Sv: El-halsband
Ja, det finns säkert "hopplösa fall" också. Själv tror jag att vad man gör av valptiden är a och o för inkallningen om man har en hundtyp som är mer benägen att sticka efter vilt. Jag tror inte man behöver vara en duktig dressör bara för den skull, utan det som krävs är att lägga ner TID och åter TID på inkallningsövningar medan hunden är valp och se till att man är det roligaste som finns för valpen. Då är mycket vunnet i den vuxna hunden. Vissa valpar kräver mer TID än andra, eftersom vissa valpar är mycket självständiga och kan mer eller mindre nästan skita i en, medan man har det nästan gratis i andra. Brister inkallningen hos den vuxna hunden har man kanske misslycktas redan på valpstadiet, och då tror jag det är betydligt svårare att få till det.
Förut trodde jag att vissa hundtyper inte gick att ha lösa, men när jag träffade sambon och såg den kontakt han hade med 10 lösa huskysar på promenaden började jag tänka om. Alla dessa hundar sprang ikapp i glädjerus på skogspromenaderna, ändå kunde han kalla in alla samtidigt och de vände på stört. Han kunde även ropa in en och en i taget, och den hund han ropade in lösgjorde sig från de andra och kom med glädjesprång, medan de andra fortsatte springa. Men detta kräver alltså, som sagt, att man lägger ner massor med TID på hundarna som valpar. Fuskar man med valptiden eller inte har den tid som krävs, får man heller inte den otroliga kontakt som han hade med hela flocken och med varje individ i flocken. Det märker jag själv på de hundar som jag "dresserat" likadant. Dem jag verkligen lagt ner tid och träning på som valpar har också vänt i språnget när jag ropat in dem som vuxna, oavsett vad annat som funnits som kunnat locka dem att springa vidare eller sticka. Medan jag inte har haft lika säker inkallning på de hundar jag själv inte varit med på från valpstadiet, eller de valpar som jag inte lagt ner tillräckligt med tid på. Sticker en av mina hundar så ser jag det som ett misslyckande från min sida, jag har helt enkelt inte lagt ned den tid som krävts när hunden var valp.
Sen finns det, som sagt, kanske alltid "hopplösa fall", men jag har isåfall haft turen att inte råka ut för en sådan hund.