Eksemtäcke vid regn

Sv: Eksemtäcke vid regn

Har efter flera år kvar mina Boett-täcken. Hööks och andra täcken är redan förstörda.

Här är det tvärtom, det enda Boett täcket jag ägt köptes in för många år sedan, men å andra sidan fanns där andra täcken av annat märke. Boett täcket klipptes ner till reservdelar denna sommar, medan några av de andra äldre täckena finns kvar.

Jag tar av täcket när det regnar, då vår dam fryser väldigt lätt.

Har nu inhandlat regntäcken med hals (täcker inte riktigt upp till öronen) från Ridsportshopen. Shire Tyhoon Combo 2006 till nedsatt pris. Har letat länge efter något som passar oss. Bra att ta till när det regnar, och man kan då passa på att tvätta exemtäckena. Jag är väldigt nöjd med dom. Helst av allt skulle jag vilja slippa täckena. Läste just i Hästen att dom ska forska om sommareksem på SLU i Uppsala. :bow::) Kul att höra och jag hoppas dom kommer fram till nya upptäckter och lösningar.

Har nu inhandlat regntäcken med hals (täcker inte riktigt upp till öronen) från Ridsportshopen. Shire Tyhoon Combo 2006 till nedsatt pris. Har letat länge efter något som passar oss. Bra att ta till när det regnar, och man kan då passa på att tvätta exemtäckena. Jag är väldigt nöjd med dom. Helst av allt skulle jag vilja slippa täckena. Läste just i Hästen att dom ska forska om sommareksem på SLU i Uppsala. :bow::) Kul att höra och jag hoppas dom kommer fram till nya upptäckter och lösningar.

Ja vi är nog många eksem-hästägare som hoppas att de kommer fram till någon spruta eller tablett eller så som man kan stoppa i hästarna istället för att få dem att må riktigt bra!

Jag har ändå turen att ha hästen på en gård som har bete osv som verkligen passar bra för eksemhästar - alla hästar blir bättre hos oss än de varit tidigare!

Ja vi är nog många eksem-hästägare som hoppas att de kommer fram till någon spruta eller tablett eller så som man kan stoppa i hästarna istället för att få dem att må riktigt bra!

Jag har ändå turen att ha hästen på en gård som har bete osv som verkligen passar bra för eksemhästar - alla hästar blir bättre hos oss än de varit tidigare!

Jag tror det är bra att vår gård ligger som den gör.:) Jag är född på gården men min sambo klagar ofta att här blåser det jämt. Det är nog bra för våra hästar. Vår gård ligger öppet och det blåser ofta. Skogen har vi ca 400 m. bort och man märker genast när man rider där att odjuren av olika slag finns i större antal. Löv, sly och blötmark verkar dom gilla. Är alltså glad att betena ligger där dom gör, men sånt kan man ju inte alltid styra så lätt. Ligger gården i skogskanten med kärrmark i närheten så gör den.

Sä här hittade jag min en dag , jag fick rätta till täcket för att se vad som var fel

nyakameran062.jpg

Ni vet väl att ni kan skicka täckena till Boett och få dem lagade gratis?
Man står endast för fraktkostnaden dit+hem igen.
Boett skickar även reservdelar om man vill laga täcket själv :)

Det tycker jag är en himla bra service :)

Har personligen inte provat det själv då jag inte använder mig av den typen av täcken, men stallkompisen gör det och det fungerar kanon :)

Tror du att dom ser att det inte är ett Boett? Det är dessutom förlängt med 20 cm för 135 (?) blev alldeles för kort. Därför sprack sömmen :o

Men det är en bra service för dom dyra täckena.:bow:

Hehe oj då, det var visst inget Boett du hade :o

Men för andra som har det så kan det ju vara bra att veta :)
Eller om du överväger att skaffa dig ett sånt nu med tanke på hur ditt täcke ser ut...

Jag har två bruna och ett grått med huva som är köpta på GKs i Ullared. Jag har fått sy ihop en del smågrejer under sommaren men jag måste säja att dom torkar mycket fort!

Vi skulle ut och rida och min häst var torr under sitt täcke medans en annan var fortfarande blöt i pälsen efter att varit utan täcke.

Regnar det mycket och jag vet att det ska hålla på hela dan får han ett ofodrat regntäcke ovanpå.

Sä här hittade jag min en dag , jag fick rätta till täcket för att se vad som var fel

nyakameran062.jpg

Mitt påminde om det här en gång, fast det hade ingen söm över ryggen, det var bara murket efter mycket solsken + en shettis som gillade att klättra på killen. Tidigare använde jag Horse Comfort, de hade bra passform, men föll sönder efter en, max två somrar, murknade nämligen i solen. Nu använder jag Horze och det verkar vara bra bara det är insmort i Crib Halt.

Apropå regn så byter jag om det är blött, är det fuktigt torkar det fort av hästen, dessutom kollar jag om hästen är våt under täcket, är han inte det får täcket ligga kvar.

Använder aldrig täcke med hals, helt onödigt. Vid regn, bara ofodrat regntäcke. På vintern ngt. lite tjockare och på sommaren nackenfis. Har som tur ingen exemhäst just nu :).

Använder aldrig täcke med hals, helt onödigt. Vid regn, bara ofodrat regntäcke. På vintern ngt. lite tjockare och på sommaren nackenfis. Har som tur ingen exemhäst just nu :).

Var glad för det, det är ett jäkla sjå med eksemhästarna täcken o smörja o gud vet allt. Även om dom inte har sår så kliar det ju :devil:.

Pannluggen på bilden blir tunnare och tunnare:cry:

Ja jösses! Det är ju nästan ett heltidsjobb att hålla exemen under schack...

Trist med pannluggen, löshår kanske vore ett alternativ ;)?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben