El på boxgallret.

A

Artiano

Jag var nere i Göteborg på horse shown där för några veckor sen. Det var en häst där som hade el på sitt boxgaller, dessutom hade hästen munkorg. Är det tillåtet att ha el på boxgallret? Internationella regler?

Måste ha varit extremt ilsken eller liknande! :crazy: :crazy: :crazy:

Sv: El på boxgallret.

inte helt ovanligt att det sätts eltråd i boxen hos tex. krubbitare. har sett det många ggr. så jag tror inte det är otillåtet.

finns ju de som har hästar som går i sjukhage med el. den brukar inte vara större än en box. så troligen är det väl lagligt.

Förr var det förbjudet att ha el inomhus i stall. Men Djurskyddsmyndigheten har hitta på många konstiga regler och även plockat bort en del gamla som var riktigt vettiga ibland så jag vet inte hur det är idag.

Inget svar på din fråga; men stackars häst!

OM den verkligen är så folkilsken så borde den nog få vandra vidare, den verkar inte ha något roligt liv...

OM den verkligen är så folkilsken så borde den nog få vandra vidare, den verkar inte ha något roligt liv...

Kan ju vara så att hemma i sitt eget stall så är han en filbunke. Men ute bland andra så kan han bitas och det är inte så kul. Speciellt eftersom folk aldrig kan låta bli att klappa hästarna :crazy: :crazy:

Kan även vara i avskräckande syfte för att ingen ska mata hästen med något som ger utslag i dopingkontrollen

Självklart inte, men jag hade nog ändå valt en annan lösning på problemet än el och munkorg...

Men det är ju alltid lätt att döma när man inte själv är i situationen!

Självklart inte, men jag hade nog ändå valt en annan lösning på problemet än el och munkorg...

Men det är ju alltid lätt att döma när man inte själv är i situationen!

Tja jag tycker det verkar vara en bra :idea:

Dels hindrar det hästen från att bita någon och dels hindrar det andra från att mata hästen med något den absolut inte får äta.

kl
Usch, det låter otäckt. Iofs är det väl egentligen inte mycket värre än elstaket runt hagarna. Men ändå, hade inte känts bra att bura in min häst i en elbox. I hagen har den ju ändå stora ytor att röra sig på..

Förr var det förbjudet att ha el inomhus i stall. Men Djurskyddsmyndigheten har hitta på många konstiga regler och även plockat bort en del gamla som var riktigt vettiga ibland så jag vet inte hur det är idag.

Det är inte bara Djurskyddsmyndighetens regler som gäller här. Även regler för elsäkerhet kan ju ha ett och annat att säga om detta. Arbetsmiljöregler om man har anställda kanske.

Hur är det tex med risk för överslag och brandrisk tex? vad säger försäkringsbolaget?

Jag vet egentligen inte men det finns ett flertal olika aktörers regler som kan gälla så det räcker inte att se vad Djurskyddsmyndigheten säger.

Det jag menade var att det förr var det uttryckligen förbjudet i djurskyddslagstiftningen tillsammans med bl a antenner och blöta täcken. Men eftersom att det tydligen är tillåtet numera så är jag inte säker på hur det är i den lagstiftningen.
Att det sedan dessutom kan vara en hel del annan lagstiftning så blir berörd är ju helt naturligt

Hästar är inte korkad.. Den lär sej nog illa kvickt att ge 17 i att röra gallret.. Hästar kan få ett underbart liv för det.. Men lite anpassat för just den hästen..
Och munkorg kan ju vara av flera anledningar.. Just som krubbitning..

Finns säkert 100 logiska förklaringar som gör att den lever så.. Och säkert är det inte många av dem som gör att hästen förtjänar att avlivas.

"Bränd häst luktar illa" :devil:
//Ponnymorsan//

Jag vet svenska ryttare som burat in sina hästar med elstaket uppevid på boxen... Av den anledningen att hästen inte ska hoppa på väggarna för att betäcka brevid.. Bättre det än skador tycker iaf jag....

Sen kan man ju undra över munkorgen i detta fallet...

Alltså som någon skrev, kan det inte vara för att skydda HÄSTEN ?
Så att någon inte ger den ngt otillåtet att äta.
Dom har kanske dåliga erfarenheter från dopingkontroller.
När min förra häst hade munkorg, så trodde alla att hon var folkilsken, men det var för att hon inte skulle äta sand !
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar