El-halsband

Sv: El-halsband

Nu är jag ju inte för elhalsband.... men nog måste det skilja en del på effekten på en bar människo-hals jämfört med en hårig hund-hals? :confused:

skuggi skrev:
Nu är jag ju inte för elhalsband.... men nog måste det skilja en del på effekten på en bar människo-hals jämfört med en hårig hund-hals? :confused:

Klart det skiljer en hel del en hund har päls som skyddar först sen har de rätt mycket fett runt halsen.

Sen ska man tänka på att han sätter kontaktorerna mot nacken där sitter det nerver som för stötar elhalsbandet SKA sitta på sidan så det bara tar muskler.

Sen tyckte jag hela filmen var väldigt "amerikaniserad", och trovärdigheten kändes inte som den bästa. Hur vet vi att den verkligen är äkta = att det inte bara var skådespeleri? han reagerade ju inte alls lika mycket när han gick ut från gården som han gjorde när han gick in igen. Då reagerade han kraftigt och den blev "snygga" bilder som de la lite "häftigt" hundljud till.

Bara en reflektion...

Med det resonemanget så kommer vi ju in på detta igen att många påstår att el inte alls är speciellt otrevligt för hunden. Men jag undrar vart effekten kommer ifrån om det inte är mycket obehagligt för hunden? Varför får man så bra resultat om hunden "knappt känner det"?

Ja, jag vet att detta diskuterats i trådar förr... :smirk:

Det jag har lärt mig beträffande elhalsband är att effekten inte kommer av smärtan utan av det "oförklarliga". Att det är något som huden inte kan sätta i relation till något annat den varit med om. Ett ufo!!?? Av den anledningen har jag vidare hört att de som använder elhalsband ska ha halsbandet på hunden (fast avstängt) i minst 14 dagar innan för att hunden ska vänja sig vid det som ett nytt koppel och inte förknippa halsbandet med det "oförklarliga", för då blir det ju inte oförklarligt och man missar effekten.

Så har jag lärt mig av tränare som tillämpade detta på jakthundar för att få dem att inte jaga ren t.ex. när andra metoder inte hjälpt.

Då skulle med andra ord en sten i arselt vara lika avskräckande om det är det oförklarliga som det bygger på.

Ja sannolikt, men det är ju desto svårare att pricka in rätt och i rätt sekund så att korrigeringen blir i rätt ögonblick (och särskilt om hunden befinner sig 300 m bort).

avstängt du har en "Dummy" som är ett tomt elhalsband o det anväder du även senare i träningen också.

Tillägg:

Det "oförklarliga" får ju heller inte kopplas ihop med människan/ägaren, vilket kan vara svårt att undvika med ditt förslag kring "sten i arslet". Det lär ju hunden märka, att det var en människa som kastade stenen, och då är det ju inte oförklarligt längre utan bara ytterligare en korrigering från ägaren.

Som jag ser det gör man det väldigt enkelt för sig om man tar till metoder som elhalsband. Varför inte lägga ned lite tid på träning av hunden istället? Vi har rådjur inpå knuten och har dessutom alaskan huskys hemma på gården. Många påstår (även huskyägare) att det inte går att ha denna typ av hund lös för de rymmer bara. Speciellt om de får något byte mitt framför nosen sticker de omedelbart. Konstigt då att vi kan promenera med alla lösa i skogen utan att de sticker vind för våg, och att vi kan släppa ut dem gå gården lösa för att pissa och skita. Klart att hundarna säkert skulle sticka om vi bara släppte dem utan att ha koll på dem, men råkar ett rådjur dyka upp så ropar vi in hundarna och de kommer. Detta utan metoder som elhalsband! Fantastiskt, va?! ;) En befäst inkallning är nog säkrare än "viltrena" hundar genom elhalsband. Vad händer annars den dagen hunden skiter i att den är "viltren"?

Alla hundar är individer. Elhanlsband är något man tar till (om man nu över huvud taget vill göra det) när ingenting annat fungerat.

Jag och en bekant har jämngamla jakthundar av liknande ras. Hans hund är långt mer lydig än min, betydligt mer vältränad, en av de mer lydiga hundar jag mött. Ändå är det han som haft problem vid jakten, problem med hunden alltför stora jaktlust, en "jaktidiot" till hund. Han sökte hjälp hos en av Sveriges främsta tränare på den rasen, men även han gick bet. Elhalsband var det som sedan hjälpte, en sista utväg.

Så det behöver inte bara handla om hur duktig man är på att dressera sin hund. Sedan kan man ju fundera på om man ska avla fram sådana "jaktidioter"? Han skulle inte köpa en sådan hund igen, utan en mer "normaljaktintresserad" hund.

Jag måste säga att han verkar ha ett ovanligt starkt elhalsband. Det jag provat på mig själv gjorde varken att jag hoppade till i kroppen, gjorde ljud eller annat. Det kändes som en blixtsnabb obehaglig knäpp av ett elstaket (Relativt svagt, inte till tjurar alltså). Var ingen smärta, utan bara en obehaglig "bzzzzz" känsla på stället där det tog. Sådär så att man rycker unden handen om man kommer åt, men det gör ändå inte ont. Rött blir det inte heller på huden, om man inte sätter det för hårt för då blir det tryckmärken av piggarna.

Ja, det finns säkert "hopplösa fall" också. Själv tror jag att vad man gör av valptiden är a och o för inkallningen om man har en hundtyp som är mer benägen att sticka efter vilt. Jag tror inte man behöver vara en duktig dressör bara för den skull, utan det som krävs är att lägga ner TID och åter TID på inkallningsövningar medan hunden är valp och se till att man är det roligaste som finns för valpen. Då är mycket vunnet i den vuxna hunden. Vissa valpar kräver mer TID än andra, eftersom vissa valpar är mycket självständiga och kan mer eller mindre nästan skita i en, medan man har det nästan gratis i andra. Brister inkallningen hos den vuxna hunden har man kanske misslycktas redan på valpstadiet, och då tror jag det är betydligt svårare att få till det.

Förut trodde jag att vissa hundtyper inte gick att ha lösa, men när jag träffade sambon och såg den kontakt han hade med 10 lösa huskysar på promenaden började jag tänka om. Alla dessa hundar sprang ikapp i glädjerus på skogspromenaderna, ändå kunde han kalla in alla samtidigt och de vände på stört. Han kunde även ropa in en och en i taget, och den hund han ropade in lösgjorde sig från de andra och kom med glädjesprång, medan de andra fortsatte springa. Men detta kräver alltså, som sagt, att man lägger ner massor med TID på hundarna som valpar. Fuskar man med valptiden eller inte har den tid som krävs, får man heller inte den otroliga kontakt som han hade med hela flocken och med varje individ i flocken. Det märker jag själv på de hundar som jag "dresserat" likadant. Dem jag verkligen lagt ner tid och träning på som valpar har också vänt i språnget när jag ropat in dem som vuxna, oavsett vad annat som funnits som kunnat locka dem att springa vidare eller sticka. Medan jag inte har haft lika säker inkallning på de hundar jag själv inte varit med på från valpstadiet, eller de valpar som jag inte lagt ner tillräckligt med tid på. Sticker en av mina hundar så ser jag det som ett misslyckande från min sida, jag har helt enkelt inte lagt ned den tid som krävts när hunden var valp.

Sen finns det, som sagt, kanske alltid "hopplösa fall", men jag har isåfall haft turen att inte råka ut för en sådan hund.

Kan inte annat än hålla med. TID och TIDIGT kan man sammanfatta som två nyckelord. Att lägga mycket tid på valpen/hunden samt att börja tidigt. Det mesta ska vara grundlagt innan sex månaders ålder har jag lärt mig och det tror jag på.

Och min bekant som jag talade om följde båda dessa begrepp. Han hade förmånen att ha med sig hunden på arbetet så på raster under arbetsdagen tog han ut hunden och tränade, plus den tid han lade på sin fritid.

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 032
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 528
Senast: Emmmmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar