jag upprepar bara beskrivningen av aggregatet så att ni ska veta vad jag har. Det beskrivs som ett "nätdrivet aggregat för mindre hagar (upp till 15 km tråd)". Vad det sedan betyder är jag osäker på - därav mina förvirrade frågor ;)!

Har däremot införskaffat en stängseltestare idag (fick ingen stöt av den, tack och lov :)) och mitt staket (nu med fyra trådar) blinkar upp till 3000 volt. Dåligt eller acceptabelt? Vad "ska" man ha? Har inte hunnit jorda mer ännu (jobbade till kl 14 idag), men planerar att sätta ner ett jordspett till.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Ingen som kan svara på om ett utslag på 3000 v är okej :confused:? Att det inte är optimalt kanske, det kan jag förstå, eftersom mätaren går upp till 6000 v.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Jag brukar som minimum ha 4000v, helst 5000v. Risken är annars att vissa hästar väljer att ignorera elen. Av någon konstig anledning så brukar små ponnier och så min unghäst höra till den kategorin :D.

Mät också på flera olika ställen på hagen. Det kan tex vara 3000v där aggregatet är kopplat till tråden och bara 1000v längst bort i den nedersta tråden.

För att få upp styrkan så brukar det behövs några åtgärder (självklart kan man köpa ett starkare aggregat men det är ju lite dyrare):

Bättre jordning (gärna med riktig jordningskabel)
Ta bort gräs, sly och liknade som ligger mot tråden
Ha så få trådar som möjligt (det kanske är bättre att ha två lägre trådar med mer el än 3 st med dålig el)
Att skarvarna är gjorda ordentligt (så att man inte bara har gjort knutar utan verkligen skarvat med ordentliga anordningar)
Att tråden i sig är i bra skick

Mvh

Tora
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Börja mäta jorden, då ska du kortsluta tråden, därefter mäta. Lägg ett järnrör ca 100 m från aggregatet på tråden, mät jorden. Det ska inte ge utslag på jorden, men upp till 300 v kan man acceptera. Ju mer spänningsförlust i jorden dessto sämre styrka ute på stängslet. Att bara mäta en tråd UTAN belatsning på tråden blir lite missvisande. Man vill ju veta hur mycket det är när hästen går emot stängslet.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Bättre jordning (gärna med riktig jordningskabel)
Ta bort gräs, sly och liknade som ligger mot tråden
Ha så få trådar som möjligt (det kanske är bättre att ha två lägre trådar med mer el än 3 st med dålig el)
Att skarvarna är gjorda ordentligt (så att man inte bara har gjort knutar utan verkligen skarvat med ordentliga anordningar)
Att tråden i sig är i bra skick

Den skriver jag också under på. Det spelar ingen roll om du köper ett kraftigare aggregat om elen smiter ut någonstans.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Jag misstänker dock att den provaren som hon har är en sådan som man lägger mot tråden och sedan har kontakt med marken, dvs det skall efterlikna när något kommer emot tråden.

De brukar vara hyffsat bra då de visar om det är lite styrka eller större styrka i tråden.

Mvh

Tora
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Som jag uppfattar TS har hon i dagsläget elband. Både band och rep har ganska högt motstånd och är svårt att skarva utan förluster. Vi har kvar elrep i en hage men till våren kommer vi att byta ut den mot Hiten galvaniserad järntråd. Mycket bättre ledningsförmåga och lättare att skarva. Elrep och band håller inte speciellt länge och när de åldras blir det gärna smällande gnistgap vid isolatorer och skarvar.

Viktig är ju självklart att röja så att inte gräs/sly ligger an mot trådarna. När vi kommer ner mot 3000V i våra hagar så är det ganska igenvuxet!
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har ett elaggregat från hööks, 1,4joule. Det har funkat hittils, om än vart väldigt svagt men när vi skulle kolla idag var det...
Svar
7
· Visningar
2 993
Anläggning Vad har ni med inackorderingsstall för material i era vinterhagar? Jag står inhyrd i ett större stall där man har elband till alla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Ekonomi & Juridik Jag har planer på att lägga stenmjöl i fronterna på vinterhagarna. I grindhål och vid utfodringsplatser blir det som bekant ganska...
2
Svar
32
· Visningar
4 785
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Har precis sett över beteshagen och ska släppa ikväll är det tänkt. Har i år köpt ett nytt aggregat med fina finesser ;) man kan se om...
Svar
6
· Visningar
4 412
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp