Elaggregat - hur starkt???

Sv: Elaggregat - hur starkt???

Japp, jag har elband. Nej, gräs och sly finns faktiskt väldigt lite av, för jag gick precis runt för ett par dagar sedan och klippte med häcksax under tråden.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Ja, testaren jag har är ju en sådan med en sladd till en metallpinne som sätts i jorden och sedan är det en metallbit längst fram på testaren som ska läggas mot tråden.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Nu har jag lite svårt att bilda mig en uppfattning om hur stor din hage är, men om jag hade varit du så skulle jag som första åtgärd byta ut dina elband. De brukar behöva bytas efter ett par år.

Med helt nya band så tror jag nog att du kan komma upp i alla fall 5000v med ditt aggregat om du dessutom röjer och ser till att det inte finns någon växtlighet mot tråden. Jag försörjer en stor hage med ett aggregat med motsvarande värden (och bara ett jordspett), dock med helt nydragen tråd och kommer då upp i 5000 v när jag även försörjer en mindre hage samtidigt (6000 v utan den). Egentligen skulle jag ha 3 jordspett (vilket ska sättas ner).

Så börja med att byta banden och prova och se först. Jag tror som sagt inte att du kommer behöva byta aggregatet då. Och även om du skaffar ett nytt aggregat så kommer du ändå behöva förnya tråden så du kan lika bra börja i den änden.
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Delvis KL

Tack alla som försökt hjälpa mig. Jag har bankat ner ett jordspett till (efter lite möda med alla :devil: stenar...), samt hamrat lite ytterligare på det andra också, och nu kommer jag upp i 4000-5000 volt överallt :)! Tyckte att hästarna blängde lite extra surt på mig...;)
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Nu har jag lite svårt att bilda mig en uppfattning om hur stor din hage är, men om jag hade varit du så skulle jag som första åtgärd byta ut dina elband. De brukar behöva bytas efter ett par år.

Med helt nya band så tror jag nog att du kan komma upp i alla fall 5000v med ditt aggregat om du dessutom röjer och ser till att det inte finns någon växtlighet mot tråden. Jag försörjer en stor hage med ett aggregat med motsvarande värden (och bara ett jordspett), dock med helt nydragen tråd och kommer då upp i 5000 v när jag även försörjer en mindre hage samtidigt (6000 v utan den). Egentligen skulle jag ha 3 jordspett (vilket ska sättas ner).

Så börja med att byta banden och prova och se först. Jag tror som sagt inte att du kommer behöva byta aggregatet då. Och även om du skaffar ett nytt aggregat så kommer du ändå behöva förnya tråden så du kan lika bra börja i den änden.

Om man klarar sig med ett jordspett eller flera beror lite på hur marken ser ut där jordspetten är nedslagna i jorden. Jorden skall helst vara lite fuktig och ej för sandig/stenig och liknade.

Mvh

Tora
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Delvis KL

Tack alla som försökt hjälpa mig. Jag har bankat ner ett jordspett till (efter lite möda med alla :devil: stenar...), samt hamrat lite ytterligare på det andra också, och nu kommer jag upp i 4000-5000 volt överallt :)! Tyckte att hästarna blängde lite extra surt på mig...;)

Om marken var så pass stening så kan det förklara varför det inte räckte med ett jordspett. Skönt när man kan få en så pass stor förbättring med så enkla åtgärder.

Mvh

Tora
 
Sv: Elaggregat - hur starkt???

Delvis KL

Tack alla som försökt hjälpa mig. Jag har bankat ner ett jordspett till (efter lite möda med alla :devil: stenar...), samt hamrat lite ytterligare på det andra också, och nu kommer jag upp i 4000-5000 volt överallt :)! Tyckte att hästarna blängde lite extra surt på mig...;)

Vad bra! :banana:

Men frågan är ju om du inte ska ta och sätta ner ytterligare ett då och se om du kan komma upp i 5000 v som lägst. 4000 v som lägst är egentligen lite lite när man har en envis rymmare (fast det är klart, det nya extra bandet kanske räcker för att hålla den inne?)
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har ett elaggregat från hööks, 1,4joule. Det har funkat hittils, om än vart väldigt svagt men när vi skulle kolla idag var det...
Svar
7
· Visningar
2 993
Anläggning Vad har ni med inackorderingsstall för material i era vinterhagar? Jag står inhyrd i ett större stall där man har elband till alla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Ekonomi & Juridik Jag har planer på att lägga stenmjöl i fronterna på vinterhagarna. I grindhål och vid utfodringsplatser blir det som bekant ganska...
2
Svar
32
· Visningar
4 785
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Har precis sett över beteshagen och ska släppa ikväll är det tänkt. Har i år köpt ett nytt aggregat med fina finesser ;) man kan se om...
Svar
6
· Visningar
4 412
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp